Ongelma:
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 hv (432 000 km).
Muutama viikko takappäin ei kaasupolkimen painaminen enään vastannnut odotuksiani. Tehot puuttui mutta ne palasivat takaisin lyhyen ajon jälkeen ja auto toimi normaalisti.
Ja sitten... eräänä päivänä auto ei enään toiminut kuin vajaa tehoisena. Ei auttanut vaikka sammutti ja käynnisti uudellleen! Muutama päivä meni ja kiihdytyksen yhteydessä moottorin vikavalo syttyi. Menin luetuttamaan vikakoodeja ja sieltä löytyi useita. Jatkoin ajoa ja tehot oli edelleen hukassa. Odottelin että vikavalo syttyisi uudelleen ja sehän syttyi ja jälleen kiihdytyksen yhteydessä. Menin uudelleen luetuttaan vikakoodit ja P0246 oli palannut, joka viittaa alhaiseen ahtopaineeseen.
Olen kokeillut irroittaa liittimen ilmamäärämittarilta mutta ei vaikutusta. Putsasin myös ilmamäärämittarin ja langat siellä oli ehjät. Olen myös katellut putket eikä niistä löydy murtumia tai vuotoja.
Ratkaisu:
Vika on korjattu. Oli hukkaportin alipaineensäädin rikki. Laitoin ehjän käytetyn osan tilalle (40 e) ja nyt pelaa. On muuten ahtaassa paikassa. Pieni homma, mutta vaihto vie aikaa. Hiukan oli hankala vain löytää uusi säädin, koska varaosana ei saa. Myyvät yleensä koko ahtimen, jos kyselee. Ahtopaineella ohjautuvia kelloja olisi kyllä vaikka kuinka paljon ollut tarjolla, mutta ei alipainekelloja.
Nyt kun antaa kenkää niin savuaa niin mahottomasti. Johtuuko tuo sit siitä et turbo on ollut jonkin aikaa niin sanotusti pois pelistä? Kai se joskus tuo savutus loppuu?