Kirjoittaja Aihe: 406 - Imu- ja pakosarjojen irrotus (diesel)  (Luettu 3095 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Starglazer

  • Vieras
406 - Imu- ja pakosarjojen irrotus (diesel)
« : 20.09.2010, 12:57:54 »
Auto: 1998 406 1,9 TD.

Miten kyseisestä autosta kannattaa irrottaa pako- ja imusarja? Purkaminen on jo aloitettu kun kannen vaihdan mutta pako- ja imusarjat näyttävät olevan TODELLA ahtaassa paikassa. Korjauskirja käski tunkkaamaan auton ylös pukkien varaan mutta alapuoleltakaan ei tilaa ole kovin paljon. Operaation suoritan pihalla ilman monttua ja nosturia.

Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan tähän kannenvaihto-operaatioon.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Imu- ja pakosarjojen irrotus (diesel)
« Vastaus #1 : 20.09.2010, 13:02:50 »
Kyllä ne sieltä ahtaasta välistä vaan täytyy irrottaa, tosin jos kerran irrotat kannen niin miksi ne pitäisi irrottaa autossa kiinni ollessa? Jos irrotat paikalla ollessa täytyy pinnapultit saada kierrettyä auki muuten ei mahdu osat irtoamaan. Ei helppoa mutta mahdollista.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Imu- ja pakosarjojen irrotus (diesel)
« Vastaus #2 : 20.09.2010, 13:55:50 »
Saako kannen irti ilman noiden irrotusta? Ainakin Haynes kehottaa irrottamaan molemmat heti alkupuolella kannen irrotuksessa. Eikö ne taaemmat kannen pultit ole imusarjan alla?

Sen verran aikaa kun olen niiden kanssa touhunnut enkä ole ikinä tehnyt juuri tätä kannen irrotusta moottori autossa. Ne taaemmat pultit voi tosiaan olla haasteelliset irrottaa imusarja paikallaan. Ei imusarja muistaakseni niiden irrottamista mitenkää estä mutta tila minne pitäisi avain saada voi olla mahdoton.

Imusarja on kuitenkin ihan mahdollista irrottaa paikallaan ollessa ja tämän jälkeen pakosarja on helpompi irrottaa. Vaikeinta on saada ne imusarjan pinnapultit pois paikoiltaan sen jälkeen kun mutterit on irrotettu.

Asiaa voi helpottaa kääntämällä moottoria eteenpäin jolloin kädet mahtuu paremmin sinne rintapellin väliin. Kyllä, kaikki siellä on todella ahtaasti ja kädet ruvilla sitä saa tehdä ja monenlaista avainta sovitella.

Starglazer

  • Vieras
Vs: 406 - Imu- ja pakosarjojen irrotus (diesel)
« Vastaus #3 : 23.09.2010, 12:18:02 »
Asia etenee kovaa vauhtia mutta kuinka monella pultilla/mutterilla imusarja on kiinni? Irroitin kuusi mutteria mutta imusarja tuntuu olevan edelleen tiukasti kiinni. Kaksi kummastakin reunasta ja kaksi keskeltä. Haynes puhuu jostain "Central manifold bolt" tai sinnepäin joka pitää löysätä mutta ei irrottaa? "Manifold is slotted". Kuvaa ei tietenkään ole raskittu laittaa. Mihinkähän kohti tuo tulee? Yksi pultti tuntuu käsikopelolla keskivaiheilla mutta vaikuttaisi olevan enemmän pakosarjan pultti kuin imusarjan. On vielä sellaisessa välissä ettei sinne oikein mikään avain sovi. Mistään kautta tuonne ei kunnolla näe.

Yllättävänkin helposti on tuo irroitus tähän asti edennyt. Turbon päälle tuleva ahtoputki on kiinni kahdella 10mm avaimella aukeavalla pultilla ja sivuun tuleva putki on kiinni klemmarilla. Molemmat pitää löysätä yhtäaikaa, erikseen ne eivät mahdu tulemaan pois.

Kantta ei voi ottaa pois ilman imusarjan irroitusta, kannen pultit ovat imusarjan alla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Imu- ja pakosarjojen irrotus (diesel)
« Vastaus #4 : 23.09.2010, 17:55:40 »
Oliskohan tuosta kuvasta hyötyä, keskellä on tosiaan yksi pultti lisää.

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/pe/pics%5CIF14N15A.gif
« Viimeksi muokattu: 05.01.2011, 06:35:39 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 751
Vs: 406 - Imu- ja pakosarjojen irrotus (diesel)
« Vastaus #5 : 23.09.2010, 21:14:58 »
Tuossa on pari kuvaa irrotetusta imu- ja pakosarjasta.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Starglazer

  • Vieras
Vs: 406 - Imu- ja pakosarjojen irrotus (diesel)
« Vastaus #6 : 26.09.2010, 16:16:21 »
Ei antautunut imu- ja pakosarja vielä tänäkään viikonloppuna. Sain kyllä imusarjan viimeisenkin pultin irti 13 mm piippuavaimella, mutta imusarja ei kuitenkaan lähde irti. Johonkin se ottaa kiinni. Käsikopelolla mitään ei tunnu edessä ja näkemään sinne ei pääse kunnolla mistään.

Kannen saa varmaankin irti irrottamalla venttiilikopan kannen irrottamatta imusarjaa. Katsoin tarkemmin että siittä välistä saattaisi saada hylsän ja räikän tai vääntimen mahtumaan.

Haynesissä on virheellinen tieto, imusarja ei ole valitettavasti pultteilla kiinni vaan pinnapulteilla ja muttereilla. Pinnapulttien irrottamista en edes yritä, paikka on siihen jo lähes mahdoton omilla työkaluillani.

Starglazer

  • Vieras
Vs: 406 - Imu- ja pakosarjojen irrotus (diesel)
« Vastaus #7 : 03.10.2010, 16:23:49 »
Nyt on kansi irti. Jos imusarja on kiinni pinnapulteilla niin sitä ei voi irrottaa irrottamatta pakosarjaa (irrottamatta pinnapultteja). Kannen saa irrotettua irrottamalla venttiilikopan kannen. Kannen pultteihin sopii T55-hylsy.

Imusarja kannattaa laittaa takaisin kiinni pulteilla kannen kiinnityksen jälkeen. Muuten voi olla lähes mahdoton saada taaempia kannen pultteja momenttiin.

Turbon päällimmäinen öljyputki on kyllä ängetty niin vaikeaan väliin kuin vain on mahdollista. Sen irrottaminen on lähes mahdotonta. Kansi ei mahdu tulemaan kovinkaan hyvin pois, kun tuo putki on paikoillaani. Itse sain kuitenkin löysättyä putkea sen verran, että sain kannen väkivalloin runnottua irti. Eli putki irti alapäästä ja putken tukikiinnike löysälle.

Haynesin mukaan turbon irrottaminen olisi vaatinut etuapurungon laskemista...