Kirjoittaja Aihe: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma  (Luettu 15197 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vastatuulessa

  • Vieras
407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« : 10.12.2008, 00:08:20 »
Auto: 2004 407 1,8 Confort (sedan).

Mulla ihan yks kaks alko mun peugeot 407 pyyhkimään tuulilasia vaikka se on 0-asennossa sitten pysähdyin ja sammutin auton ja koitin uudestaan nii silti se jatkaa pyyhkimistä. Ja vaikka auto on sammuksissa niin se pyyhkii hetken aikaa ja lopettaa mutta heti kun auton taas käynistää niin ne alkavat taas pyyhkimään.. Olen vaihtanut sulakkeet (mikään ei ollut rikki) mitä mun pitäis tehdä?

Olen joutunut ottamaan konepellin alta sen tuulilasipyyhkimien sulakkeen pois, että se ei pyyhkisi turhaan.

jalat

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #1 : 10.12.2008, 08:12:00 »
Itsellä 307 takalasinpyyhin eli omaa elämää. Täältä löytyy tarinaa kun käyttää hakua. Lyhyesti pyyhkijän moottori oli hajalla ja väyläsähköt aiheutti sellaista että se pyyhiskeli vähän milloin sattuu. Silloin kun avasi esim keskuslukon kaukosäädöllä ja oli tulossa vasta kylmään autoon. Tai jos avasi oven. Tai jopa kun parkkipaikalla vieressä olevan pösön keskuslukon toinen avasi omalla avaimellaan :)

Stanu

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #2 : 10.12.2008, 08:40:33 »
Kokeile laittaa parkit päälle auton käydessä. Jos ajovalot pysyvät edelleen päälle, on auton etupää hätäkäytöllä => pyyhkijät pyyhkivät ja valot laitetaan päälle. Yleisin syy on kommunikaatiohäiriö moottoritilan ohjainlaitteen ja BSIn välillä.

Suosittelen käyntiä merkkiliikkeessä/testeriin kiinni.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #3 : 10.12.2008, 12:30:38 »
Kannattaa vilaista jos näkyy jotain paikkoja (liittimiä tms) joihin olisi voinut päästä (sulamis)vettä. Kai tuokin voisi aiheuttaa sekoilua tietokoneiden väliseen kommunikointiin, missä väylä"sähköissä" ja niiden ongelmissa kai lienee kyse.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

cetric

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #4 : 28.12.2008, 17:36:16 »
Minulla teki samaa 406 vm.-04. Se ei aina tuntenut viiksen 0-asentoa. Irroitin ratin suojamuovit ja sumuttelin elegtroniikan puhdistus spreitä viiksen sisälle ja paineilmaa perään. Ja kas kummaa se alkoi toimimaan. Ei tuntunut kivalta kun hankasi kuivaa lasia ja ikkunasta jäätä raaputtaessa sai väistellä lasinpyyhkijöitä!

pösökö

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #5 : 04.02.2009, 19:44:17 »
Ongelma:

Auto: 2004 407 SW 1,8 Esplanade.

Kertokaas, onko tullut vastaan sellasta ongelmaa, että pyyhkijät pyyhkivät koko ajan tihkulla? Mikään ei auta. Virrat pois=> pyyhkiminen jatkuu. Vasta sulakkeen poisto lopettaa toiminnon. Siis missä vika?

Pyyhkijät toimivat siis ainostaan tihkulla, ei millään muulla nopeudella. Vivun asennosta riippumatta, vaikka vipu olisi nolla-asennossa.

Ratkaisu:

Vasemmanpuoleinen moottori oli rikki.

TEMP_ARKISTOON

patione

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #6 : 12.02.2011, 10:19:00 »
Itellä oli kans sama vika. Pyyhkijät toimi tihkulla niin kauan ku sulake tai akun kengät oli paikallaan. Jos haluaa säästää ihan kivasti rahaa niin sercap korjaa vähän kaikenlaisia auton sähköboxeja (http://www.sercap.fi/). Otin moottorin irti ja käytin kemissä ja nyt toimii ko unelma pari komponenttia oli rikki. Ja hintaki oli kohallaan. Diaknoosi helppo tehä, kun ottaa apukuski moottorin irti niin kuskin puolen moottori toimii niin kuin pitääki. Etelän reissua ei vain ollu kiva tehdä yhdellä sulalla, onnekis oli sentään kuskin puoli joka toimi.

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #7 : 15.02.2011, 08:31:08 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Executive.

Omassa SW:ssä on pyyhkimillä sadetunnistin, ja ilmeisesti silloin ei normaalia vanhanaikaista tihkutoimintoa ole ollenkaan? En ainakaan ole löytänyt sellaista asentoa viiksestä. Pienellä sateella automaatti käyttää pyyhkimiä yleensä ihan liian taajaan puolikuivalla lasilla, eli tuon varusteen takia joudun itse manuaalisesti silloin tällöin viikseä painamalla toteuttamaan puuttuvan tihkutoiminnon. Kaikkiaan aivan tarpeeton varuste tuo sadetunnistin.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #8 : 15.02.2011, 10:12:22 »
Se on rikki jos se tuntuu turhalta, itse en kylä ole pätkääkään kaivannut tihkua ja automaatti toimii täydellisesti.

