Ongelma:Auto: 2003 307 SW 2,0 HDi (FAP, ESP).
Juuri totesin vasemman etujousen katkenneen: puolisen kierrosta alapäästä oli irti. Edestä onkin kuulunut vähän outoa ääntä, mutta tämä ei ole ajossa muuten suuremmin tuntunut. Äänetkin tosin katosivat pääosin uusimalla koiranluut (en voi suositella Motonetin "halpoja" "vahvennettuja" koiranluita... no, helpot irrottaa kun kierteet eivät ehdi ruostua).
Katkenneen jousen kanssa ei kannattane kovin pitkälle ajella. Miten iso operaatio jousen vaihtaminen on ja mitä muuta kannattaa uusia samalla? Onko muita varteenotettavia ostopaikkoja kuin merkkiliikkeen tiski?
Ratkaisu:Nyt on uudet jouset ja yläpäänlaakerit paikoillaan. Aika suoraviivainen operaatio mutta aikaa tuhraantuu helposti odotettua enemmän, kun ei ole aiemmin Phersoneita tiputellut...
Osuuskaupasta ei sitten saanut yhtään mitään, ei edes uusia nyloc-muttereita. Odottamalla kaksi viikkoa olisi saanut, kovalla ylihinnalla tietenkin. Merkillistä, jos 307:sta on jousi poikki niin jääkö se tosiaan kahdeksi viikoksi osuuskaupan pihaan odottamaan tehtaan osia? Suunta siis kohti yksityistä tarvikeliikettä, johon sai seuraavaksi päiväksi Lesjöfors-jouset ja Lemförder-laakerit (laakerissa luki SNR).
Jousen vaihto on astetta haastavampi kuin pelkän yläpäänlaakerin vaihto, koska jousi pitää saada hallitusti lepotilaansa ja 307:n etujousi on pitkä: vapaana 43 cm ja paikoillaan Phersonissa 28 cm. Motonetin "pitkällä" jousipuristimella sai nippa nappa otteen kolmen kierroksen yli ja sillä homma hoitui. Jopa tehtaan ohjeessa todetaan, että työhön tarkoitetun Facom-puristimen liikevara ei riitä jousen vapauttamiseen!
Irrotuksessa pientä vastusta aiheuttaneita kohtia olivat pyyhkijänvarsien irrotus (ulosvetäjä oli tarpeen) ja yläkiinnityksen mutterin aukaisu (työkalujen ei kannata lipsua, tuulilasin reuna vieressä). Raidetangon päätä ei tarvinnut irroittaa mutta itse vähän askartelin olkatapin työnaikaisen tuennan kanssa, jotta vetoakseli ei vain pääse ulos vetopyörästöstä - onkohan uhka todellinen? Vetonivelen kumi on syytä suojata iskarin alapäältä. Takaisinlaitto oli helppo, kun yläpään mutterin laittoi aluksi vähän paikoilleen ja askarteli sitten alapään kiinni.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.