Kirjoittaja Aihe: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)  (Luettu 2647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urban208

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« : 20.05.2017, 22:40:57 »
Auto: 2013 208 1,2 VTi Urban Soul (80 000 km).

Kun auto paikallaan ja yrittää painaa kaasua ja pitää kierrokset tasaisesti alle 2000 joka osoittautuu täysin mahdottamaksi. Kierrokset seilaa edes taas välillä 1500-2000 rpm. Kun taas painaa kaasua yli 2000 kierrokseen niin kierrokset pysyy tasaisesti siinä. Ja samoin alle 1500.

Onko kaasuläpässä jotain likaa vai tämä normaali ominaisuus? Muutenkin kaasupoljin todella kevyt ja hankala pitää tasaisesti paikoillaan.

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 654
  • C'est Chic!!
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #1 : 21.05.2017, 08:49:56 »
VTi-moottoreissa kaasuläppä ei normaalisti juuri "osallistu", vaan seoksen säätö tapahtuu muuttuvalla (imu)venttiilienajoituksella.
Mielipiteet eivät ole samanarvoisia. On tietoon ja ymmärrykseen pohjautuvia, ja on asenteellisuuteen, uskomuksiin ja ennakkoluuloihin perustuvia.

urban208

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #2 : 26.06.2017, 20:26:12 »
Nyt kaasuläppä putsattu osittain ja likainen se oli takaa. Jarru-cleanerilla ei kaikki lähtenyt, joten putsaus menee uusiksi oikeilla aineilla.

Nyt tilanne muuttui parempaan suuntaan. Kun moottorin käynnistää, niin kierrokset pysyvät tarkasti kaasua painaessa. Kun moottori lämpenee alkaa taas pieni kierrosten heiluminen kaasua painettaessa auton ollessa paikallaan välillä 1500-2000.

Huomasin myös että kaasupolkimeen menevä sähköliitin oli löysässä polkimen päässä kiinikkeestään. Jatkan putsailua ja jos ei vaiva poistu tai pahenee ostan uuden kaasuläppäkotelon. Onko tietoa että jos softapäivityksellä saisi tämän nyt ajoittaisen kierros heilunnan pois?

urban208

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #3 : 08.07.2017, 20:58:35 »
Nyt on kaasuläppä putsattu ja ei vaikutusta kierrosten heittelyyn. Seuraavana otin puolat irti ja huomasin sytytystulppien olevan hieman löysällä. Kiristin tulpat ja painoin puolat takaisin. Tämän jälkeen tämä ongelma paheni.

Nyt kierrokset heiluvat auton ollessa paikallaan kaasua painaessa välillä 1500-2000 selvästi enemmän kuin ennen tulppiin ja puoliin koskemista. Tulpilla ajettu alle 10tkm ja ostettu marmorista.

Aloin nyt epäilemään puolaa, voiko puola aiheuttaa kierrosten heiluntaa? Mitään vikakoodia ei ole. Kerran on vikavalo matka ajossa syttynyt ja valo sammui itsestään matkan aikana. Luin omalla lukijalla ja ei koodeja muistissa. Näkeekö paremalla merkkikohtaisella lukijalla koodin joka ollut ja kadonnut itsestään?

urban208

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #4 : 09.07.2017, 14:05:49 »
Tilanne kehittyy... Ajoin 20 km lenkin ja kiihdytin rampissa kierrokset miltei tappiin muutamaan otteeseen. Auto toimi loistavasti ja kun pääsin kotipihaan jätin tyhjäkäynnille ja kokeilin nostaa kierroksia taas 1500 yli ja pitää ne siinä. Nyt kierrokset pysyvät tarkasti halutussa välillä 1500-2000 ja humppaaminen loppui. Tietysti on mahdollista että taas huomenna alkaa tämä vaiva.

