Kirjoittaja Aihe: 307 - Venttiilivarren tiivistekumit (TU5JP4)  (Luettu 2558 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tmex

  • Vieras
307 - Venttiilivarren tiivistekumit (TU5JP4)
« : 15.08.2010, 20:58:13 »
Auto: 2003 307 1,6 (16-ventt.).

Aikaisemmissa 1,6-litraisissa ranskiksissa 150 - 200 tkm välissä on perinteisesti tehty venttiilinohjurien kumien vaihto. Vaimon pökö yskii käynnistettäessä, satunnaisesti. Ajattelin että jospa auton seistessä  öljyä valuu sylinteriin kumien ohi ja siksi käynnistys tökkii. Öljyä kone vie hitusen, 0,5l / 6000 km. Tosin kulutus asettui ko lukemaan kun huolto heitti eri SAE luokan öljyt koneeseen.

Ajattelin että vieläkö vanha oire vm 2003 autossakin on, eli ohjurin kumit tarttis vaihtaa? Huolto on tiukkana, puolat on kuulemma ok. Huolto on etsinyt kolme kertaa käynnistykseen liittyvää vikaa ja kuittaillut P0301 herjaa pois. Tämä herja  ei sytytä moottorin vikavaloa. Näkyykö sylinterien ohivuototestissä venttiilinohjurien kumien vuoto?

kimmo407

  • Vieras
Vs: 307 - Venttiilivarren tiivistekumit (TU5JP4)
« Vastaus #1 : 15.08.2010, 21:05:46 »
Ei näy. Puristuksen aikana paine ei kohdistu venttiiliohjuriin eikä sen tiivisteeseen, koska venttiili on kiinni.

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 307 - Venttiilivarren tiivistekumit (TU5JP4)
« Vastaus #2 : 15.08.2010, 21:58:30 »
Tulpat, puolakasetti? Ehkä jopa suutin vika... Saattaa korjaantua pelkällä 98E:llä :) Ei kallis toimenpide jos varuiksi mittaa puristuspaineet, sillä voisi pois sulkea palaneet venttiilit/muut ohivuodot.

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Venttiilivarren tiivistekumit (TU5JP4)
« Vastaus #3 : 30.09.2010, 19:36:46 »
155 tkm ajettu, auto on aina huollettu huoltovihossa annetun huolto-ohjelman mukaisesti. 148 tkm kohdalla auto oli Automaassa, koska pakkasaamuina (oli talvi) starttia pitää venyttää, lähtee kyllä ensimmäisellä käyntiin jos muistaa kääntää tarpeeksi pitkään vaimesta. Ilmeisesti käynnistysongelmien takia katsastuksessa paljastui OBD vikakoodi P0301. Vein auton katsastushylsy lapun kanssa 148 tkm ajettuna automaahan. Vikaa ei löydetty, sytytystulppien kärkiväliä kasvatettiin ja  P0301 kuitatiin jotta katsastus saatiin läpi. Ajoin autolla tällä viikolla työreissun ja huomasin että nyt samanlainen venytetty käynnistys pitää tehdä kuumallekin koneelle. Vaihdoin tänään tulpat, hieman ihmettelin että miksi eivät automaassa 148 tkm kohdalla vaihtaneet tulppia, kuluneet ovat ainakin nyt 155 tkm kohdalla. Loppuun ajetut tulpat olivat suht siistit,paitsi yksi tulpista. Jakohinasta laskien toinen tulppa oli aivan karstainen ja kulunutkin enemmän kuin muut tulpat. Kone käynnistyy nyt kylmänä ja kuumana laakista, ei tarvi kuin virta-avaimella vihjaista. Kaippa tämä tarvisi puristupaine testiin viedä, tosin öljynkulutus on vähäistä. Ex autoni BX (TU muoottori), siinä meni venttiilin ohjurin kumit 180 tkm kohdalla. Automaa kertoi että ei ole tehty vm 2003 , 1.6L pösöihin venttiilinohjurien remppaa. Kaippa tuo kansi pitäisi joskus avata,jos vaimo aikoo autoa pitempään pitää.