Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä  (Luettu 17599 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeikkoMuumi

  • Vieras
406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« : 11.02.2010, 23:17:15 »
Auto: 2003 406 3,0 V6 Executive (ES9J4S, ML5C, DAM 09654, 75 000 km).

Lähiaikoina ja kovilla pakkasilla on alkanut vaihdelaatikon tienoista raplattavaa ääntä. Se ilmenee ainoastaa kytkin ylhäällä ja loppuu kun painaa kytkintä. Kyseistä laatikkoa on korjattu synkrojen osalta noin 50tkm ajettuna. Noin kuukausi sitten vaihdettiin vetoakselin stefa ja samalla vaihdettu laatikkoöljyt.

Voiko todellakkin olla niin, että vaihdelaatikon laakerointi antautuu 75tkm ajon jälkeen? Pitäisikö pienestä raplatuksesta huolestua vai jatkanko ajamista? Tietysti voisi vaihtaa koko laatikon miettimättä asiaa enempää, koska vaihdelaatikon korjaaminen näyttää olevan lähes kaikille korjaamoille ylitsepääsemättömän vaikeaa taikka kallista... Jos joku tietää Satakunnassa jonkun korjaamon, joka korjaa laatikoita niin tietoa otetaan vastaan. Ainiin, voisiko joku sanoa vaihteiston tarkan tyypin, koska en itse löytänyt mistään varmuudella tietoa siitä.

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #1 : 12.02.2010, 02:15:05 »
Aika ihme kyllä jos noissa kilometreissä alkaa jo laatikko oireileen. :o Jos rohina kuuluu niin kylmänä kuin kuumanakin ja loppuu kytkintä painettaessa niin melko varmana voi pitää laakerivikaa.Äänen pitäisi kuulua kyllä myös ajettaessa.Omassa BE4-laatikossa ilmeni samanlaista ääntelyä.

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #2 : 12.02.2010, 05:15:42 »
Aika ihme kyllä jos noissa kilometreissä alkaa jo laatikko oireileen. :o Jos rohina kuuluu niin kylmänä kuin kuumanakin ja loppuu kytkintä painettaessa niin melko varmana voi pitää laakerivikaa.Äänen pitäisi kuulua kyllä myös ajettaessa.Omassa BE4-laatikossa ilmeni samanlaista ääntelyä.

Mikä kyseisen ääntelyn aiheutti BE4-laatikossa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #3 : 12.02.2010, 06:21:44 »
Ainiin, voisiko joku sanoa vaihteiston tarkan tyypin, koska en itse löytänyt mistään varmuudella tietoa siitä.

Valmistenumeron perusteella autosi ES9J4S-moottorissa on uudempi ML5C-vaihteisto vanhemman ML5T:n sijasta. Vaihteiston sarjanumero on tyyppiä "20 LM13 xxxxxxx", josta koodi LM13 kertoo tarkemman vaihteistoversion. Sama sarjanumero lukee myös vaihteistoon kiinnitetyssä tyyppikilvessä, mutta ainakin joissakin vaihteistoissa se on vain tarra, jonka irrottua sarjanumeron saa selville Service Box:sta auton valmistenumeron perusteella, mikäli se on purkamon tiedossa.

Purkuosaa etsittäessä pitäisi vaihteiston tyypin ML5C lisäksi koodin olla mielellään sama LM13. Usein on muitakin sopivia vaihtoehtoja, mutta silloin pitää selvittää mahdolliset eroavaisuudet eri versioiden välillä, joka ei aina ole niin yksinkertaista pelkän varaosaluettelon perusteella. Samasta vaihteistotyypistä voi olla esim. eri tavalla vahvistettuja malleja (usein merkintä "up-rated" ja kirjaintunnus) tai kytkimessä tai peruutusvaihteen lukitusmekanismissa voi olla eroja.

