Kirjoittaja Aihe: 406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta  (Luettu 19492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta
« : 06.10.2005, 21:14:30 »
Auto: 1997 406 V6.

Elikkä aiheena tehostin ja vuoto tiputtaa koneen alta missä letkut menee siihen mutikkaan kierreliittimillä niin onko siellä kartioliitin vai löytyykö sen alta tiiviste?

Tehostetun ohjauksen hydrauliputkien liitännöissä ei ole 'perinteistä' korkeapainehydrauli järjestelmien leikkuurengasta, kuten ei myöskään kartiotiivistettä saati tasotiivistettä.

Tiivistys on toteutettu putkeen puristetulla (joustavalla) olakkeella - joka putken kiinnittävällä kiristysmutterilla tiivistyy pinionventtiilin putkiyde liitännän otsapintaan.

Oikea kiristysmomentti - huomioitava ja erityisesti liian suurta kiristysmomenttia tulee ehdottomasti välttää - tiivistää kyseiset liitokset.

Lainaus käyttäjältä: Mäkkäri
Onko nyt sitten ainoa vaihtoehto vaihtaa kyseinen putki että saa liitoksen pitämään vai onko siihen muita konsteja olemassa?

Pura vuotava liitos ja puhdista osat (putken pää olakkeineen, vastinpinnat pinionventtiilissä, mutteri ja sen olake) hyvin. Mikäli putkessa ei ole murtumaa tai 'olakkeen muodon epäsuhtaista painumaa' havaittavissa, niin kasaa ja kiristä mutteri oikeaan momenttiin.

Anonymous

  • Vieras
Vs: 406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta
« Vastaus #1 : 29.10.2005, 11:58:53 »
Ongelma:

Auto: 1998 406 V6 GW (nopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus).

No nyt kävi niin että tuossa kun oli pari astetta pakkasta niin ohjaustehostin lakkasi toimimasta. Onko siellä jokin oikeasti hajoava osa vai voiko johtua vaan nesteen jäätymisestä tai vastaavasta. Ei toimi vieläkään meinaan vaikka on jo plussa kelikin... :?:

Tehostin ei aikaisemmin ole temppuillut ja nytkin se ongelma alkoi -8 asteen pakkasessa kun auto seisoi pihalla paikallaan. Nyt kun muistelen niin ohjaustehostimeen lisättiin kyllä kesällä "normaalia" ATF nestettä ku se oli vajaa. Voisiko se vaikuttaa?

Ratkaisu:

Ongelma oli letkun irtoaminen. Ohjaustehostimen letkun pää roikkui auton alla. Takaisin kiinni ja uusi "kiinnike" päälle ja taas toimii. Nestetilavuus on aika lähelle 2 litraa (kun oli tyhjäksi päässyt).

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta
« Vastaus #2 : 08.01.2006, 17:28:11 »
Vuotokohta säiliön jälkeisen kumiletkun ja "kovemman" letkun liitoksessa heti säiliön vieressä. Liitoksesta ei saa selvää miten se on tiivistetty, onko joku purkanut moisen ja miten sen voisi tiivistää?

Kyseessä ilmeisesti painepuolen korkeapaineletku, jossa liitoksen kiristys  toteutettu puristusholkilla.

Hydraulipaine... Servoventtiilistön sisältävissä malleissa tuo luokkaa 80 kg/cm2 ja 'perinteisissä' 100 kg/cm2. Toleranssit luokkaa +/- 5 kg/cm2.

Letku voi olla liitkosen sisältä joko vioittunut tai kovettunut/painunut kasaan jolloin vähintäänkin tihkuu.

Jari_M

  • Vieras
Vs: 406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta
« Vastaus #3 : 09.01.2006, 17:58:53 »
Faijan autossa oli tihkunut tuosta liitoksesta ja huomasin sen, kun tehostin alkoi ääntelemään rattia käännettäessä - öljyt oli jo aika vähissä. Pösö-liikkeessä se laitettiin ja laskussa luki työ, 1dl öljyä ja uusi klemmari. Näyttäisi äkkikatsomalla olevan ihan tavallinen kiristin eikä mikään puristusliitin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta
« Vastaus #4 : 09.01.2006, 22:02:00 »
Tässä tapauksessa vuoto on juuri tuossa Benkun mainitsemassa liittimessä. Tavallisempaa klemmaria on käytetty säiliön ja kumiletkun liitoksen kiristämiseen. Eli tuolle ei ilmeisesti itse voi tehdä juurikaan mitään eikä kannata avatakaan?

Kyllähän sitä liitosta voi yrittää 'rutata' lisää, mutta letku täytyy irroittaa autosta ja käydä sen kanssa jossain hydrauliletkuja valmistavassa (esim. HiFlex) liikeessä, jossa tilanne voidaan tutkia.

