Kirjoittaja Aihe: Jäähdytysnesteet  (Luettu 110441 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #120 : 29.10.2014, 16:13:04 »
Turhaa hifistelyä,  jos valurautanen veneen moottoritkin kestää suolavettä 30 vuotta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #121 : 29.10.2014, 16:56:09 »
<clip>
Turhaa hifistelyä,  jos valurautanen veneen moottoritkin kestää suolavettä 30 vuotta.
</clip>

<clip>
Jos se ihmiselle kelpaa niin varmasti autollekin.
</clip>

Asia ei nyt ole todellakaan niin.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #122 : 29.10.2014, 17:07:07 »
Hanavetellä on ajettu monta koslaa hautaan eli romuttamolle asti ilman että olis tarvinnu jäähdyttäjiä ,lämppärinkennoja,tai mitää muutakaan sen takia uusia.nykyään tulee käytettyä lähdevettä.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

Benkku

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #123 : 29.10.2014, 17:27:55 »
Ennen oli ennen, nyt on nyt. 'Noilla menetelmillä' toimien nykyaikaiset ohuen ohuet lämmönvaihtimet ovat vaihtokunnossa aiemmin.

https://www.google.fi/search?q=valeo+tecnical+service+bulltein+EC003%2F08

Toinen aihetta käsittelevä bulletiini.
http://www.valeoservice.com/data/master/webfile/7164731514AD46CDE7E2B7.pdf?rnd=615

Nesteet ajallaan vaihdettuna ja oikein tehtynä mm. sylinterinkansien vesikanavat ovat puhtaat - 'kuin uudet'. Viimeisen linkin sivulla 4 on kuva, miten toisin toimien saattaa hyvinkin käydä.

Eräs tutkimus aiheesta.
http://ethesis.inp-toulouse.fr/archive/00000308/01/tierce.pdf
« Viimeksi muokattu: 29.10.2014, 17:42:14 kirjoittanut Benkku »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 751
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #124 : 29.10.2014, 17:32:19 »
Kyllä se vedensuodatin kannattaa tuonne vesikiertoon ehdottomasti lisätä.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #125 : 29.10.2014, 17:47:09 »
Eipä oo omissa missään ollu ton näköstä mutta nesteitä vaihdettu joka toinen vuosi paitsi japanin kinnerissä oli neste 6 vuotta mutta siinäkään ei syöpymiä havaittu. Tottahan toi on että noi syöpyy kennot ainakin ovat senverran "heikoista" aineista tehty. Mutta moniko korjaamo käyttää muuta kuin hanavettä?
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #126 : 29.10.2014, 20:05:40 »
Ennen oli ennen, nyt on nyt. 'Noilla menetelmillä' toimien nykyaikaiset ohuen ohuet lämmönvaihtimet ovat vaihtokunnossa aiemmin.

https://www.google.fi/search?q=valeo+tecnical+service+bulltein+EC003%2F08

Toinen aihetta käsittelevä bulletiini.
http://www.valeoservice.com/data/master/webfile/7164731514AD46CDE7E2B7.pdf?rnd=615

Eihän noissa sanottu, että syynä olisi väärän veden käyttö, vaan puutteelinen huuhtelu tai väärä määrä glykolia. Täyttöohjeessakaan ei mainittu mitään vedenlaadusta. Esimerkkinä oli 9 kuukaudessa hajonnut vaihdettu lämmönvaihdin. Aika heikkoa laatua tosiaan tai sitten on käytetty merivettä ilman glykolia.

Ranskaa en osaa, joten viimeistä en katsonut.

Millaista materiaalia/laatua ovat -99 605:n kennot? Tuossa kun tosiaan on 11 vuotta vanhat hanavedet + glykolit ja vielä ei ole ongelmia tullut. Laiskuuttahan tuo on, mutta ei oikein jaksa tuohon enää panostaa.

607:sta taas hajosi jäähdyttäjän kenno, mutta silloinen tulkinta oli, että syynä oli ulkopuolisen hiekka/tiesuola/yms. roinan aiheuttama korroosio.  Roinaa löytyi tosiaan kennon etupuolelta alareunasta ja siellä oli useita vuotokohtia. Tuossa on vaihdettu vesiä ahkeraan, viimeksi kesällä jakohihnan vaihdon yhteydessä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #127 : 29.10.2014, 20:16:26 »
Niin, meinaat että tehtaalla olisi täytetty järjestelmä väärin? Tehtaat käyttävät ionivapaata vettä ja kunkin markkina-alueen mukaista pakkaskestävyyden takaavaa seosta.

Linkin ranskalaisessa tutkimuksessa on listattu syitä, joista mm. yhtenä liemen aiheuttama korroosio ja eroosio, toisena lämpötilat jotka kiihdyttävät korroosiota ja kolmantena putkistojen virtausnopeudetkin.