Tavallisimmat erot ovat kuitenkin vetopyörästön ja nopeusanturin välityssuhteet (ratasparit). Samankin moottorin yhteydessä voi olla käytetty eri vetopyörästön välityssuhdetta ("FINAL DRIVE RATIO: REAR AXLE HYPOID GEARSET 16 X 65") vaikka valmistusajankohdasta (tuotantokoodista) riippuen. Nopeusanturin välityssuhde ("SPEEDOMETER DRIVE: TACHO TORQUE 25X20") vaihtelee ilmeisesti lähinnä vakiorengaskoon mukaan? Myös vaihteiden välityksissä saattaa olla eroja eli esimerkiksi kolmosvaihteen välitys voi olla eri (ehkä ei niin usein tietyn automallin saman moottorin kohdalla, mutta ainakin eri moottorien välillä).

Joskus eroavaisuuksia pitää etsiä käymällä läpi vaihteiston kaikki osat varaosaluettelosta ja silti jonkun yksittäisen osan varaosanumeron erilaisuus ei välttämättä tarkoita, etteikö se olisi täysin yhteensopiva... Vaikka vaihteiston sisällä olisi jotakin osaa muutettu, voi vaihteisto silti olla yhteensopiva.

Tämän auton tapauksessa valmistenumeron avulla suodatettuna varaosaluettelo antaa seuraavia vaihtoehtoja:

2222 EH, NEW MEC GEARBOX, CP(16X65)-CT(25X20)P, TAG (LM13) LM13, INJECTION ES9J4S AND ML5C MANUAL GEARBOX AND 4 DOORS SALOON/EST AND REAR AXLE HYPOID GEARSET 16 X 65 AND TACHO TORQUE 25X20

2223 LG, EXC MEC GEARBOX, CP(16X65)-CT(25X20)P, TAG (LMA3) LMA3 LM13, INJECTION ES9J4S AND ML5C MANUAL GEARBOX AND 4 DOORS SALOON/EST AND REAR AXLE HYPOID GEARSET 16 X 65 AND TACHO TORQUE 25X20 AND AGE >= 2

Sinänsä yksinkertaista, että autoon ei pitäisi käydä kuin LM13 ja LMA3. Eri koodit voivat liittyä siihen, että 2222 EH on tehdasuusi vaihteisto ja 2223 LG on tehdaskunnostettu? Pikaisen vilkaisun perusteella on tuonkin vaihteiston joissakin osissa tapahtunut muutoksia valmistusajankohdasta riippuen, mutta muutosten vaikutuksesta yhteensopivuuteen en tiedä.

Muita ES9J4S-koneen yhteydessä 406:ssa käytettyjä ML5C-vaihteistoversioita:

2222 EJ, NEW MEC GEARBOX, CP(16X69)-CT(25X20)P, TAG (LM14) LM14, INJECTION ES9J4S AND ML5C MANUAL GEARBOX AND COUPE 2 DOORS AND REAR AXLE HYPOID GEARSET 16 X 69 AND TACHO TORQUE 25X20

2223 LH, EXC MEC GEARBOX, CP(16X69)-CT(25X20)P, TAG (LMA4) LMA4 LM14, INJECTION ES9J4S AND ML5C MANUAL GEARBOX AND COUPE 2 DOORS AND REAR AXLE HYPOID GEARSET 16 X 69 AND TACHO TORQUE 25X20 AND AGE >= 2

Kyseessä siis Coupe-mallissa käytetty vaihteistoversio LM14, jossa vetopyörästön välityssuhde (16X69) on eri kuin LM13-versiossa (16X65). ML5C:tä on käytetty 406:ssa myös moottorin EW12J4, DW10ATED ja DW12TED4 yhteydessä, mutta niissä vaihteistokoodit ovat erit. DW10ATED:n yhteydessä vetopyörästön ja nopeusanturin välityssuhteet ovat samat, mutta vaihteistokoodit ovat erit, koska vaihteiden välityssuhteet ovat erilaiset.

Sopiva vaihteisto voi löytyä myös muista Peugeot- tai Citroen-malleista kuin 406:sta. Auton/vaihteiston sarjanumeron perusteella pitäisi selvitä...

