Ainiin, voisiko joku sanoa vaihteiston tarkan tyypin, koska en itse löytänyt mistään varmuudella tietoa siitä.
Valmistenumeron perusteella autosi ES9J4S-moottorissa on uudempi ML5C-vaihteisto vanhemman ML5T:n sijasta. Vaihteiston sarjanumero on tyyppiä "20 LM13 xxxxxxx", josta koodi LM13 kertoo tarkemman vaihteistoversion. Sama sarjanumero lukee myös vaihteistoon kiinnitetyssä tyyppikilvessä, mutta ainakin joissakin vaihteistoissa se on vain tarra, jonka irrottua sarjanumeron saa selville Service Box:sta auton valmistenumeron perusteella, mikäli se on purkamon tiedossa.
Purkuosaa etsittäessä pitäisi vaihteiston tyypin ML5C lisäksi koodin olla mielellään sama LM13. Usein on muitakin sopivia vaihtoehtoja, mutta silloin pitää selvittää mahdolliset eroavaisuudet eri versioiden välillä, joka ei aina ole niin yksinkertaista pelkän varaosaluettelon perusteella. Samasta vaihteistotyypistä voi olla esim. eri tavalla vahvistettuja malleja (usein merkintä "up-rated" ja kirjaintunnus) tai kytkimessä tai peruutusvaihteen lukitusmekanismissa voi olla eroja.
Tavallisimmat erot ovat kuitenkin vetopyörästön ja nopeusanturin välityssuhteet (ratasparit). Samankin moottorin yhteydessä voi olla käytetty eri vetopyörästön välityssuhdetta ("FINAL DRIVE RATIO: REAR AXLE HYPOID GEARSET 16 X 65") vaikka valmistusajankohdasta (
tuotantokoodista) riippuen. Nopeusanturin välityssuhde ("SPEEDOMETER DRIVE: TACHO TORQUE 25X20") vaihtelee ilmeisesti lähinnä vakiorengaskoon mukaan? Myös vaihteiden välityksissä saattaa olla eroja eli esimerkiksi kolmosvaihteen välitys voi olla eri (ehkä ei niin usein tietyn automallin saman moottorin kohdalla, mutta ainakin eri moottorien välillä).
Joskus eroavaisuuksia pitää etsiä käymällä läpi vaihteiston kaikki osat varaosaluettelosta ja silti jonkun yksittäisen osan varaosanumeron erilaisuus ei välttämättä tarkoita, etteikö se olisi täysin yhteensopiva... Vaikka vaihteiston sisällä olisi jotakin osaa muutettu, voi vaihteisto silti olla yhteensopiva.
Tämän auton tapauksessa valmistenumeron avulla suodatettuna varaosaluettelo antaa seuraavia vaihtoehtoja:
2222 EH, NEW MEC GEARBOX, CP(16X65)-CT(25X20)P, TAG (LM13) LM13, INJECTION ES9J4S AND ML5C MANUAL GEARBOX AND 4 DOORS SALOON/EST AND REAR AXLE HYPOID GEARSET
16 X 65 AND TACHO TORQUE
25X202223 LG, EXC MEC GEARBOX, CP(16X65)-CT(25X20)P, TAG (LMA3) LMA3 LM13, INJECTION ES9J4S AND ML5C MANUAL GEARBOX AND 4 DOORS SALOON/EST AND REAR AXLE HYPOID GEARSET
16 X 65 AND TACHO TORQUE
25X20 AND AGE >= 2
Sinänsä yksinkertaista, että autoon ei pitäisi käydä kuin LM13 ja LMA3. Eri koodit voivat liittyä siihen, että 2222 EH on tehdasuusi vaihteisto ja 2223 LG on tehdaskunnostettu? Pikaisen vilkaisun perusteella on tuonkin vaihteiston joissakin osissa tapahtunut muutoksia valmistusajankohdasta riippuen, mutta muutosten vaikutuksesta yhteensopivuuteen en tiedä.
Muita ES9J4S-koneen yhteydessä 406:ssa käytettyjä ML5C-vaihteistoversioita:
2222 EJ, NEW MEC GEARBOX, CP(16X69)-CT(25X20)P, TAG (LM14) LM14, INJECTION ES9J4S AND ML5C MANUAL GEARBOX AND COUPE 2 DOORS AND REAR AXLE HYPOID GEARSET
16 X 69 AND TACHO TORQUE
25X202223 LH, EXC MEC GEARBOX, CP(16X69)-CT(25X20)P, TAG (LMA4) LMA4 LM14, INJECTION ES9J4S AND ML5C MANUAL GEARBOX AND COUPE 2 DOORS AND REAR AXLE HYPOID GEARSET
16 X 69 AND TACHO TORQUE
25X20 AND AGE >= 2
Kyseessä siis Coupe-mallissa käytetty vaihteistoversio LM14, jossa vetopyörästön välityssuhde (16X69) on eri kuin LM13-versiossa (16X65). ML5C:tä on käytetty 406:ssa myös moottorin EW12J4, DW10ATED ja DW12TED4 yhteydessä, mutta niissä vaihteistokoodit ovat erit. DW10ATED:n yhteydessä vetopyörästön ja nopeusanturin välityssuhteet ovat samat, mutta vaihteistokoodit ovat erit, koska vaihteiden välityssuhteet ovat erilaiset.
Sopiva vaihteisto voi löytyä myös muista Peugeot- tai Citroen-malleista kuin 406:sta. Auton/vaihteiston sarjanumeron perusteella pitäisi selvitä...
Tämä on vain Service Box:n tietojen perusteella tekemäni tulkinta vaihteistojen yhteensopivuuksista, joten virheitä ja puutteita voi hyvinkin olla. Epäselvissä asioissa kannattaa asiasta kysyä maahantuojalta ennen vaihteiston hankkimista (kunhan valmistenumerot ovat selvillä) ja sopia vaikka palautusoikeudesta myyjän kanssa, jollei vaihteisto olekaan sopiva.