Alkuperäiset 607:n lämmönvaihtimen kennoputket ovat ohuempia, kuin vanhemman 605 mallin.

Valmistustekniikka ns. 'kehittyy'. Ohuimmillaan 'nykyaikaisissa' lämmönvaihtimissa kennoputkien paksuus on luokkaa alle 0.5 mm.

Alumiiniyhdistyksen katsaus lämmönvaihtimiin.
http://www.alueurope.eu/wp-content/uploads/2011/11/AAM-Applications-Power-train-7-Heat-exchangers.pdf
« Viimeksi muokattu: 29.10.2014, 20:21:58 kirjoittanut Benkku »

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #128 : 29.10.2014, 20:17:46 »
Eipä oo omissa missään ollu ton näköstä mutta nesteitä vaihdettu joka toinen vuosi paitsi japanin kinnerissä oli neste 6 vuotta mutta siinäkään ei syöpymiä havaittu. Tottahan toi on että noi syöpyy kennot ainakin ovat senverran "heikoista" aineista tehty. Mutta moniko korjaamo käyttää muuta kuin hanavettä?

Enpä ole missään tehtaan ohjeissa nähny mitään tekstiä mitä vettä pitäisi sekottaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #129 : 29.10.2014, 20:29:23 »
Ammattilaiset, jotka haluavat taata mahdollisimman pitkä-ikäisen systeemin toiminnan, tekevät täytön ionivapaaseen veteen. Wikipedian sivukin aiheesta, mainitsee siitä ja monet muutkin - esimerkiksi pakkasnesteiden valmistajat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Antifreeze
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=542858
« Viimeksi muokattu: 29.10.2014, 20:37:11 kirjoittanut Benkku »

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #130 : 29.10.2014, 20:54:14 »
Toi tiesuolan pas.......a se on syövyttänyt monet ilmastoinnin ja jäähdyttäjän kennot ulkopuolelta rikki. Kiva talvella kun sitä ureaa on tiet täynnä toivottavasti ilmasto tulee täälläkin lauhemmaksi että sitä ei tarvi levitellä.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

SaPeKa

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #131 : 29.10.2014, 21:59:39 »
Itse olen nähnyt moottoripyörien ohjekirjoissa ohjeen käyttää 'tislattua' vettä jäähdytysjärjestelmässä.

SimpleMan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #132 : 03.11.2014, 20:08:41 »
Onko mitään ohjetta, mitä nestettä lisätä, jos on vajunut? Näkeekö nesteen tyypin sen väristä, jos ei muuta tietoa ole?

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #133 : 04.11.2014, 09:11:21 »
Ei näe.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

RCZ11

  • Vieras
Vs: Jäähdytysnesteet
« Vastaus #134 : 28.12.2014, 15:20:39 »
Auto: 308 SW 2.0 HDi 136 FAP 2009. Tarkistin jäähdytysnesteen tason ja oli alle minimin, minkälaista tähän kuuluisi lisätä, vaikealta vaikuttaa? Kusenkeltaiselta näyttää säiliön läpi katsottuna, korkin aukosta näyttää myös hieman ruskehtavalta. Todennäköisesti alkuperäiset litkut sisällä, saako oikeata kamaa muuta kuin Peugeot huollosta vai voiko Shelliltäkin löytää oikeata?  :D

EDIT: Huoltovihossa lukee että laatuluokitus:
Jäähdytysneste 107 / Kylarvätska 107   Vo.no.9735Y5
Mitä tuo 107 tuossa tarkoittaa, bensa Peugeot 107? En taida luottaa tähän tietoon sitten tippaakaan.  ;D

Vantaan Autokeskuksen varaosatiskiltä meinasivat ensin väärää ainettta tyrkätä minulla mutta onneksi tiesin edes jotain asiasta ja kehotin tarkistaa huoltopuolelta. Lopputulos oli se ettei heiltä löytynyt sopivaa pöntössä olevaa mutta sain heiltä lopulta huoltopuolelta valmiiksi sekoitettua. On aivan sairaan vaikeata tuon litkun kanssa!?

Auto: 2011 RCZ 1,6.

Viittaus vanhaan viestiin, mutta itse tuli myös hankittua vuoden 2011 RCZ ja auton huoltokirjassa jäähdytysnesteeksi suositellaan niinikään 107 / vo.no.9735Y5.  Olen nyt koittanut selvitellä mikä olisi tähän autoon oikea jäähdytysneste kun tasot ovat vajonneet, mutta tietoa hieman vajaavaisesti tuntuu tietoa löytyvän eikä huoltohistoriassa sanaakaan käytetyistä nesteistä. Nykyinen neste myös kellertävää yllä kuvatun mukaisesti. Kiinnostaisikin tietää mitä nestettä lopulta autoosi sait tai mitä muut forumilaiset ovat RCZ:ssa käyttäneet? Kiitokset!