Tämä on vain Service Box:n tietojen perusteella tekemäni tulkinta vaihteistojen yhteensopivuuksista, joten virheitä ja puutteita voi hyvinkin olla. Epäselvissä asioissa kannattaa asiasta kysyä maahantuojalta ennen vaihteiston hankkimista (kunhan valmistenumerot ovat selvillä) ja sopia vaikka palautusoikeudesta myyjän kanssa, jollei vaihteisto olekaan sopiva.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2010, 06:24:58 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #4 : 12.02.2010, 07:56:21 »
Pitäisikö pienestä raplatuksesta huolestua vai jatkanko ajamista?

En huolestuisi jos ääni kuuluu vain vapaalla ollessa. Pieni raplatus kuuluu asiaan, hampaat siellä vaan iskeytyvät toisiaan vasten 'laidasta laitaan' kun niissä ei ole kuormitusta.

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #5 : 12.02.2010, 13:18:30 »
Mikä kyseisen ääntelyn aiheutti BE4-laatikossa?

Rapina voi kyllä olla hammaspyöristä kiinni, mutta jos laatikosta kuuluu rohinaa niin se tulee luultavasti laakereista.

Omassa epäilen laakerivikaa vaikka laatikkoa en ole purkanutkaan, lisäksi pakki ei pysynyt päällä. Luulisin, että nämä molemmat liittyvät samaan vikaan vaikka pakkivikojen aiheuttajana on ollut ilmeisesti myös vaijerit. Siitä ei ole tarkalleen tietoa mitenkä vaijerit vikaan voisi vaikuttaa. ::)

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #6 : 12.02.2010, 14:15:56 »
Kannattanee kuitenkin aloittaa öljymäärän tarkastuksesta/vaihdosta. Ainakin Be3 latikko helisee kylmänä, kun öljyä on liian vähän vaihteistossa. Oireet oli täysin samat kuin aloitusviestissä.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #7 : 12.02.2010, 16:58:41 »
En huolestuisi jos ääni kuuluu vain vapaalla ollessa. Pieni raplatus kuuluu asiaan, hampaat siellä vaan iskeytyvät toisiaan vasten 'laidasta laitaan' kun niissä ei ole kuormitusta.
Kannattanee kuitenkin aloittaa öljymäärän tarkastuksesta/vaihdosta. Ainakin Be3 latikko helisee kylmänä, kun öljyä on liian vähän vaihteistossa. Oireet oli täysin samat kuin aloitusviestissä.

Joo siis rapina sieltä kuuluu ihan niinkuin joku resonoisi tyhjäkäynnillä, eikä varsinaisesti rohise....Ja laatikon öljyt on vaihdettu merkkihuollossa noin kuukausi sitten.

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #8 : 13.02.2010, 00:18:54 »
Joo siis rapina sieltä kuuluu ihan niinkuin joku resonoisi tyhjäkäynnillä, eikä varsinaisesti rohise....Ja laatikon öljyt on vaihdettu merkkihuollossa noin kuukausi sitten.

Ei välttämättä sitten ole vaarallisia ääniä, mutta kannattaa kuitenkin tarkkailla jos ääni muuttuu pahemmaksi. Ajoa vaan... Sopivan vaihteiston löytäminen vertailemalla, josta Tonilind kertoi saattaa olla aika vaikeeta ja noista merkinnöistä ei aina ota selvää mikä on mikäkin.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #9 : 13.02.2010, 07:47:31 »
Ei välttämättä sitten ole vaarallisia ääniä, mutta kannattaa kuitenkin tarkkailla jos ääni muuttuu pahemmaksi. Ajoa vaan... Sopivan vaihteiston löytäminen vertailemalla, josta Tonilind kertoi saattaa olla aika vaikeeta ja noista merkinnöistä ei aina ota selvää mikä on mikäkin.