Voiko nokissa olla jotain likaa joka lähti pois kierroksilla? tai sitten kaasuläppä avautui täysille ja loput liat läpän juuresta irtosivat eilisen pesun pehmittämänä? Vaikea on ymmärtää mitä tässä taas tapahtui.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 670
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #5 : 09.07.2017, 19:13:30 »
Vikakoodien lukemisen paikka. MAP-anturi, kaasuläpän asentotunnistin, pyörimisnopeus-asentotunnistin, yms. mahdollisia vikakohteita.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 355
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #6 : 09.07.2017, 20:24:29 »
Pelkkä kaasunläpän sopeutus riittänee..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
  • 208 Vti82 -13 sekä monta italialaista.
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #7 : 10.07.2017, 10:51:21 »
Onkos tähän jotain kotikonstia, ettei tarvisi tietokoneeseen kytkeä? Resetoiko itsensä pitämällä esim. akkua irti x ajan?
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.

urban208

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #8 : 11.07.2017, 21:13:52 »
Akun irroitus pahentaa tilannetta. Tässä ollut akku irti useampaan otteeseen ja siitä aiheutui mm.  kosketusnäytön  käynistys ongelmat. Nyt siis auto toimii taas normaalisti. Kierrokset tappiin, tämä taisi olla se kotitekoinen sopeutus, vai osaako joku selittää miksi kierrosten humppaus loppui heti kun vedätin kaasu pohjassa miltei rajoittimeen.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 932
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #9 : 12.07.2017, 00:50:25 »
Mikä idea on nuukailla sen vikakoodien lukemisen kanssa? Jos kone ei toimi, niin ongelma kannattaa selvittää ja merkkihuollon testerillä selviää kaikki vikakoodit. Niiden kanssa on sitten helpompi arpoa seuraavat tarpeelliset toimeenpiteet. Säästämällä diagnoosin teossa, saa yleensä aikaan vain harmia.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

urban208

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #10 : 12.07.2017, 01:31:39 »
Kuten sanoin auto toimii taas loistavasti ja sain itse ratkaistua taas tämänkin ongelman. Vikavalo ei pala ja lukija itsellä myös joka ei löydä mistään vikaa.

Harrasteautossa oli Vehon lasku edelliseltä omistajalta, jossa vikaa yritetty korjata monella sadalla. Ostin auton silti ja puhdistin anturin ja vika korjattu. Ei niihin huoltoihin oikein kannata viedä, jos itse osaa paremmin ja siksi myös tämä palsta on olemassa.

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
  • 208 Vti82 -13 sekä monta italialaista.
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #11 : 12.07.2017, 13:02:37 »
Vikakoodit saa luettua perustesterilläkin, eikä sellaiselle ole itsellä ollut tarvetta, eikä löytynyt katsomallakaan. Oma kysymys lähinnä liittyi yleisesti tilanteeseen, että auton saisi nollattua yms., mikäli on jotain, johon se voisi vaikuttaa.

Itsellä ei humppaa käyntinopeus, mutta joku sopeutus tai nollaus tuolle olisi ehkä hyvä tehdä, sillä alakierroksilla kovin hengetön. Kävelyvauhdista ei kannata yrittää kakkosella jatkaa matkaa, eikä oikein tykkää kakkosesta hitaassa parkkiajossakaan. Ärsyttävä ominaisuus varsinkin tilanteessa, jossa valoja lähestyttäessä vaihtuu edestä vihreälle, eikä auto jaksa kakkosella kiihtyä vaan on joko TOSI hidas tai on haettava ykkösen kautta. Tuollainen hengetön se on koko ajan mulla ollessa ollut. Pitäisi vissiin käydä kaupasta uutta testaamassa, onko täysin ominaisuus.

Vikakoodeja ei ole vilkutellut, mutta jos tuollaiselle ominaisuudelle löytyy jokin järkevä selitys ja korjausehdotus, niin toki sen saa sanoa ääneen.

Edelleen siis kysyn. Saako autoa resetoitua jollain kotikonstilla?
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.

urban208

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 208 - Moottorin käyntinopeus heittelee (VTi)
« Vastaus #12 : 14.08.2017, 22:35:24 »
Peugeot Planet 2000 Diagnostic kit. Tilattavissa Ebaystä. Saisiko tuolla ja onko Suomessa listaa henkilöistä joilta tuo ja saisi apua tuolla korjaamo ohjelmalla?

FabElite joka toimii androidissa ainakin nollasi yhden Can-ilmoituksen joka ei sytytä vikakoodia.

Omassa autossa on body-tietokoneessa lista virheilmoituksia maadoitus ja muista ongelmista, jotka eivät näy auton näytöissä, eikä tavallisissa halpis-scannereissa. Näihin kun pääsisi käsiksi...