Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM 10831).
Tulipahan tuonkin kanssa turattua. Ensimmäinen oire oli että toisesta suuttimesta tuli vettä hyvin heikosti. Parin päivän päästä sama juttu toisestakin. Tein kaikkea mahdollista väkivaltaa suuttimille. Yritin ensin painaa vesiletkulla ja puhaltaa ilmaa suuttimesta takaisin päin, josko olisi ollut roskaa suuttimessa. Ei ilma kulkenut minnekään, joten avasin konepeiton alta letkut ja survoin Torx 10 meisselillä letkua pitkin suuttimen suuntaan. Ei olisi kannattanut, sain vain ensin vain letkuun reiän ja sitten takaiskuventtiilit huonoon kuntoon. Kuvassa 0099 yllä uusi suutin ja alla vanhat joista yhtä letkunpätkää korjattu. Lopulta poistin konepeiton alapuolisen verhoilun (äänieriste).
Erinäisten välivaiheiden kautta huomasin että letku on painunut luttuun konepeiton oikean puolen saranavarren kiinnityskohdasta (kuva 0112). Näkyy hieman kuvassa, vaikka olen jo puristellutkin letkua pyöreämmäksi. Tilapäisratkaisuna kuvassa näkyvän ruuvarin varren tilalle väkersin 4-6mm paksuisesta pyöreästä puutangosta sopivan välipalikan, jonka tehtävänä on estää letkua painumasta samaan rakoseen. Kuvassa näkyvä painauma voi vielä haitata veden kulkua, mutta toimii kohtuullisen hyvin jo.
Suuttimet takaiskuventtiileineen vaihdoin myös. Takaiskuventtiili (kuva 0038, osittain tuhottu torx-ruuvarilla) on suuttimen letkussa (kuva 0099). Tässä vuosimallissa molemmille suuttimille on oma venttiili, mutta olen nähnyt kuvia ehkä vanhemmista malleista joissa on yhteinen takaiskuventtiili. Suuttimien letkujen irroitus onnistuu hyvin helposti. Kuvassa 0093 lukitus on kiinni. Kun mustaa osaa pyörittää neljäsosakierroksen (kuva 0097) liitin aukeaa (kuva 0098). Jos mustan osan irroittaa (kuten minä ensin turhaan tein) kannattaa huomata että se pitää laittaa oikein päin. Takoperin laitettuna lukitus ei pidä. Vanhemmissa malleissa ei kai välttämättä ole tuota helppoa lukitusta vaan voi olla tavalliset letkunliittimet.
Suuttimet irtoavat kuvien (0034) mukaisella työkalulla, mitat voi päätellä kuvasta jossa näkyy rullamitta. Tarkoitus on painaa piilossa olevaa suuttimen lukitusta suuttimeen päin ja samalla nitkuttaa suutinta ylöspäin (0091). Irroitustyökalun käyttö näkyy kuvissa (vasen kuskinpuoli) 0084, (oikea) 0085 ja 0087. Taskulamppu ja tirkistely auttaa. Ei vaadi kovin suuria voimia. Molemmissa suuttimissa (samanlaisia) lukitus on vasemmalla (kuskin) puolella. Lukitus näkyy irtosuutinkuvassa (0030).
Sitä en tiedä olisiko letkun painauman poisto riittänyt, mutta se ja uudet suuttimet on saanut toiminnan taas riittäväksi.
[ylläpito on poistanut liitteen]
[ylläpito on poistanut liitteen]
[ylläpito on poistanut liitteen]
[ylläpito on poistanut liitteen]
[ylläpito on poistanut liitteen]
[ylläpito on poistanut liitteen]
[ylläpito on poistanut liitteen]