No ei tuo kuitenkaan millään tavaa normaalia ole varsinkaan muutaman vuoden vanhassa autossa.
605:n laatikko alkoi pitämään ääntä pikkuhiljaa ja koveni siitä asteittain vähitellen vuoden aikana melkoiseksi jurinaksi. Kun viimein vaihteisto vaihdettiin, syyksi paljastui vitos rattaan alla ollut torxpultti joka oli auennut vitosratasta vasten sorvaten rattaasta siivun irti. Seurauksena kytkinakselin takalaakeri täysin väljäksi sekä rattaiden kuluminen pois mitoituksistaan. Jos vaihteisto olisi avattu heti, olisi ainoana korjaustoimenpiteenä kiristetty pultti kiinni ja uudet öljyt. Nyt ei vanhasta laatikosta jäänyt muuta ehjää kuin kuoret.
Audi A4 Tdi Q

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 592
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #10 : 14.02.2010, 02:18:03 »
Oisko ihan vain kytkimen painelaakeri? Oletko ajanut kilometrit itse vai ostitko käytettynä? Laatikon korjaus tuntuu toisiaan olevan ei ei listalla, ennemmin laittavat uuden tai uuden käytetyn laatikon
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #11 : 15.02.2010, 00:00:26 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 (2. mallisarja, BE4R-vaihteisto).

Mulla naputtaa ihan kunnolla kytkin tyhjäkäynnillä. Lakkaa kun painaa kytkimen alas ja voi olla alkamatta jos saattaa sen varovasti takaisin ylös. Joskus kuulunut ihan semmosta pahaa rapinaakin kun on käynnistänyt kylmänä, mutta se on sitten tovin tyhjäkäynnin jälkeen lakannut. Ja kytkin tietenkin ravistaa jonninverran tietyssä kohtaa irrottaessaan. Aikaisemmalla omistajalla meni kytkin sököksi siinä 100 000km kohdalla ja oiskohan niin ettei ehdi tulla 200 000km mittariin kun menee taas uusiksi. Ei varmaan tehty sitä remppaa kunnolla kun tollai käyttäytyy.

Nää on tämmösiä perusvikoja näissä etten lähtisi korjaamaan ennekuin hajoavat lopullisesti. Kyllähän tossa laatikkokin vinkuu moottorijarrutuksella alle 1600rpm kierroksilla, mikä lähinnä vain syö hermoja. Puuttuihan sieltä melkein litra vaihteistoöljyäkin autoa ostettaessa, koska vetarien stefat vuotivat. Paha sanoa, ehtikö laatikko ottaa itseensä tuosta pienestä vajauksesta. Tuntuu ihan normaalille äänelle näissä laatikoissa.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #12 : 15.02.2010, 11:03:37 »

Nää on tämmösiä perusvikoja näissä etten lähtisi korjaamaan ennekuin hajoavat lopullisesti. Kyllähän tossa laatikkokin vinkuu moottorijarrutuksella alle 1600rpm kierroksilla, mikä lähinnä vain syö hermoja. Puuttuihan sieltä melkein litra vaihteistoöljyäkin autoa ostettaessa, koska vetarien stefat vuotivat. Paha sanoa, ehtikö laatikko ottaa itseensä tuosta pienestä vajauksesta. Tuntuu ihan normaalille äänelle näissä laatikoissa.

EIpä ole kovin pieni vajaus jos litra on vaihteistossa öljyä jäljellä.
Joskus aikanaan ihmettelin Mi16 kanssa (BE3/5) samaa ongelmaa, kytkin ylhäällä rahisee, ropisee, kytkin alhaalla äänet häviää. Syyksi paljastui vaihteiston öljyjen vähyys, jäljellä oli vain muutama desilitra. Öljyt olivat päässeet ulos päätykopan alareunasta kun pikkukivet olivat hanganneet sen puhki.
Tämä vaihteisto ei enää koskaan ollut entisensä, pieni ropina jäi jäljelle vaikka vaihteisto huuhdeltiin uusilla öljyilä tuhannen kilometrin ajan ennen uusia lopullisia öljyjä.
Audi A4 Tdi Q

