Kirjoittaja Aihe: 206 - Korkea tyhjäkäynti kylmänä  (Luettu 2927 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tyyppivika

  • Vieras
206 - Korkea tyhjäkäynti kylmänä
« : 07.09.2013, 12:41:53 »
Auto: 1999 206 1,4.

Ongelmana oli se tuttu tyhjäkäynti, sammuilu risteyksiin tultaessa ja muutenkin huono toiminta. Yritettiin korjata putsaamalla tyhjäkäyntisäädin ja avattiin koko roska sen ympäriltä, kaikki putsattiin. Ei vaikutusta. Nostettiin tyhjäkäynnin kierroksia vähän, ongelma tuntui poistuneen, mutta kun kone kylmeni oli ongelma päinvastainen. Eli kylmänä kierrokset jää yli 2000 ensimmäisen kaasutuksen jälkeen. Huomattavan epämukava ajossa. Tyhjäkäynti normalisoituu kun moottori lämpiää yli 80c.

Tyhjäkäyntisäädin vaihdettiin, ei vaikutusta kylmään koneeseen. Tyhjäkäynnin kierrosten säätö palautettiin alkuperäiseen asentoon, ei vaikutusta. Myös map-anturi irrotettiin ja puhdistettiin kertaalleen.

Neuvoja?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Korkea tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #1 : 07.09.2013, 20:05:14 »
Myös moottorinohjaimen lämpötila-anturi saattaa sekoittaa tyhjäkäyntiä, eli onko tarkistettu, että lämpötila-anturi toimii oikein, kaikissa lämmöissä? Lämpötila-anturi saattaa toimia oikein esim. kylmänä mutta lämmetessään ei enää toimikaan... Eli kannattaa mitata muutamassa eri pisteessä anturin resistanssi.
Onko vikakoodit luettu?

Tyyppivika

  • Vieras
Vs: 206 - Korkea tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #2 : 07.09.2013, 20:30:49 »
Vikakoodit luettiin Peugeot-liikkeessä ennen koko projektin alkua, eli sammuiluongelman yhteydessä. Silloin ei vikakoodeja ollut.

Missä kohtaa tuo anturi sijaitsee?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Korkea tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #3 : 07.09.2013, 22:52:22 »
Lämpötila-anturi ECUlle on siinä termostaatin lähistöllä, liitin saattaa olla väriltään vihreä ja osoittaa lähes suoraan ylös.
Lämpömittarille ja merkkivalolle on oma anturi joka on kannessa alempana, vaihteiston puoleisessa päädyssä, väri sininen (ehkä). Saattaa tosin olla, että kaikissa moottorityypeissä ei ole kuin yksi lämpötila-anturi, eli kannattaa tarkistaa.

Olen törmännyt yhteen sellaiseen vikaan, että anturi on antanut kohtuu järkeviä lukemia kylmänä mutta lämmetessään n. 30...40°C on vastus mennyt "poikki" eli ECU tulkinnut moottorin olevan kylmä ~-40°C -> tästä seurannut kohonnut tyhjäkäynti jopa lämpimällä moottorilla. Tästäkään viasta ei muuten jäänyt pysyvää vikakoodia, vikakoodi oli "päällä" vain silloin kun vika ilmeni tai ainakin kuittaantui itsestään jollain aikajänteellä.
Tuo olisi kohtuu nopea mitata yleismittarilla millaisia arvoja antaa kylmänä ja kuumana.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 720
Vs: 206 - Korkea tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #4 : 08.09.2013, 08:44:39 »
Lämpötila-anturi ei anna vikakoodia vaikka se olisi viallinen. Sitten kun se on ihan sökö, niin voi vikakoodi tulla.
Peugeot 3008 hybrid

Tyyppivika

  • Vieras
Vs: 206 - Korkea tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #5 : 18.09.2013, 19:33:07 »
Kokeiltiin vaihtaa moottorin ohjaimen lämpötila-anturi ja imuilman lämpötila-anturi. Ei mitään vaikutusta.

Käynnistettäessä auto käy tyhjäkäyntiä siis ok, ensimmäisen kaasun polkaisun jälkeen kierrokset jää yli 2000. Kunnes kone lämpiää...

Mitäs sitten tehtäisiin?

Mkm53

  • Vieras
Vs: 206 - Korkea tyhjäkäynti kylmänä
« Vastaus #6 : 18.09.2013, 21:04:59 »
Kaasuvaijeri jumittaa? Auttaako jos käsin kääntää kaasua pienemmälle kun tyhjäkäynti on liian korkea?