Varminta kuitenkin on purkaa/leikata puristusholkki auki, ja vaihtaa letku kokonaan uuteen (onnistuu myös esim. HiFlex edustajalla).

Uusi letku uudella puristusholkilla ja taas pitää, tuskin maksaa hydrauliliikkeessä paria kolmea kymppiä enempää.

Painepuolella ei 'klemmariliitoksia' ole, 'klemmari' liitoksin toteutettu ainoastaan tehostimen säiliöm pumpulle (imu) liittävä ja tehostimen venttiililtä (paluu) säiliölle, jotka eivät ole paineenalaisia.

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta
« Vastaus #5 : 20.01.2006, 13:56:26 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 GW 2,0 ST HDi.

Nyt tuli sitten ensimmäinen varsinainen ongelma pösön kanssa niin että jouduin viemään sen ihan korjaamolle. Pösö ehti olla aamulla lämmityksessä ainoastaan reilun tunnin (pakkasta n. -30 ) kun laitoin sen käyntiin. Starttauksessa kuului pikku rusahdus jostain, se ääni on kuulunut aina silloin tällöin kun kovalla pakkasella laittaa käyntiin. No sitten kuului tosi pahaa ääntä noin puolen minuutin ajan, jonka jälkeen se vaimeni pikku hiljaa. En tiedä kuuluiko se laturista, tehostimesta vai mistä... Kone kuitenkin kävi tosi hyvin muuten.

No kaikesta huolimatta lähdin ajamaan kaupungille noin 10 km:n matkan ja se sujui ongelmitta. Kun sitten palasin puolen tunnin asioinnin jälkeen, oli pösö valuttanut tehostimesta kaikki öljyt pihalle. Soitin hinausauton paikalle ja pösö vietiin Väyrys mesen seurassa Haapalahdelle odottelemaan korjausta, toivottavasti ei mitään isompaa ole hajonnut. Korjaus sattaa venyä ens viikkoon, oli kuulemma sen verran kovasti hinausautot tuoneet autoja korjaamolle. Soitin useisiin korjaamoihin ja ainoastaan Haapalahdella luvattiin että saatetaan ehtiä katsomaan pösöä jo tänään, muissa korjaamoissa olisi suosiolla mennyt pitkälle ens viikoon.

Ratkaisu:

No niin nyt on pösö taas kunnossa. Ohjaustehostimen paluuputki oli haljennut ja sen putken tilalle laitettiin nyt hydrauliikkaletkua, ja samoin mineraaliöljyt korvattiin synteettisellä Castrol Transmax öljyllä. Olivat tehneet korjaamon pojat Haapalahdella ripeästi hommia ja sain pösön kotiin samana päivänä. Loistavaa toimintaa!!  :D  

Ohjaus on tuntunut kovilla pakkasilla hieman kankealta ja mielessä oli kyllä käynnyt että kannattais varmaan vaihtaa uudet öljyt tehostimeen. Mitään nykimistä ei ohjauksessa ole tuntunut ja lievä kankeuskin on lähtenyt aika nopeasti auton lämmetessä. No nyt pitäis tuolta osin olla auton kunnossa...

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta
« Vastaus #6 : 20.01.2006, 16:43:13 »
Mulla on -99 605:ssa aivan vastaava ääni. Ääni reagoi selvästi ratin vääntelyyn parkkipaikalta lähdettäessä, joten liittynee ohjaustehostimeen tai sen hihnaan (1,6 m pitkä kiemurteleva moniurahihna). Ääni häviää täysin ensimmäisen sadan metrin matkalla ja esiintyy tosiaan vasta yli 15 asteen pakkasilla ja silloinkin taitaa vaatia, ettei lohkolämppäri ole ollut käytössä.

Ohjaustehostimen(kin) nesteet ovat kankeampia kertyneen veden ansiosta. Normaalisti ohjaustehostin nesteen pumpattavuusraja luokkaa -50C (tyypillisesti -54C) eli 30 asteen pakkasella ei ongelmaa mikäli nesteet vaihdettu. Ongelman saattaa havaita myös ohjauksen hienoisena nykimisenä.

ippes

  • Vieras
Vs: 406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta
« Vastaus #7 : 21.01.2006, 10:44:59 »
Auto: 2000 406 SV 3.0 V6.