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #13 : 15.02.2010, 20:05:51 »
EIpä ole kovin pieni vajaus jos litra on vaihteistossa öljyä jäljellä.
Joskus aikanaan ihmettelin Mi16 kanssa (BE3/5) samaa ongelmaa, kytkin ylhäällä rahisee, ropisee, kytkin alhaalla äänet häviää. Syyksi paljastui vaihteiston öljyjen vähyys, jäljellä oli vain muutama desilitra. Öljyt olivat päässeet ulos päätykopan alareunasta kun pikkukivet olivat hanganneet sen puhki.
Tämä vaihteisto ei enää koskaan ollut entisensä, pieni ropina jäi jäljelle vaikka vaihteisto huuhdeltiin uusilla öljyilä tuhannen kilometrin ajan ennen uusia lopullisia öljyjä.

Itsellä vetoakselin stefa oli vuotanut ja sitä kautta oli öljy vähentynyt, mutta ei sieltä kovinkaan montaa tippaa tullut parkkikselle. Olisikohan käynyt niin, että laatikon laakerointi olisi ottanut vähäisemmästä öljymäärästä itseensä. Eipä tässä auta kuin etsiä laatikkoa autoon käytettynä. Se vaan vähän nyppii, kun autolla on ajettu vain 75tkm ja nyt joutuu laittamaan autoon paljon enemmän ajetun laatikon. Muutenkin käytetyn laatikon osto on melkosta arpapeliä kunnon suhteen.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2010, 20:18:19 kirjoittanut PeikkoMuumi »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #14 : 17.02.2010, 15:27:40 »
Oisko ihan vain kytkimen painelaakeri?

Tuli minullekin mieleen, että jos vika kuitenkin on esim. kytkimen osissa? Ehkä kannattaisi jollain tavalla (?) varmistua asiasta ennen kuin vaihtaa kenties turhaan vähän ajetun ja toimivan vaihdelaatikon. Joku tietävämpi osannee kertoa, miten sen äänen voi paikantaa vaihteistosta tai kytkimestä aiheutuvaksi... Jos kytkimen osat irrottaa, niin silloin varmaan viimeistään näkee, onko niissä vikaa, mutta kallista sekin on.

Kyseistä laatikkoa on korjattu synkrojen osalta noin 50tkm ajettuna

Itsellä vetoakselin stefa oli vuotanut ja sitä kautta oli öljy vähentynyt, mutta ei sieltä kovinkaan montaa tippaa tullut parkkikselle. Olisikohan käynyt niin, että laatikon laakerointi olisi ottanut vähäisemmästä öljymäärästä itseensä.

Käsittääkseni pieni öljymäärän vajaus ei vielä aiheuta vahinkoa vaihteistolle, eikä tässä kai ole kyse kuin korkeintaan n. 25 000 km ajokilometristä sen vaihteistoremontin jälkeen. Sekin on mahdollista, että vaihteistoremontin yhteydessä on tehty jonkinlainen asennusvirhe, osa jäänyt löysälle/päässyt löystymään tms... Olisi hyvä selvittää, onko korjaukselle vielä takuu voimassa.

Noin kuukausi sitten vaihdettiin vetoakselin stefa ja samalla vaihdettu laatikkoöljyt.

Kuuluiko ääni jo ennen vaihteistoöljyjen vaihtamista? Oliko öljyn seassa (tai tyhjennystulpan mahdollisessa magneetissa) paljonkin metallisilppua? Oletan, että merkkihuollossa käytettiin Peugeotin suosittelemaa vaihteistoöljyä, koska vääränlainen öljy voi aiheuttaa ongelmia:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.msg78476#msg78476

Mikäli ääni ei kuulosta kovin pahalta, niin itse varmaan jatkaisin ajamista ja tarkkailisin tilannetta. Jos ääni on alkanut ilmetä vasta kovilla pakkasilla, niin kannattaa ehkä kokeilla säilyttää autoa riittävän kauan lämpimässä ja kuunnella, vieläkö ääntä kuuluu. Jos ääni on selvästi ulkolämpötilasta riippuvainen, niin kyseessä ei välttämättä ole mikään kovin vakava asia?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info