Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottorin tehottomuus (hukkaportin paineensäädin) (HDi)  (Luettu 10191 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hane

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 hv (432 000 km).

Muutama viikko takappäin ei kaasupolkimen painaminen enään vastannnut odotuksiani. Tehot puuttui mutta ne palasivat takaisin lyhyen ajon jälkeen ja auto toimi normaalisti.

Ja sitten... eräänä päivänä auto ei enään toiminut kuin vajaa tehoisena. Ei auttanut vaikka sammutti ja käynnisti uudellleen! Muutama päivä meni ja kiihdytyksen yhteydessä moottorin vikavalo syttyi. Menin luetuttamaan vikakoodeja ja sieltä löytyi useita. Jatkoin ajoa ja tehot oli edelleen hukassa. Odottelin että vikavalo syttyisi uudelleen ja sehän syttyi ja jälleen kiihdytyksen yhteydessä. Menin uudelleen luetuttaan vikakoodit ja P0246 oli palannut, joka viittaa alhaiseen ahtopaineeseen.

Olen kokeillut irroittaa liittimen ilmamäärämittarilta mutta ei vaikutusta. Putsasin myös ilmamäärämittarin ja langat siellä oli ehjät. Olen myös katellut putket eikä niistä löydy murtumia tai vuotoja.

Ratkaisu:

Vika on korjattu. Oli hukkaportin alipaineensäädin rikki. Laitoin ehjän käytetyn osan tilalle (40 e) ja nyt pelaa. On muuten ahtaassa paikassa. Pieni homma, mutta vaihto vie aikaa. Hiukan oli hankala vain löytää uusi säädin, koska varaosana ei saa. Myyvät yleensä koko ahtimen, jos kyselee. Ahtopaineella ohjautuvia kelloja olisi kyllä vaikka kuinka paljon ollut tarjolla, mutta ei alipainekelloja.

Nyt kun antaa kenkää niin savuaa niin mahottomasti. Johtuuko tuo sit siitä et turbo on ollut jonkin aikaa niin sanotusti pois pelistä? Kai se joskus tuo savutus loppuu?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Katso aluksi hukkaportin ohjaus, tuossa mallissa hukkaportti on lepotilassa auki ja jos ohjauspiiri vuotaa niin se myös pysyy auki.

Esimerkiksi:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=14412
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33937

Ainakin joskus EGR:n ja hukkaportin ohjausventtiilit olivat samanlaiset eli vaihtokelpoiset.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2010, 14:37:02 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (RHZ, DW10ATED).

Tänään oli sama ongelma eli tehon puutetta. Putsaa ne ilmaletkut, jotka menee alipainepumpulta jarrutehostimeen ja sieltä EGR ja hukkaportin solenoideille. Sitten putsaa myös ne solenoidit. Letkun tämän jälkeen vielä täyteen voitelevaa irrotusöljyä. Voitele ja herkistele hukkaportin alipainekellon "varsi" ja turbon pakopesään menevä vipu. Noilla luulisi asettuvan, mulla ainakin.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Miten tuon hukkaportin ohjauksen siis helpointen saa tarkistettua. On nimittäin aika ahtaassa paikassa ja piilossa. pitääkö siitä egr systeemit ottaa ensin pois adestä? Rintapellissä oleva solenoidi ohjaa siis tuota hukkaporttia? Onko egr:n ja hukkaportin solenoidit samanlaisia?

Auton alta pukilla se hukkaportin kara näkyy. Kun laitat laitoksen tulille, pitäisi tuon hilata itsensä "kiinni" asentoon.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Siis kyllä se letku lähtee irti helpostikki ja se on ihan ehjä. Mutta se "kello" on sit toinen juttu! on nimittäin piilossa... ja se nimen omaan haluttas saada irti sieltä. Ei oo letkuista löytynyt mitään vuotoja. Vois ne varalta uusia... ku sais haettua uutta letkua.

Irrotaminen vaatii sitten melkein turbon irrottamisen. Ahtaat on paikat. Omasta irrotin kesällä, ja joutui irrottamaan imu- ja pakosarjan, jousto-osallisen pakoputken etuosan katteineen. Silti oli ihan helvetin ahdasta.

Jallupoika

  • Vieras
Hukkaportin "kello" on todennäköisesti sökö, koska se vuotaa kun siihen menevästä letkusta imee ja hukkaportin kara ei liiku kuin vähäsen. Hukkaportti ei pääse koskaan kiinni, koska kello vuotaa? Pitäisikö kellon vuotaa, ei varmaankaan?

Hukkaportin kalvon kuuluu aina olla tiivis, niinkuin virranjakajan alipainesäätimen kalvokin.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Irrotin kellon ja vetäsin kulmahiomakoneella auki. Kalvo haljennut... Vedin portin kiinni jousella. Ei ahda oikein kunnolla enää kolmetonnin jälkeen, varmaankin rupee portti aukeamaan jousipainetta vastaan. Oikeastaan voisin vaikka ajella noin (jos kulutus on sama kuin ennen). Autossa on 460 000 km mittarissa, jos se vaikka kulkis vielä vuoden, niin vien sen järven jäälle kesää odottamaan.