Mikä voisi pitää kaamean kohtuu korkean korkean (ääni kuulostaa samalta kuin iskuporakone) kun laitan auton käyntiin kylmänä (siis -20, ei lohkossa) ääni tuntui tulevan laturin tai ohjaustehostimen pumpun korvilta. Pitäisikö vaihtaa nesteet ohjaustehostimelle =) Voisiko laturi pitää kylmänä tuollaisen äänen, ääni loppuu 5-10 sec kuluttua startista. Koneena V6 auto 406 00. Tämä siis vain kun pakkasta on -15 ->

No niin.. syy taisi selvitä, nyt kun tuossa aamulla laitoin pirssin käyntiin ja sama ääni kuului taas, käänsin ohjauspyörää niin POKS! letku irti ilmeisesti jostain päin ja ohjaustehostimen nesteet pihalle, eli ilmeisesti jäässä jokin paikka yms.

Onko tuossa nyt joku venttiili ollut jumissa vai miksi ylipainetta tulee?



Omani vuotaa nyt kohdasta 9, säiliöönpäin, millä hiivitilla tuon korjaat, näyttäisi olevan aika vaikea ottaa tuo metalli putki irti ja viedä hyrdayli pajalle, paikanpäällä tuon liittimen teko mahdotonta? Vuotokohta siis liitoksesta, jonkinlainen metalli holkki siinä on. Klemmari liitin tuskin toimii tässä tapauksessa?

Tässä vielä kuva ko. liitoksesta


Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta
« Vastaus #8 : 23.01.2006, 01:39:17 »
Itelläni vuoti n. 4 vuotta sitten hydrauliletku samanlaisesta liitoksesta moottorin alapuolella. Yritimme huoltomiehen kanssa käydä teettämässä koko letku/putki pakettia uusiksi hytarilla, mutta osoittautui mahdottomaksi mm. letkussa olleen takaiskuventtiilin vuoksi. Kiinnostus ko. virityksen tekoon oli varaosan suolainen hinta, n. 1200 mk.

Mutta ei onnistunut patentti, joten piti vain ostaa uusi letku. Syy liitoksen vuotamiseen oli väärät tehostimen öljyt, vihreät jäykistyvät talvella niin paljon, että paine nousee liian suureksi. Punaisilla öljyillä ei vastaavaa ongelmaa ole enää esiintynyt ja vajaa 100 tkm olen tuona aikana ajanut. Letkun vaihdon yhteydessä koko järjestelmä huuhdeltiin myös.

Takaiskuventtiiliä ei matalapaineisessa paluuletkussa(kaan) tietääkseni ole vaan kyseinen osa lienee ollut letkusuodatin 4015 06 tai 0415 07 riippuen ajoneuvon valmistusajankohdasta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta
« Vastaus #9 : 24.01.2006, 19:57:13 »
Lainaus käyttäjältä: Benkku
Lainaus käyttäjältä: vilkastus
Yritimme huoltomiehen kanssa käydä teettämässä koko letku/putki pakettia uusiksi hytarilla, mutta osoittautui mahdottomaksi mm. letkussa olleen takaiskuventtiilin vuoksi.

Takaiskuventtiiliä ei matalapaineisessa paluuletkussa(kaan) tietääkseni ole vaan kyseinen osa lienee ollut letkusuodatin 4015 06 tai 0415 07 riippuen ajoneuvon valmistusajankohdasta.

Juu, itselläni siis hajosi tuo tehostimelta lähtevä ja moottorin alta kulkeva letku/putki yhdistelmä. Ja hytarilla vaan joku sitä letkun päätä katsoi ja sanoi siinä olevan takaiskun, en sitten tiedä mikä oikeasti oli. Ja tosiaan kyse oli 2.0 koneen painepuolen letkusta.

Eli tuo em. paluupuolen letkussa oleva suodatin se ei ole. Mahdollista on että painepuolella myös suodatin tai ns. hydrauliäänien vaimennin.

mika

  • Vieras
Vs: 406 - Nestevuoto ohjaustehostimen letkusta
« Vastaus #10 : 07.02.2007, 20:50:08 »
Ongelma:

Auto: 1996 406 2,0 SV.

Pakkanen tuli ja pani. Äsken käynnistyksen yhteydes kuului vaan poksahdus ja ohjaus oli pirun jäykkä. Epäilin hihnaa, mut sitten katselin jälkiä parkissa, niin siel on öljyvanaa parkkiruudusta kylänpintaa kohti. Jostain oikean puolen ajovalon alapuolelta sitä öljyä on työntyny. Kokemusta kenelläkään?

Onkohan muuten terveellistä ajella sillä ilman ohjaustehostimen öljyä, ettei pumppu ota itteensä?

Ratkaisu:

No sieltä oli sitten keulan alla muovien suojista lentänyt kumiletku irti metalliputkesta. Uusi klemmari ja uudet öljyt. Eikä tehostajan pumppukaan levinnyt vaikka joutui ajelemaan muutaman kilometrin ilman öljyä. Pirun kallista toi synteettinen Mobilin automaattiöljy, 38 e ja rapiat 2 l öljyä ja yks klemmari.