Kirjoittaja Aihe: 605 - Haaleaa ilmaa lämmityslaitteesta (venttiilikannen tiiviste ja lämmityslaitteen kenno)  (Luettu 6566 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timmi306

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto


Ongelma:

Auto: 1992 605 2,0 SRI.

Ensimmäiset kovemmat pakkaset kun tuli tuossa jokin aika sitten, veti auton jäähdytin ilmeisesti jäähän tai hyhmään. Lämpömittari oli tapissa ja kylmää puhalsi sisälle. Lopuksi sitten heitti nesteet pihalle. Onneksi korkista. Saatin sulaksi ja lisättyä pakkasnestettä, mutta nyt tulee aika viileää ilmaa sisälle vaikka moottorin lämpö olisi noin 90 asteesa. Kierroksilla tulee hieman lämpöä, mutta heti kun päästää kaasun, kenno jähtyy. Nestettä pitäisi olla tarpeeksi ja ilmattukin on. Olisikohan pumpusta lähtenyt siivet tai ainakin osa?

Ratkaisu:

Osa 1:

No niin! Nyt auto pelaa. Kansipahvi oli hieman kärähtänyt kahden sylinterin välistä. Samassa huomattiin että jakohihna oli hampaan verran pielessä. Pakosarjaa siis ei tarvinnut irroittaa, tiedon löysin tältä foorumilta. Eräästä keskustelusta löysin myös Benkun ohjeet kannen kiristykseen. Taas oli foorumista valtavasti hyötyä  ;D Yllätykseksi venttiilinvälyksissä ei ollut mitään säädettävää ja sylintereissä oli ihan selvät hoonausjäljet näkyvissä. Karstaakin oli hyvin vähän.

Osa 2:

Dodii! Nyt on kenno vaihdettu ja tuntuisi toimivan erittäin hyvin. Ei ole vuotanut ainakaan tämänpäivän ajeluilla. Merkintöjen perusteella vanha kenno oli alkuperäinen. Ihan helppo hommahan tuo oli loppujenlopuksi. Odotin jotain homeista kennoa tulevan esiin, mutta se oli ihan puhdas. Vain hieman tummunut alaosastaan nestekylvyn ansiosta. Kiitoksia hyvistä ohjeista!

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Onko illmaus saatu tehtyä kunnolla? Vesipumppu ei mene rikki jos ajon aikana syyläri on jäätynyt.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Jos moottori on lämmin, eikä lämmitä tule sisälle, on lämmittimen kennon kierto jäätynyt (tai neste liian vähissä). Jäähdytinhän on eri kierrossa. Jos se on "keittänyt", niin sitten jäätä on ollut myös siellä jäähdyttimen kierrossa.

timmi306

  • Vieras
Onko illmaus saatu tehtyä kunnolla? Vesipumppu ei mene rikki jos ajon aikana syyläri on jäätynyt.

Kyllä ilmaus pitäisi olla kunnossa. Tuosta en ihan varmaa osaa mennä sanomaan että onko jäätynyt ajossa vai oliko jo jäässä kun lähdettiin.

Jos moottori on lämmin, eikä lämmitä tule sisälle, on lämmittimen kennon kierto jäätynyt (tai neste liian vähissä). Jäähdytinhän on eri kierrossa. Jos se on "keittänyt", niin sitten jäätä on ollut myös siellä jäähdyttimen kierrossa.

Nesteen olen tarkistanut aina välillä, ei ole pinta laskenut. Tuo kenno ei varmaan enään ole jäässä, on kuitenkin jo parisen viikkoa ajeltu.

Pitäisikö syylarin yläletkussa tuntua paine jo tyhjäkäynnillä? Kävin jo varaamassa pösölle ajan. Epäilivät että lika on tukkinut tuon sisätilankennon. Tehdään jäähdytysjärjestelmän puhdistus ja ilmaus siellä. Samassa vaihdetaan etupallonivelet. Toivottavasti tuosta olisi apua.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
No niin. Auto kävi korjaamolla ja diagnoosi kannentiiviste.

Tietty enemmän tai vähemmän rahankulua tietää, mutta todettakoon että kyllä varmasti kannattaa taehdä jos pidät autoa vielä. Olisiko ehjä vaihtomoottori helpoin ratkaisu? Niitä kun saa liki ilmaiseksi apulaitteidenkin kanssa. Tuo moottori on helppo vaihtaa kun tilaa riittää.
Audi A4 Tdi Q

timmi306

  • Vieras
On kyllä käynyt mielessä kun ei tuo moottori muutenkaan ole enää ihan huippu iskussa. Vaihteistossakin alkaa olla kulumaa jo reilusti ja pitää kaikenlaisia ääniä. V6 on lähinnä mielessä pyörinyt, mutta mitenkähän pitkäksi lienee osien vaihto lista tulla.... :-\

Benkku

  • Vieras
No niin. Auto kävi korjaamolla ja diagnoosi kannentiiviste.

