Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä  (Luettu 17597 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #15 : 17.02.2010, 18:34:23 »
Käsittääkseni pieni öljymäärän vajaus ei vielä aiheuta vahinkoa vaihteistolle, eikä tässä kai ole kyse kuin korkeintaan n. 25 000 km ajokilometristä sen vaihteistoremontin jälkeen.

Ja vuoto saa olla aika suuri, että sieltä alkaa oikeasti sitä öljyä kadota. Omani vuotaa vasemman vetarin stefasta, vaihdoin öljyt alkusyksystä ja tarkistin eilen vaihteistoöljyn määrän. Se oli käytännössä täynnä, alkoi valua ulos heti kun kaadoin vähän lisää. Ulkopuolelta katsottuna näyttää kyllä pahalta, kun roiskii öljyä ympäriinsä ja pidemmässä seissonnassa saattaa pari tippaa päätyä maahankin asti.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 592
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #16 : 17.02.2010, 23:54:37 »
Painelaakerin ääni saattas olla esimerkiksi

- ääntää kun poljin ylhäällä
- semmonen tavallaan säksättävä tai tärisevä ääni, saattaa tuntuakin tärinää
- äänen sävy ja voimakkuus saattaa riippua siitä miten nopeasti polkimen nostaa ylös
- haiseeko mikään, jos haisee kuumentuneelle kitkapinnalle ja tai kuumenneelle metallille ja öljylle niin saattaa tulla painelaakerista ja silloin hajoaminen on lähellä
- onko ääni metallinen jonka sävy muuttuu senkin mukaan ajaako esimerkiksi kilometrin tai 20 kilometriä
- polkimessa tuntuu ehkä pieni pykälä kuten siinä olisi tavallaan vain on - off, oikein toimiva kytkin toimii pehmeästi, tunnokkaasti ja joustavasti
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #17 : 18.02.2010, 06:53:15 »
Painelaakerin ääni saattas olla esimerkiksi

- ääntää kun poljin ylhäällä
- semmonen tavallaan säksättävä tai tärisevä ääni, saattaa tuntuakin tärinää
- äänen sävy ja voimakkuus saattaa riippua siitä miten nopeasti polkimen nostaa ylös
- onko ääni metallinen jonka sävy muuttuu senkin mukaan ajaako esimerkiksi kilometrin tai 20 kilometriä

Nämä em. asiat "toteutuu" mun autoni tapauksessa...


SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #18 : 18.02.2010, 10:27:16 »
Kun auton moottorin sammuttaa kytkin ylhäällä, kuuluuko sellainen helisevä ääni, jos kuuluu, saattaa vauhtipyörä olla loppunsa edellä.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 592
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #19 : 18.02.2010, 11:28:23 »
Nämä em. asiat "toteutuu" mun autoni tapauksessa...



Onko autolla ajettu minkälaista ajoa sen ajohistorian aikana
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #20 : 18.02.2010, 12:55:01 »
Kuuluuko laatikosta samanlainen rohina kun lähtee ajamaan ja ajon aikana?  

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #21 : 18.02.2010, 13:12:12 »
Kun auton moottorin sammuttaa kytkin ylhäällä, kuuluuko sellainen helisevä ääni, jos kuuluu, saattaa vauhtipyörä olla loppunsa edellä.

Kuuluuko laatikosta samanlainen rohina kun lähtee ajamaan ja ajon aikana?  

Onko autolla ajettu minkälaista ajoa sen ajohistorian aikana

Vastaus molempiin : EI

Autolla on ajettu pääasiassa viimeset 25tkm kaupunkiajoa ja sitä ennen hiukan pidempää työmatkaajoa 50tkm eli yhteensä 75tkm

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #22 : 18.02.2010, 19:01:15 »
Kun auton moottorin sammuttaa kytkin ylhäällä, kuuluuko sellainen helisevä ääni, jos kuuluu, saattaa vauhtipyörä olla loppunsa edellä.

Vauhtipyörässä 'ei ole mitään mikä helisisi' - sen sijaan kytkinlevyssä on. Torsionaalista vääntövärähtelyä vaimentavat ja pehmeän kytkeytymisen mahdollistavat kehänsuuntaiset puristusjouset. Todennäköisesti kyseiset jouset helisevät.

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #23 : 19.02.2010, 08:35:59 »
Todennäköisesti kyseiset jouset helisevät.

^ Paras veikkaus tähän saakka IMHO.

jc

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #24 : 19.02.2010, 14:48:16 »
Se rapiseva ääni tulee siitä, kun painelaakerista on karannut kuulat ja ulkokuori on irrallaan akselilla ja rapisee paineasetelman kynsiä vasten irrallaan. Kahdesta 406:sta särkynyt jo painelaakeri 190-200tkm ajettuna.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #25 : 19.02.2010, 17:37:57 »
Kyseinen ongelma ei kosketa M-sarjan (V6 moottorit) vaihteistojen kytkimien painelaakereita. BE-vaihteistoissakin vain erään laakerivalmistajan terävä-olkainen tuote kärsii tästä.

jc

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #26 : 19.02.2010, 18:40:55 »
BE-vaihteistoissakin vain erään laakerivalmistajan terävä-olkainen tuote kärsii tästä.

Itsellä oli tuossa omassa 406:ssa SKF:n pyöreä-olkainen painelaakeri, joka hajosi. Ei se sekään mikään ikuinen ole, tai saattohan tossa ola asennus tai valmistusvikakin.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 592
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #27 : 19.02.2010, 22:27:57 »
Itellä meni painelaakeri noin 109 000 km ajettuna ja ite ajettuja kilometrejä oli silloin noin 1000
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

jc

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #28 : 20.02.2010, 11:27:36 »
Itsellä oli tuossa omassa 406:ssa SKF:n pyöreä-olkainen painelaakeri, joka hajosi. Ei se sekään mikään ikuinen ole, tai saattohan tossa ola asennus tai valmistusvikakin.

Tuossa autossa siis on jo ilmeisesti kolmas painelaakeri nyt, kun SKF:n pyöreäolkaista ei kai ole käytetty alkuperäisasennuksessa tehtaalla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #29 : 20.02.2010, 17:35:15 »
Onko painelaakerin vaihdon yhteydessä vaihdettu myös paine-asetelma? Mikäli ei, niin uralle kuluneet lautasjousien päät, aiheuttavat laakerin kehälle kytkintä avattaessa epätasaista kuormitusta -> laakereiden muovirungot eivät välttämättä kestä.