Kirjoittaja Aihe: 106 - Ei käynnisty  (Luettu 3934 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mehtis

  • Vieras
106 - Ei käynnisty
« : 07.04.2011, 15:05:24 »
Auto: 1998 106 1,4 (8-ventt., 170 000 km).

Ostettiin tuommonen pösö. Kaupat tehtiin ja auto sammui liikkeen pihaan ollessa tyhjäkäynnillä. Aateltiin pensan loppuneen ja haettiin lisää menovettä, vaan ei siltikään käynnisty. Koitettiin jopa hinata käyntiin vaan ei edes lupaile. Tänä aamuna auto hinattiin korjaamolle vikakoodien lukuun, vaan autoon ei saa yhteyttä. Pitää vielä illemmalla soittaa onnistuko saada vikaa selville.

Eli mulle ensimmäinen pösö ja yhteiselo alkoi näin hyvin. Kysynpä nyt teiltä tietäjiltä että mikä tuolle tuli. Menikö sieltä samantien joku auton arvo x 10 hintainen piirilevy paskaksi vai onko ajonesto lopullisesti jumissa. Muuten auto olis pirun nätti, ruosteeton ja hyvä maalipinta. Sisustakin on kuin uusi.

mehtis

  • Vieras
Vs: 106 - Ei käynnisty
« Vastaus #1 : 08.04.2011, 14:16:27 »
Niin ja onko tuossa se näppäiltävä ajonesto vai siru avaimessa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Ei käynnisty
« Vastaus #2 : 08.04.2011, 15:42:17 »
Jollei näppäimistöä autossa näy, niin sitten on tietysti avaimessa (todennäköisesti on noin uudessa autossa). Ajonestoon liittyen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39187.0

Ilmeisesti käynnistinmoottori kuitenkin pyörittää?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mehtis

  • Vieras
Vs: 106 - Ei käynnisty
« Vastaus #3 : 08.04.2011, 15:47:11 »
Kyllä pyörittää ja puristuksia on. Mutta ei edes yritä käynnistyä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Ei käynnisty
« Vastaus #4 : 08.04.2011, 16:17:24 »
Tässä yksi tapaus, jossa vikaa oli mm. ajoneston antennin kiinnityksessä ja lopulta myös ajoneston palanut sulake (F8) esti käynnistymisen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40704.0

Sulakkeen ainakin tarkistaa nopeasti. Voi se vika muuallekin olla kuin ajonestossa, vaihtoehtoja on paljon. Joskus viallinen tyhjäkäyntisäädinkin on aiheuttanut käynnistymättömyyttä, jolloin auto saattaa käynnistyä, kun kaasuläppää pitää hiukan auki poljinta painamalla. Ensin kävisin kaikki sulakkeet läpi ja sitten tarkistaisin, että polttoainepumppu toimii (jollei, niin saako se edes virtaa) ja että tulpat antavat kipinää (sytytyspuolan kunto?). Jollei polttoainepumppu saa virtaa (ja sulakkeet ovat kunnossa) ja sytytyskään ei tunnu toimivan, niin vika voi olla myös kaksoisreleessä, johdoissa tai ajonestossa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39187.msg168253#msg168253

Maadoituksissakin voi olla vikaa... Kun kerran auto on liikkeestä ostettu, niin auton korjaaminen on heidän vastuullaan. Luulisi, että heidän käyttämänsä korjaamo löytäisi vian aika nopeasti.

Yleisiä vinkkejä käynnistymättömyyden selvittelyyn löytyy myös muiden automallien kohdalta eli foorumin hakutoimintoa päätasolta hakutermillä "ei käynnisty" tai "ei käynnisty vaikka käynnistinmoottori pyörittää" käyttämällä (tarkemmalla haulla kohteeksi voi rajata pelkät otsikot).

Tänä aamuna auto hinattiin korjaamolle vikakoodien lukuun, vaan autoon ei saa yhteyttä.

Tavallinen OBD-testilaite tuskin auton vikakoodeja pystyy lukemaan, jollei siinä ole erillistä tukea vanhemmille Peugeoteille, jotka eivät ole OBD-yhteensopivia, vaikka 16-pinnistä liitintä käyttävätkin.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2011, 16:24:05, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mehtis

  • Vieras
Vs: 106 - Ei käynnisty
« Vastaus #5 : 08.04.2011, 16:25:12 »
Ainakin pumppu pitää sen surinan kun virrat laittaa päälle. Kaikki sulakkeet konehuoneesta tarkastettu. Ja liike josta ostettu on toiminimellä oleva yksityishenkilö, ei siis mikään isompi firma, joten heillä ei huoltopalvelua ole. Kuitenki omat tilat jossa autoja myyvät. Jatketaan tutkimista

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Ei käynnisty
« Vastaus #6 : 08.04.2011, 16:46:02 »
En tarkalleen tiedä, mikä TU3JP-moottorin versio ja moottorinohjausjärjestelmä autossa on, mutta se mahdollisesti selviäisi auton VF3-alkuisen valmistenumeron perusteella ja autosta esim. moottorinohjausyksikön tarrasta katsomalla. Autosi moottori on KFX tai KFW ja sen moottorinohjausjärjestelmä lienee joku näistä kolmesta: Bosch Motronic MP7.3, Magneti Marelli 1AP40 tai Sagem S2000-21 (ilmeisesti vasta uudemmissa).

Joka tapauksessa TU3JP-moottorissa käytetään kampiakselin asentotunnistinta (ns. YKK-anturi), joka vikaantuessaan estää auton käynnistymisen:

106 (2. mallisarja), moottorinohjaus

Anturin malli riippuu auton valmistusajankohdasta (DAM-numero):

INJECTION TU3JP AND BVM UNTIL RPO No. 07727 (02.01.1998):
INJECTION TU3JP AND BVA:

1920 Z3, SPEED SENSOR

INJECTION TU3JP AND EEC 19-5 DEPOLL (ENGINE) AND BVM SINCE RPO No. 07728 OR INJECTION TU3JP AND EEC 95 DEPOLL (ENGINE) AND BVM SINCE RPO No. 07728 (03.01.1998):
INJECTION TU3JP AND BVM AND L4 TAX INCENTIVE DEPOLLUTION (ENGINE) OR INJECTION TU3JP AND BVM AND D4 VEHICLE TECHNICAL DEPOLLUTION:
INJECTION TU3JP AND L4 VEHICLE TECHNICAL DEPOLLUTION:

1920 AW, SPEED SENSOR
« Viimeksi muokattu: 08.04.2011, 16:57:03, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Ei käynnisty
« Vastaus #7 : 02.11.2013, 18:02:11 »
Tuon vuosimallin 106:ssa se ei välttämättä aina ole se ajonestolaite, vaikka noin voisi luulla.

Oman kokemuksen mukaan käynnistysvaikeus korjautui aina, kun vaan muisti pistää seisontavalot päälle ennen käynnistystä. Käynnistyy aina joka kerta ongelmitta. Ilman seisontavaloja taas käynnistys saattaa vaatia usean yrityksen ja kestää pidempään ennenku käynnistyy. Vika on ollut jo kuulema uudesta lähtien, heh heh, hauska sinällään että ratkaisu tässätapauksessa oli noinkin yksinkertainen. ;D