Ongelma:
Auto: 1997 406 GW 2,0 (280 000 km).
Osa 1:
Itsellä on parkkipaikalla liikkumattomana 406, joka ei käynnisty. Viasta ei mitään käryä, eilen auto toimi vielä loistavasti. Moottorin merkkivalo syttyi startatessa ja kymmenen armottoman starttaussekunnin jälkeen myös sammui, mutta auto ei käyntiin hörähtänyt. Mitään bensapumpun surahduksia en ole älynnyt kuunnella.
Pakoputkesta ei tule tupsaustakaan savua startatessa. Releen napsunta kuuluu on-asentoon avainta käännettäessä ja sulakkeetkin näyttivät olevan ehjiä.
Pösö kävi huollossa saamassa kirjaimellisesti valohoitoa. Kotipihassa käynnistymätön auto lähti nimittäin huoltamon hemmojen mukaan käyntiin ensiyrittämällä.
Osa 2:
Käynnistymätön huollossa käynnistynyt autoni on taas parkkipaikalla käynnistymättömänä. Huollossa lukivat vikakoodit, latasivat akun ja jotain muuta vielä mittailivat. Mittausten perusteella kaiken pitäisi olla kunnossa ja vikakoodejakaan ei löytynyt. Jos ongelma olisi esimerkiksi kampiakselin asentotunnistimessa, eikö sen pitäisi vaikuttaa myös käyntiin ja vikakoodeihin? Enää tulee mieleen joku vesihelmiäinen jossain päin polttoainelinjaa, jonka takia auto ei käynnistyisi. Entä voisiko huollossa lataamista varten irroitettu akku "nollata jotain"?
Ratkaisu:
Auto käynnistyy taas. Syyksi auton osoittautui viallinen polttoainepumppu. Kyllä taas kelpaa kuunnella pumpun surahdusta ennen starttausta. Ainoa mikä jäi mietityttämään on, että miten bensapumppu voi hajota sillä lailla vähän, että se välillä toimii, mutta tarpeen yllättäessä ei...