Kirjoittaja Aihe: 309 - Tuulilasin vaihto  (Luettu 7898 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kmk

  • Vieras
309 - Tuulilasin vaihto
« : 11.03.2009, 10:29:58 »
Pitäisi vaihtaa lasi; ei liimalasi, tavallisella tiivisteellä oleva tuulilasi vm-88 peugeot 309. Kuinka se tehdään? En tykkäisi maksaa liikkeeseen noin iäkkään kärryn korjauksesta kun itsekin paljon osaa. Lasinvaihtoon tarvitsen neuvoja? Onko siinä (muistan kuulleeni) työkaluina esim. joku naru asennettaessa?

407 Cupee

  • Vieras
Vs: 309 - Tuulilasin vaihto
« Vastaus #1 : 11.03.2009, 12:51:05 »
Oletkos kysynyt mitä maksaa lasi ja paljonko työn kanssa. Voipi olla sopuisa hinta jollon säästyt monelta vaivalta esim. tiivisteet jää vuotamaan tai lasi rikkoutuu sitä laittaessa paikoilleen. Kysy useammalta lasiliikkeeltä.

Jos haluat vaihtaa itse niin laita pitkä naru tai sähkö johto tiivisteen uraan ylhäältä alottaen ja ylös päättyen voitele tiiviste parafiini öljyllä nosta lasipaikolleen alareuna ensin ja kaveri avustaa jonka jälkeen vedä narusta tasaisesti molemmilta puolin tiiviste paikolleen ylhäältä aloittaen. Ps. Kokeile saada vanha lasi ensin irti jalolla sisäpuolelta työntäen. :P

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Tuulilasin vaihto
« Vastaus #2 : 11.03.2009, 15:10:53 »
Vanhan lasin saa helposti irti ainakin silloin, kun sitä ei tarvitse säilyttää ehjänä. Lasia voi painaa *varovasti ja tasaisesti* vaikka jaloilla sisäpuolelta (joku osaa varmasti neuvoa paremman tavan, jolla lasi säilyy suuremmalla todennäköisyydellä ehjänä?). Isä irrotti vanhan huonokuntoisen lasin 309:stä yksin ja siihen tulikin halkeama, joka ei tosin haitannut mitään, koska lasi pysyi kasassa ja se asennettiin takaisin vain väliaikaisesti maalaustöiden jälkeen, jotta autolla oli mukavampaa ajaa lasiliikkeeseen talvella.

Asennuksessa ja vanhan lasin irrotuksessa käytettiin apuna muistaakseni kunnollisia imukuppeja, narua, liukasteena saippuavettä ja joitakin työkaluja (pyöreäreunainen koukku tai ruuvimeisseli tiivistettä varten, jollei ole oikeita tuulilasityökaluja saatavilla).

En tiedä, kuinka paljon tuossa työn osuudessa säästää, kun ammattilaiselta homma käy kuitenkin erittäin nopeasti. Oman 309:n tuulilasin vaihdon hintatiedot:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=13045.msg80760#msg80760

Kannattaa varautua korjaamaan ruostevauriot tiivisteen reunan kuluttamilta alueilta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=25737.0
« Viimeksi muokattu: 11.03.2009, 15:16:08 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 309 - Tuulilasin vaihto
« Vastaus #3 : 11.03.2009, 19:16:19 »
Lasin voi irrottaa ihan sisäpuolelta sormin taivuttamalla sen tiivisteen reunan pellin reunan alle. Aloittaa keskeltä peilin luota ja jatkaa tasaisesti molemmille sivuille. Avuksi painaa käsillä tai jaloilla sitä lasia ulospäin jos ei muuten tahdo ruveta kääntymään. Kun sivut on irti lasi nousee nätisti ylös.

Takaisin laittoa varten liukas nailoninen pyykkinaru siihen tiivisteen uraan ympäri asti ja vähän ristiinkin ja sen jälkeen lasi alareunastaan niin hyvin paikalleen kun saa. Tämän jälkeen alareunasta alkaen narusta vetäen kumi tiiviste nousee pellin päälle. Tasaisesti pitää edetä molemmilta puolilta niin että alareuna ensin sitten vuorotellen molemmat sivut ja parissa pätkässä yläosa molemmilta puolilta.

Irtiotto 5-10min, paikalleen laitto 15-30min riippuen vähän miten milloinkin onnistuu.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 309 - Tuulilasin vaihto
« Vastaus #4 : 11.03.2009, 20:01:37 »
Se tiivisteen ura kannatta puhdistaa huolella, itte kerran rekan lasin asentaessa "katkaisin", kun oli jäänyt pienen pieni lasinsiru uran pohjalle. Eikä tarvinnut voimaa käyttää, hiljaa vain risahti katketessaan, arvaa pilasiko hyvin alkaneen päivän?

proffa

  • Vieras
Vs: 309 - Tuulilasin vaihto
« Vastaus #5 : 12.03.2009, 10:11:01 »
Suosittelen samalla tiivisteen uusimista. Itselläni tiiviste oli aikaa myöten kovettunut, joka aiheutti vuotoa lasinvaihdon jälkeen, joten tiiviste jouduttiin uusimaan erikseen. Nyt kyllä pitää mainiosti. Autooni asennettiin Saint-Gobainin pronssi-sävytetty tuulilasi yläosan tummalla raidalla. Hinta töineen oli muistaakseni 160,- €, minusta ei lainkaan paha. Tuo tumma yläosa on aivan ehdoton, aurinkolippaa ei juurikaan tarvitse käyttää.

proffa

  • Vieras
Vs: 309 - Tuulilasin vaihto
« Vastaus #6 : 16.03.2009, 11:03:28 »
Oliko pösö kyseessä, en ole kertaakaan tavannut kovettunutta tiivistettä Peugeotissa ja rassattu on 20-30v vanhoja autojakin.

Kyseessä Pösö 309 vm. 1989. En kylläkään ole aivan varma, oliko tiiviste kovettunut, se on oma oletukseni. Joka tapauksessa tiivisteeseen ilmaantui lasin vaihdon jälkeen kaksi vuotokohtaa, jotka sitten poistuivat uuden tiivisteen myötä. Olin vieressä seuraamassa, kun lasi vaihdettiin ja kyllä ne vaihtajat putsasivat vanhan tiivisteen ja peltiosat.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 309 - Tuulilasin vaihto
« Vastaus #7 : 19.04.2009, 10:58:49 »
Kyllä onnistui kun vielä "sivulta" sain lisävinkin mihin uraan se naru laitetaan. Sain 10 euron hintaan käytetyn lasin, joten harvinaisen halvaksikin tuli vielä. Peilin kiinnitys on vielä edessä. Kestääköhän siinä Loc Teckin -liima? Ja kuinka saa irti vanhasta sen "jalustan", johon peili painetaan?

Perus Loctite ei sitä kovin kauaa pidä kiinni mutta oikeanlaista lasiliimaakin on saatavana.

Vanha kiinnike lähtee kun lämmität sitä reilusti kuumailmapuhaltimella tai vastaavalla. 200 astetta niin pitäisi olla aika irtonaista tavaraa voi riittää vähempikin lämmittäminen, kannattaa kokeilla matalammilla lämmöillä ensin. Liimasta haihtuvia kaasuja ei sitten lämmityksen aikana missään tapauksessa saa haistella ovat aika myrkkyjä ja pitää huolehtia kunnon tuuletuksesta operaation aikana, mieluiten jos tekee ulkona niin pienempi riski.