Turha on tietenkin turhaa, mutta millä perusteella se on turhaa? Taipuuko alukansi pulttien voimalla niin paljon, että se tiivistyy mikäli ei ole palanut jostakin kohtaa montulle?
Ei alukansi taivu jos koko ajan on vesi jäähdyttämässä. Korjasin Toyota Corolla Verson moottoria 2,2D koska siinä on tyyppivika jossa tulirenkaat ei kestä aikaa. Siinä piti plaanata sekä lohko että kansi. Muistelen että siinä oli alulohko ja valurauta kansi ja niillä on eri lämpölaajeneminen mikä heikensi tulirenkaita kansitiivisteessä ja ajan myötä ne petti. Kuitenkin myös alumiini painui lohkossa ja siksi sekin piti plaanata.
Eli kyllä alumiini saattaa painua mutta ei läheskään aina. Vanhoissa Mazdan pakuissa maahantuoja jopa kielsi plaanaamasta kantta. Hankin joskus Neuvostoliiton aikaan Koneisto oy:ltä jotain 60cm pitkän oikoviivaimen ja rakotulkin jossa pienin mitta oli 0,02mm, sillä näki heti oliko kansi plaanauksen tarpeessa.
On myös moottoreita joiden venttiilinlautaset saattaa osua mäntään jos plaanataan ainetta pois. Varmaan koneistamossa ne tietää mikä kone on sellainen.