Kirjoittaja Aihe: 307 - Etujousi katkesi  (Luettu 26379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikas

  • Vieras
307 - Etujousi katkesi
« : 28.04.2009, 11:04:58 »
Auto: 2004 307 SW 2,0.

Sattuipa niin, että autosta katkesi etujousi 85 000 km:n kohdalla. Näytti menneen ihan kerrasta poikki pari kierrosta alhaalta. Kauppamatkalla ihmettelin kolinaa kuopissa ja kotiin tultua oli diagnoosi aika nopea. No uudet jouset ja yläpään laakerit vaihdettiin.

Kotomatkalla korjaamolta huomasin kaksi asiaa. Etujousista kuuluu narinaa. Huomasin, että kumeja ei jousien alapäähän ollut laitettu. Mitä olette mieltä, johtuuko narina tuosta vai nariseeko uudet jouset aina jonkin aikaa. Tässä lähipäivinä tullee reilu 500 km ajoa tuon rempan jälkeen ja kuvittelisin, että jos uutuuttaan narisevat niin loppuisi jo tuon matkan jälkeen.

Toiseksi alkoi samaisella kotiinpaluumatkalla kuulua kolinaa takaata. Kotiin päästyä oli diagnoosi: jousi poikki! Tällä kertaa alapäästä sisin kierre, joka pitää jousen keskellä, oli katki. Tuossa näytti olleen vikaa jo kauemmin. Leikkauspinnasta oli ehkä 15-20% ruosteessa, joten alkava halkeama oli ollut jo jonkin aikaa.

En juurikaan löytänyt referenssejä foorumilta, eli onkos tuo kuinka epätavallista, että jousia noilla kilometreillä katkeilee? Kaikki edelliset autoni ovat kulkeneet paljon pidempään, 150 000-250 000 km alkuperäisillä jousilla (eli siihen saakka ainakin, kun olen autot myynyt).

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #1 : 28.04.2009, 12:56:30 »
En ole kuullut, että 307:sta olisi jousia katkeillut. Vuonna 2004 autoihin asennettiin vakiona suojakumit jousien alaosaan. Vanhempiin niitä on asennettu jälkikäteen.
« Viimeksi muokattu: 29.07.2010, 01:08:03 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #2 : 28.07.2010, 23:58:00 »
Ongelma:

Auto: 2003 307 SW 2,0 HDi (FAP, ESP).

Juuri totesin vasemman etujousen katkenneen: puolisen kierrosta alapäästä oli irti. Edestä onkin kuulunut vähän outoa ääntä, mutta tämä ei ole ajossa muuten suuremmin tuntunut. Äänetkin tosin  katosivat pääosin uusimalla koiranluut (en voi suositella Motonetin "halpoja" "vahvennettuja" koiranluita... no, helpot irrottaa kun kierteet eivät ehdi ruostua).

Katkenneen jousen kanssa ei kannattane kovin pitkälle ajella. Miten iso operaatio jousen vaihtaminen on ja mitä muuta kannattaa uusia samalla? Onko muita varteenotettavia ostopaikkoja kuin merkkiliikkeen tiski?

Ratkaisu:

Nyt on uudet jouset ja yläpäänlaakerit paikoillaan. Aika suoraviivainen operaatio mutta aikaa tuhraantuu helposti odotettua enemmän, kun ei ole aiemmin Phersoneita tiputellut...

Osuuskaupasta ei sitten saanut yhtään mitään, ei edes uusia nyloc-muttereita. Odottamalla kaksi viikkoa olisi saanut, kovalla ylihinnalla tietenkin. Merkillistä, jos 307:sta on jousi poikki niin jääkö se tosiaan kahdeksi viikoksi osuuskaupan pihaan odottamaan tehtaan osia? Suunta siis kohti yksityistä tarvikeliikettä, johon sai seuraavaksi päiväksi Lesjöfors-jouset ja Lemförder-laakerit (laakerissa luki SNR).

Jousen vaihto on astetta haastavampi kuin pelkän yläpäänlaakerin vaihto, koska jousi pitää saada hallitusti lepotilaansa ja 307:n etujousi on pitkä: vapaana 43 cm ja paikoillaan Phersonissa 28 cm. Motonetin "pitkällä" jousipuristimella sai nippa nappa otteen kolmen kierroksen yli ja sillä homma hoitui. Jopa tehtaan ohjeessa todetaan, että työhön tarkoitetun Facom-puristimen liikevara ei riitä jousen vapauttamiseen!

