Auto: 2003 206 1,9 XRD (diesel).
Pösöstä katkesi kytkinvaijeri ja kun aloin selvittelemään korjausta ei homma ollutkaan niin selvä, kun olisin voinut kuvitella.
Alunperin ongelma oli siinä, kun hankkimassani peugeotissa kytkin lakkasi pikkuhiljaa toimimasta ja huomasin, että kytkinvaijeri oli kiinnitetty klemmareilla polkimeen kiinni, koska poljinosa oli tehty muovista ja muovi oli tietenkin jossain vaiheessa murtunut. Nyt siis klemmarit olivat irronneet ja vaijeri irronnut polkimen päästä.
Päätin tehdä pikakorjauksen ja kiinnittää klemmarit uudelleen paremmin. Seuraavaksi puolen tunnin ajomatkan jälkeen vaijeri katkesikin moottorin päästä!?!?
Aloin selvittelemään motonetista vaijeria, mutta eivät osanneet varmaksi sanoa, mikä on oikea. Tilattiin vaijeri ja se olikin liian pitkä (93/59) ja eri näköinenkin ja vieläpä manuaalisäätöinen verrattuna aikaisempaan. Pituus oli n. 10cm liikaa joten päätin hommata lyhyemmän tilalle (83/64). Pituus oli mielestäni suht hyvä ja kaapelissa oli myös samanlainen "metallimöykky tai metallisylinteri" moottorin päässä kuin aikaisemmassa oli ollut.
Pienellä tuskalla laitoin vaijerin paikalleen ja totestin, että homma pelaa taas. Vaijeri jäi ehkä hieman kireälle, mutta toimi moitteettomasti. Ajettuani jälleen puolisen tuntia vaijeri katkesi aikalailla samasta kohdasta, kun viimeksi. Nyt vaijerin katkennut osa ei ollut kuitenkaan tippunut maahan ja näin, että vaijeri on katkennut tuon metallimöykyn juuresta.
Eli..onko kellään ollut vastaavia ongelmia? Onko metallimöykyllä jotain virkaaa? Tulee mieleen, että möykky vaan täristää vaijeria niin, että se saattaa lopulta katketa.. Onkohan tuo vaijeri oikea (83/64)? Niin paljon avoimia kysymyksiä..olisi todella mielenkiintoista kuulla kokemuksia ennenkuin vaihdan samanlaisen kaapelin taas tilalle ja pidän sormia ristissä.