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #9 : 15.02.2011, 10:33:58 »
Missä menee raja, että onko se rikki? Laite saattaa innostua sopivalla sateella niin, että alkaa huiskimaan tarpeettomasti, vaikka yksi pyyhkäisy riittäisi. Tällöin koko toiminto on pakko sammuttaa. Laite automaatilla tuntuu useimmiten jossain vaiheessa arvioivan sateen määrän liian runsaaksi ja huitoo kuivaa lasia liian kauan vaikka yksi pyyhkäisy pakotettuna esim. parinkymmenen sekunnin välein riittäisi hyvin. Muutenkaan en ymmärrä automaatin pyyhkäisyjen tiheyden logiikkaa. Todennäköisesti viasta valittamaan meno ei aiheuttaisi muuta kuin turhan laskun tarkistuksesta ja toteamuksen, että laite toimii kuten pitää. En ruksaisi varustelistalle enää. Vaikka asia tähän ketjuun ei kuulukaan, niin on yhtä tarpeeton varuste kuin lasikatto (kesällä kuuma, talvella kylmä, eli pidettävä aina kiinni) tai muistittomat sähköpenkit.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #10 : 15.02.2011, 10:55:24 »
Ei ole koskaan huiskinut tarpeettomasti, vaan aina juuri oikean määrän, toimii kuin ajatus.  Onko sulla pyyhkijät varmasti kunnolliset?

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #11 : 15.02.2011, 11:09:08 »
Pyyhkijät toimii ja tekee hyvää jälkeä. Sateen alkaessa pistän laitteen päälle ja kaikki tuntuu olevan kuten pitääkin. Jossain vaiheessa lasi saa hiukan enemmän vettä ja tunnistin aktivoituu tiheämpään toimintaan. Vieläkin kaikki tuntuisi olevan ok, mutta sitten useimmiten on pakko pistää peli manuaalisesti poikki, koska lasi on ollut jo pitkään puhdas ja viuhtominen jatkuu. Tietty määrä vettä saa nopudenkin kiihtymään, vaikka tosiasiassa tätä ei tarvita. Järjestelmä siis kaikkiaan toteuttaa hätävarjelun liioittelua. No, laitan laitteen uudestaan päälle ja sama toistuu. Useimmiten tämän jälkeen kuitenkin totean, että on vähemmän ärsyttävää painaa itse vipua manuaalisesti silloin kun lasi on todella liian märkä ja tarvitsee vain yhden pyyhkäisyn. Vanha kunnon pakotettu tihku toimisi siis paremmin.

406 SV automatique

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #12 : 15.02.2011, 11:46:03 »
Jos kerran pyyhkijän sulat ovat varmasti kunnossa, niin toinen yleinen ongelmien aiheuttaja on automaattipesut ja niissä levitettävä vaha. Tuulilasilla ei saa olla mitään kalvoa pinnalla, ei siis edes tuota kirottua automaattilevitettyä vahaa. Kaikki ylimääräiset kalvot lasin pinnalla sotkevat tuon tunnistimen toiminnan.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #13 : 15.02.2011, 11:59:05 »
Automaattipesussa tahtoo se vaha jättää tuulilasin pinnan laikukkaaksi, jos sitä ei kuivaa huolella. Muutenkin lasin pitää olla puhdas, että sadetunnistin toimisi oikein.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Tuulilasinpyyhinongelma
« Vastaus #14 : 15.02.2011, 12:00:23 »
Noiden toimintaperiaatehan lienee sellainen että anturin toisesta reunasta laitetaan (IR?)-valonsäde (tai oikeasti useita) kulkemaan lasia pitkin anturin toisessa reunassa olevaan vastaanottimeen. Niin kauan kuin lasin pinta on tasainen/kuiva/puhdas ja anturi täysin tiiviisti lasissa kiinni (ei siis minkäänlaista ilmarakoa), valo (kokonais)heijastelee lasin sisä- ja ulkopinnan rajasta, kulkiessaan sellaista siksak-kuviota.

Kun säteen kohdalle osuu vesipisara tai sopiva epäpuhtaus, tai jos lasin pinta on epätasainen (kiveniskuja!), valo läpäisee lasin pinnan. Kun näitä on (luultavasti) tarpeeksi, järjestelmä päättää lasin olevan tarpeeksi märkä ja pyyhkäisee.

Voi siis arvella että jos:
- pinta on kuoppainen (ne kiveniskemät),
- halki,
- vaha- tms. -kalvoinen
- anturi edes osittain irti lasista
- tms

tarpeeksi monesta kohdasta, pyyhkijät voivat huidella liikaa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207