Auto: 1986 205 1,1 GL (XW7).
Kesken ajon katosi jarruvoima eli poljin muuttui löysäksi ja painetta sai aavistuksen rajulla pumppaamisella. Ongelma on pysyvä. Jarrunestettä ei ole vuotanut ollenkaan ja nesteen pinta pysynyt millilleen samana. Vastaavia ongelmia on näemmä foorumilla useita mutta tähän omaan tapaukseen kulminoituu useampaa vaikeutta, joten olisi muidenkin kannalta hyvä saada kattava vastaus.
Ensimmäiseksi ilmattiin jarrut, mutta ongelma ei poistunut ollenkaan. Painetta oli vaikea saada poljettua ilmauksen aikana, mutta sen sai silti suoritettua oikein. Kaikesta huolimatta poljin oli edelleen löysähkö eli painui pohjaan ja polkemisen aikana tuntui pientä tasaista painetta. Toisaalta moottorin ollessa käynnissä jarrutehostimen takia poljin oli paljon löysempi kuin moottorin ollessa sammuksissa.
Seuraavaksi vaihdettiin jarrupääsylinteri uuteen vaikka vanhassa ei näkynytkään minkäänlaista kulumaa. Tällä kertaa jarruja ei saatu ilmattua ollenkaan koska painetta ei saanut poljettua niin paljon että nestettä tulisi kunnolla nipoista (takajarrut). Kokeiltiin myös löysätä jarruputkia pääsylinterin puolelta, jolloin tuli tarkistettua että sylinteri pukkaa nestettä oikein.
Joten voisiko ongelma olla jarrujen päässä vaikka nestettä ei vuoda? Kuten aiemmin kirjoitin, ilmaus ei onnistu koska poljin pysyy löysänä puolen tunnin polkemisen jälkeenkin (hyvää treeniä). Onnistuisiko ilmaus raaemmin esim. jonkinlaisen pumpun avulla?