Iltaa. Kompaan täysin -EFL605 n,tekstiä ns. nakutuksesta näissä nykyisissä tehokkaissa pienmoottoreissa.
PSA,n Puretech ei ole suinkaan ainoa tulppia rikkova pienmoottori nykyisin, vaan ongelma yleisesti tiedossa.
- Ennenkaikkea nämä ahdetut korkeaviritteiset pikkumyllyt tekevät helposti sitä ennenaikaista palotapahtumaa, männän vasta tullessa ns. yläkuolokohtaan tapahtuu ajoittain palohetki jopa imu-
venttiiliin kautta osittain myös imukanavaan.- Miksi imukanava,sekä imuventtiili muutoin niin karstoittuisi ja myöhemmin tuo KARSTA pilaa tulpan, joka hajoaa, sekä rikkoo kenties muutakin.
- En toki väitä tätä faktaksi, mutta vastaavaa joskus nuoruudessa osunut SAAB 900 TBO 2.0 ltr. kohdalla. Onneksi oli todella järeätä tekoa, vaikka usein " sirisi ja kilisi " eli nakutti reippaanlaisesti. ( ei venttiilit )
- Jotkut pienensivät itse puristuspainetta, vaihtaen matalammat männät, jolloin saattoi korottaa ahtopainetta vaikka kuin ja paljon. Olen puhunut 98 okt. puolesta, koska matalammat okt. aiheuttavat herkemmin tuota nakutusta, joka tuhoisaa moottorille, ellei ajoissa huomaa / reagoi.- Mutu tuntumana toki ed.main. asiat.
- Entisaikaan oli bensassa lyijyä joka esti tehokkaasti nakutusta, oiskohan nykymyllyille keksittävä jotain muuta.