Kirjoittaja Aihe: 405 - Alhainen tyhjäkäyntinopeus ja rikas seos  (Luettu 2573 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pösökuski

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1991 405 1,6 GLI.

Eli auton oireet ovat seuraavanlaiset. Joutokäynti varsinkin kylmänä heikkoa. Kone meinaa sammua ja kuulostaa siltä että käy liian rikkaalla. Lisäilmaluistin olen putsannut ja tulpat sekä tulpanjohdot vaihtanut. Voisiko vika olla jäähdytysnesteen lämpötila-anturissa? Vaikuttaako rikkinäinen huohotusletku (öljykorkista ilmanputsariin menevä) joutokäyntiin? Ei mennyt katsastuksesta läpi koska päästöt joutokäynnillä olivat liian suuret.. HC-300ppm ja CO-2,00.

Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ainakin näyttäis ihan järkeviä arvoja. Myöskään uusi huohotinputki ei auttanut. Tuntuisi minusta ihan lisäilmaluisti vialta, mutta kun luistiin antaa suoraan akulta virtaa niin luisti kyllä aukeaa vaan ei vaikuta silti tyhjäkäyntiin.

MAP-anturin olen jo tarkastanu ja se näytti mittauksissa ihan oikeita arvoja.

Ratkaisu:

Eli vikahan löytyi lisäilmaluistista. Vika korjaantui kun ostin romuttamolta käytetyn luistin. Tämän jälkeen auto kävi kylmänä paljon isommilla kierroksilla ja muutenkin iloisemmin. Meni katsastuksesta läpi ja arvot olivat. CO 0.02 ja HC 24 tyhjäkäynnillä. Kierroksilla suunnilleen samat.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Alhainen tyhjäkäyntinopeus ja rikas seos
« Vastaus #1 : 02.03.2006, 23:26:40 »
Kyllä, rikkinäinen huohotinputki vaikuttaa tyhjäkäyntiin.

harald25

  • Vieras
Vs: 405 - Alhainen tyhjäkäyntinopeus ja rikas seos
« Vastaus #2 : 06.03.2006, 01:20:21 »
Omassani 1.6 vm -90:ssä oli samaa ongelmaa, polttoaineen kulutus myöskin nousi karmeaksi.

Viaksi osoittautui MAP-anturi, joka omassani (1-pisteruisku) sijaitsee syylärin päälle kiinnitetyssä pidikkeessä, pidikkeen alla.

Tarkista imusarjasta MAP-anturille tulevan letkun eheys ja MAP-anturin sähköliittimien kontaktit.

Mittaukset MAP-anturin toimivuuden toteamiseksi totesin ohjeita pengottuani harrastelijalle epävarmoiksi. Itse testasin toimivuuden "ohittamalla" anturin eli otin johdot irti MAP-anturista, otin akun miinus-kaapelin irti varttitunniksi, kytkin takaisin ja "opetin" boksin uudestaan ( tämän suoritus selvitty muissa viesteissä). Tämä saamani vinkki toimi ja auto oli em MAP-ohituksella liikenteessä jonkin aikaa kunnes sain hankittua uuden anturin.