Ongelma:
Dodiih, nyt olisi nopeusmittarin vaijeriin liittyvää aprikoitavaa. Auto on 405 1,6 -90. Nopeusmittarin viimeinenkin taustavalo pimeni, joten ostin nyrkillisen lasikantapolttimoita ja ryhdyin vaihtohommiin. Polttimot tuli onnistuneesti vaihdettua, mutta nopeusmittari ei pelaa.
Avausvaiheessa aprikoidessani nopeusmittarin vaijerin irroitusmekanismia, vaijeri lähtikin "kuin itsestään" irti. Siis pysyi kiinni mittarin taustassa, mutta itse vaijeri tuli sieltä vaijerin kuoresta mukavasti ulospäin, eikä kiinnitystä mittarin takaa tarvinnut irroittaakaan. Se valkoinen pitkulainen muovikiinnike siis vaijereineen pysyi kiinni mittaristossa ja itse vaijeri liukui ulos sieltä vaijerin kuoresta, johon se valkoinen kiinnike ilmeisesti asettuu ja itse kuori siis pysyi paikallaan. Vedin vaijeria siis mittariston kera sen verran ulos, kuin vaihtoon tarvitsi ja asetin takaisin paikalleen ja hiljaa itsekseni toivoin mittarin alkavan toimimaan, mutta ei alkanut (yllätys). Aika loppui sillä kertaa kesken ja tarvitsi koota kojelauta ja lähteä töihin. Asiaan pitää pikapuolin palata ja sitä silmälläpitäen olisi pari kysymystä:
Onkohan vaijeri irti vaihteiston päästä, vai onkohan vaihteiston ja mittarin välissä jokin välikiinnitys, josta vaijeri voisi olla irronnut? Tietysti vaijeri on voinut olla menossa poikkikin ja nyt se sitten meni, mutta ei oikein siltäkään vaikuttanut. Millainen kiinnitys siellä vaihteiston päässä oikein on? Ilmeisesti sinne pääsee vain alakautta käsiksi? Jos vaijeri on vain irronnut ja kuori paikallaan, niin mitenkähän sen sieltä vaihteiston päästä saa uudelleen kiinni? Pitäisiköhän vain ostaa uusi vaijeri, mutta silloinkin pitäisi tietää miten se irroitetaan/kiinnitetään sieltä vaihteiston päästä ja toisaalta mitenkä se oikein olisi pitänyt irroittaa sieltä mittarin takaa.? Sekin jäi epäselväksi, kun ei sitten tarvinnutkaan irroittaa sitä, tulevaisuudessa kyllä nähtävästi täytyy.
Ratkaisu:
No nyt toimii.
Avasin mittariston ja vedin tällä kertaa sen valkoisen muoviosan irti mittarin takaa. Kävi ilmi, että vaijeri oli muutaman sentin esillä kuoresta, se siis ei ollut mennyt pohjaan saakka, vaan oli työntänyt kuorta edellään kojetaulun sisällepäin. Vaijerin toinen pää siis oli arvatenkin vaihteiston päässä yhtä monen sentin päässä kiinnikkeestään.
Kaivoin kuoren sormin "näkösälle". Kun toisella kädellä piti kojetaulun alapuolelta ohjausakselin seudulta vaijerin kuorta paikallaan ja toisella kädellä pyöritti ja työnsi vaijeria sisään, se lopulta loksahti paikalleen. Puhdeillä kevyesti kuoren päässä olevasta metallireunuksesta kiinni pitäen ja valkoisesta muoviosasta työntäen valkoinen muoviosa meni sen metallireunan alle sisään. Valkosessa muoviosassa oli reunus, joka selvästi oli tarkoitettukin sinne kuoren alle. Sitten napsauttaen muoviosa ja sen sisällä oleva vaijerin pää kiinni mittaristoon, auton liikautus ja toteamus nopeusmittarin liikkumisesta, osat paikalleen ja kiinni ja valmis.
Se muoviosa oli ilmeisesti alun perinkin irti sieltä kuoren reunan alta. Nyt postui myös kevyesti rohiseva ääni, jota mittari aiemmin piti. Myös mittarin värinä poistui käytännössä kokonaan. Kaiketi joskus aiemmin jollakin on ollut aihetta avata mittaristoa ja vaijeri siltä jäljiltä ollut vähän sinnepäin paikallaan