Irrotuksessa pientä vastusta aiheuttaneita kohtia olivat pyyhkijänvarsien irrotus (ulosvetäjä oli tarpeen) ja yläkiinnityksen mutterin aukaisu (työkalujen ei kannata lipsua, tuulilasin reuna vieressä). Raidetangon päätä ei tarvinnut irroittaa mutta itse vähän askartelin olkatapin työnaikaisen tuennan kanssa, jotta vetoakseli ei vain pääse ulos vetopyörästöstä - onkohan uhka todellinen? Vetonivelen kumi on syytä suojata iskarin alapäältä. Takaisinlaitto oli helppo, kun yläpään mutterin laittoi aluksi vähän paikoilleen ja askarteli sitten alapään kiinni.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #3 : 29.07.2010, 11:31:50 »
Meidän aikaisempi 2004 307 SW:ssä meni myös jousi noin 125tkm ajettuna.

msyrjas

  • Vieras
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #4 : 03.03.2011, 21:37:06 »
Auto: 2003 307 SW 2,0 (automaatti, 123 000 km).

Kuskin puolen etujousi paukahti parkkiruudusta peruutettaessa ja katkennut veitsenterävä pää syöksyi tutkimaan rengaspaineita. Jousi alapäästä poikki noin 1 kierroksen kohdalta. Onneksi aina palveleva automaa ilmoitti varaosan joutuisan saatavuuden: näit ei oo yhtään suomes, menee Ranskan tilaukseen ja toimitus kestää kaksi viikkoa. Ei tämmösiä oo varastossa ku ei näitä oo menny.

Siis ei juma....a pitäskö auton seisoo reilu kaksi viikkoa tommosen normi osan takia. Eipä tarvinnu mun takia vaivautua tilaamaan. Piti tyytyä Motonetin tarjontaan. Ihmeellistä kyllä Turun varasto loppuunmyyty (postimyynti varasto samassa), piti käydä Salosta hakemassa. Kummallisesti noi päässy loppumaan ku ei niitä kerran kukaan tarvi. Ahdistaa...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #5 : 04.03.2011, 05:58:01 »
Onnenne onnettomuudessa, että ovat sentään tajunneet kääntää kartiojousen toisin päin, verrattuna joihinkin muinoisiin malleihin.

Joo, rakennehan on periaatteessa täysin sama kuin 406:ssa, vain jousi on käännetty toisinpäin, eli alhaalla onkin isolautanen ja ylhäällä pieni.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #6 : 04.03.2011, 12:51:30 »
Ja jousi on "puolet" lyhyempi kuin 406:ssa  :D

msyrjas

  • Vieras
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #7 : 04.03.2011, 19:48:54 »
Motonetistä uutta jousta hintaan 40€/kpl Lesjöfors        Muita tarvekaluja
-vähintään 300 mm puristimet-motonet 20€,
- pätkä "puutarha" letkua appiukon tallista.
-16mm lenkki (pyyhkijänvarsi, vakaajan pystytanko)
-2kpl 18mm lenkki (toinen mahdollisesti pitkä hylsy, joustintuen alapää)
-19mm lenkki (iskarin yläpää)
-21mm lenkki (joustintuen yläpää,aika syvällä eli pitää olla "muotoiltua" mallia)
-torx30 (vakaajan pystytanko)
-7mm kuusiokolo (iskarin yläpää)
-pual askia norttia
Pyyhkijänvarsi irtosi nätisti bilteman pallonivelen ulosvetäjällä, pystytanko auki, joustintuen alapää auki, joustintuen yläpää auki, paketin pujottelu pois jarruletkua ja abs anturijohtoa varoen. Puristinten avulla jousi kasaan ja pääty auki. Uuden jousen saa puristaa todella pieneen nippuun ennen kuin saa paikoilleen, kannattaa sommitella puristin paikat tarkoin että saa ne myös pois!
Aikaa tuhraantu tämmöseltä ku erottaa nippa nappa jakoavaimen lenkistä reipas pari tuntia. Huom, osat eivät olleet pahasti ryytyneitä eli jos joutuu taistelemaan ruostetta vastaan niin aikaa kuluu helposti.....

Makej

  • Vieras
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #8 : 18.05.2011, 21:24:38 »
Auto: 2002 307 2,0 HDi 90.

