Kirjoittaja Aihe: 306 - Huohotusjärjestelmän jäätyminen (TU)  (Luettu 3001 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Huohotusjärjestelmän jäätyminen (TU)
« : 07.02.2007, 10:38:06 »
Kaverin autosta (306, 1,6-litrainen TU5-kone, vm. 2000) ruiskui tänään öljyä ulos mittatikun putkesta. :-( Joutui käynnistämään auton tänään n. 30 asteen pakkasessa ilman lämmitystä, ajoi maantie/moottoritieajoa n. 80 km ja lopulta moottoritieltä kaupunkiin saapuessa alkoi palaneen öljyn käry haista autossa. Ajoi kuitenkin auton lähellä sijaitsevan työpaikan pihaan. Olin sattumalta juuri puhelimessa kaverin kanssa, kun tuo tapahtui ja ennakkoarvaus paljastui oikeaksi, kun konepelti avautui; öljyä oli tullut ulos ehkä hieman alle litran verran ja se kärysi pakosarjan päällä.

Seuraavaksi vuorossa oli pakosarjan puhdistus öljystä, tason tarkistus (jonkin verran alarajan yläpuolella) ja tilanteen tarkkailua. Öljyt tuntuivat taas pysyvän sisällä.

Luulin, ettei tuo huohotinjärjestelmän jäätyminen erityisemmin koske TU-sarjan koneita, joissa imusarja huohotinletkuineen on tavallaan ajoviimalta suojassa ohjaamon puolella ja pakosarja auton etupuolella? Ehkä kyseessä kuitenkin oli onneton sattuma, jonka syntyyn saattoivat vaikuttaa mahd. tukkoinen huohotinjärjestelmä, moottoritieajon aiheuttaman ajoviiman jäädyttävä vaikutus ja öljyn joukkoon kertynyt kosteus. Saattaa toki olla, että myös jokin letku on hieman lytyssä tms. Mobilin laadukkaat öljyt autoon vaihdettiin syksyllä.

Mahtaakohan TU-koneisiin olla jo uutena tehtaan tai jälkikäteen maahantuojan/merkkiliikkeen toimesta asennettu huohotinjärjestelmään lämmitysvastuksia ja jollei, niin kannattaisiko sellaisen asentaminen myös tässä tapauksessa? Keulan viimasuojaa ajattelin kaverille joka tapauksessa suositella.

Seuraavaksi pitäisi kuulemma etsiä Vaasasta joku huolto, joka puhdistaisi huohotinjärjestelmän letkut, pesisi konetilan ja vaihtaisi vielä varmuuden vuoksi öljyt. Kaveri ei itse ole innostunut tekemään hommaa kerrostalon parkkiruudussa 30 asteen pakkasessa tai ajamaan Vaasasta Turkuun ja takaisin. ;-)

Peugeoteista jotain ymmärtäviä vaasalaisia hyviä huoltoliikkeitä saa suositella... Merkkihuolto olisi tietysti vaihtoehto, mutta kauttaaltaan kalliimpi hintataso ei miellytä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Stanu

  • Vieras
Vs: 306 - Huohotusjärjestelmän jäätyminen (TU)
« Vastaus #1 : 07.02.2007, 11:30:20 »
TU-koneissa arin paikka on ilmanputsarin ja siihen vent.kopasta tulevan letkun liitos. Tuon liitoksen kun avaa, alta löytyy yleensä metallinen sihti joka on mömmöä täynnä tai jäässä = öljyt pihalle. Jotkut ovat ratkaisseet poistamalla koko sihdin (öljynkulutus lisääntyy aavistuksen), toiset taas poistaneet sen vain talveksi. Toki huolellinen pesu+kuivaus koko järjestelmään auttaa paljon.

Tu-koneissa on joissain ollut huohotinlämmittimiä, mutta ei kaikissa. Lämmitinkään ei auta tuon sihdin tukkeutumiseen, jäätymiseen kyllä jonkin verran.

Jos haluaa nyt aivan varman päälle pelata, biobensan tankkaamisen talveksi voi lopettaa... Enemmän etanolia bensassa = palamistuotteena enemmän vettä = enemmän vettä huohottimessa/öljyjen joukossa = teoreettisesti suurempi riski jäätyä.

Ohje on 8-venttiilisiin malleihin, ei 16-venttiilisiin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Huohotusjärjestelmän jäätyminen (TU)
« Vastaus #2 : 07.02.2007, 12:35:45 »
Kiitos vinkeistä. Itselleni nuo TU-koneet ovat täysin tuntemattomia. Kaveri kyselee tänään paikallisesta merkkiliikkeestä kustannusarviota puhdistusoperaatiolle ja mahd. lisäosille (lämmitin ja viimasuojat).

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Huohotusjärjestelmän jäätyminen (TU)
« Vastaus #3 : 08.01.2009, 08:09:51 »
Kaverin autosta (306, 1,6-litrainen TU5-kone, vm. 2000) ruiskui tänään öljyä ulos mittatikun putkesta. :-(

Ei ole ongelma ko. autossa toistunut huohotusjärjestelmän letkujen puhdistuksen jälkeen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 306 - Huohotusjärjestelmän jäätyminen (TU)
« Vastaus #4 : 08.01.2009, 15:25:58 »
Näissä koneissa ei huohotinongelmia ole jos ei täytä öljyä max. merkkiin asti. Mielellään n. 4-5mm alle max. merkin, niin ei kerää kylmälimaa venttiilikoppaan ollenkaan.
Peugeot 3008 hybrid