Miten yleistä alkuperäisten etujousien katkeilu on ja mikä on mahdollinen syy? Vuosi sitten meni kuskinpuolen etujousi ja nyt vänkärin puoli. Motonetistä ostin uuden 39,80 e.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #9 : 18.05.2011, 21:41:16 »
Kun hain Automaalta jousen laakeria sanoivat heti et tarkista ettei ole jousi poikki,eli taitaa olla suht yleistä.Haulla löytyy täältäkin muutama tapaus.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #10 : 18.05.2011, 23:21:15 »
Toisaalta voishan se katkeamisen syy olla tuossa yläpään laakerissa..jousi jo vähän "vääntö" jännityksessä ja sit vielä ajaa monttuun tulee isku pitkittäs suunnassa.Tiiä sit,mutta kannattaa ny vilasta se laakeri samalla sen toimivuus on kyl vaikee todeta irrotettuna,viallinenkin liikkuu aika hyvin ilman puristusta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #11 : 19.05.2011, 13:29:35 »
Syy on hyvin yksinkertainen, laatu. Jousi mitoitetaan kustannussyistä liian ohuelle langalle jolloin se joutuu liian kovalle rasitukselle eikä kestä pientäkään syöpymää katkeamatta.

307:n jousi taitaa olla vielä huonompi kuin 406:n kun kuulee suht vähän ajetuista katkeilevan.

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #12 : 19.05.2011, 16:47:51 »
Syy on hyvin yksinkertainen, laatu. Jousi mitoitetaan kustannussyistä liian ohuelle langalle jolloin se joutuu liian kovalle rasitukselle eikä kestä pientäkään syöpymää katkeamatta.

Onkohan tuo hieman yksioikoinen näkemys? Kun jousi tehdään ohuesta langasta tarvitaan haluttujen joustoarvojen saavuttamiseen vain vähän kierroksia, jolloin jousesta tulee kevyt. Kevyt jousi taas alentaa jousittamatonta massaa, mikä parantaa ajo-ominaisuuksia.

Kierrejousen kaavoja kun hiukan pyörittelee, niin näyttäisi siltä, että jousen massa kasvaisi peräti langan läpimitan 6. potenssiin verrannollisena, ts. 10% lisää läpimittaa kasvattaisi jousen massaa 60%. Toisaalta langan jännitys alenee samalla 30%, eli ohut lanka on tosiaankin kovalla rasituksella.

Voisikin epäillä, että jousen tekeminen ohuesta langasta edellyttää parempaa teräslaatua ja tarkempaa karkaisua, jotta laatu olisi riittävän hyvä. Jossain vaiheessa kasvavat valmistuskustannukset syövät materiaalinsäästön hyödyt.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2011, 17:12:56 kirjoittanut radiaani »

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #13 : 19.05.2011, 17:12:16 »
Toisaalta voishan se katkeamisen syy olla tuossa yläpään laakerissa..jousi jo vähän "vääntö" jännityksessä ja sit vielä ajaa monttuun tulee isku pitkittäs suunnassa.Tiiä sit,mutta kannattaa ny vilasta se laakeri samalla sen toimivuus on kyl vaikee todeta irrotettuna,viallinenkin liikkuu aika hyvin ilman puristusta.

IMHO, kun jousipaketti on purettuna käsissä, niin on säästöä väärässä paikassa jättää iskarin yläpään laakeri uusimatta. Laakerit kuitenkin maksavat alle 30e/kpl ja ne ovat ilmeisesti tavallinen jousivaurion aiheuttaja. Ainakaan itsellä laakerit eivät olleet uudenveroisia 7 v jälkeen.

Onkohan yleistyneet hidastustöyssyt syyllisiä jousten katkeamisiin? Autossahan on jouset sitä varten, että ne vaimentavat kaiken maailman pikkutöyssyt ja -kuopat... Kummallisia nuo saksalaisautoilijat, jotka pysäyttävät autonsa aina ennen töyssyä :D

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Etujousi katkesi
« Vastaus #14 : 19.05.2011, 17:35:12 »
näyttäisi siltä, että jousen massa kasvaisi peräti langan läpimitan 6. potenssiin verrannollisena, ts. 10% lisää läpimittaa kasvattaisi jousen massaa 60%.

1,16 = 1,77, eli kasvaisi 77 %.