<clip>
Nesteen olen tarkistanut aina välillä, ei ole pinta laskenut.
</clip>

'Millä opilla' päätyivät kannentiivisteeseen, jos nestettäkään ei häviä?

Kokeile ovatko lämmityslaitteelle menevät/tulevat letkut rintapellissä kuumia. Mikäli, ovat kuumia niin neste kiertää, tällöin tarkista lämmityslaitteen lämmönsäätöläpän toiminta.

Lämmönsäätöläpän toimiessa lienee kenno pinnaltaan tukkeutunut - puiden lehtiä, neulasia tmv.

405 T16

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
<clip>
Nesteen olen tarkistanut aina välillä, ei ole pinta laskenut.
</clip>

'Millä opilla' päätyivät kannentiivisteeseen, jos nestettäkään ei häviä?

Mjoo ja yleensä kerää aika kovan paineen järjestelmään jos kansipahvi palaa, eli nesteet tulis ulos viimeistään tasoa tarkistettaessa.
T16, 508 PSE, 406 GW Hdi, C2 VTS 306 S16, Mi16, 406 Coupé Settant'anni, C8, 406 GW V6, Xantia Activa TCT, 405 Roland Garros, 205 GriA, 406 ST 2,0, Mi16x4, GRx4

timmi306

  • Vieras
<clip>
Nesteen olen tarkistanut aina välillä, ei ole pinta laskenut.
</clip>

'Millä opilla' päätyivät kannentiivisteeseen, jos nestettäkään ei häviä?

Kokeile ovatko lämmityslaitteelle menevät/tulevat letkut rintapellissä kuumia. Mikäli, ovat kuumia niin neste kiertää, tällöin tarkista lämmityslaitteen lämmönsäätöläpän toiminta.

Lämmönsäätöläpän toimiessa lienee kenno pinnaltaan tukkeutunut - puiden lehtiä, neulasia tmv.

No sitä en tiedä. Kehui ettei kuuluisi heittää vesiä pihalle jos avaa paisuntasäiliön korkin. Tämä kuumana ruiskaisee käsille. Kyllä se nesteen pinta nousi ja laski ihan ihmeellisesti kun kaasutteli. Mutta itseäkin ihmetytti ettei tullut kuplia. Nesteen pinta vaan nousi tasaisesti kun kaasutti ja laski sitten hiljalleen tyhjäkäynnillä. Tämä ilmeni hyvin purnukasta jonka laittoi tuohon korkinpaikalle. Arviolta hieman yli litran pumppasi nestettä takaisin ylös kun kaasutti. Jonkinlaista painetta se järjestelmään kehittää, mutta itseäkin ihmetytti, että pitäähän sen kaasun/ilman tulla jostain poiskin  ??? Myöskään moottorin lämmöissä ei ole vikaa. 90 ja alle pysyy ajossa, paikoillaan pitempään käydessä voi mennä karvan yli.

Ainakin muistan että kennolta palaava putki on tosi kuuma.

Mjoo ja yleensä kerää aika kovan paineen järjestelmään jos kansipahvi palaa, eli nesteet tulis ulos viimeistään tasoa tarkistettaessa.

Heittää kyllä nesteet pihalle jos lämpimänä avaa korkin.

antsu

  • Vieras
Onhan siinä uudesta alkaen varoitus, että avaa kuumana korkki varoen tai mieluummin anna olla kiinni. Ei se tarkoita, että kansitiiviste olisi rikki.

timmi306

  • Vieras
Onhan siinä uudesta alkaen varoitus, että avaa kuumana korkki varoen tai mieluummin anna olla kiinni. Ei se tarkoita, että kansitiiviste olisi rikki.

No muistaisin ainakin parista entisestä autostani avanneeni korkin kuumana ja käsille tuli kuumat nesteet. Ehkä niissäkin oli tiivisteet menneet, muta eipä menoa haitannut! Niinhän se on, tieto lisää tuskaa.... Vääräkin.

Benkku

  • Vieras
Tämä kuumana ruiskaisee käsille. Kyllä se nesteen pinta nousi ja laski ihan ihmeellisesti kun kaasutteli.

Vaikuttaa täysin normaalilta. Vesi laajenee lämmetessään - eli kenties olet/olit täyttänyt järjestelmän kylmänä hieman liian täyteen.

Mainittu nestetason pinnanvaihtelu paisuntasäiliössä, moottorin kierrosnopeuden mukaan, on normaalia.

timmi306

  • Vieras
Nyt avasin tuon lämmityslaitteenputkessa olevan ilmausruuvin kokeeksi, paikallaan auto sammutettuna. Siellä oli painetta, eikä nestettä tullut ulos vaikka paisuntasäiliössä on nestettä ylämerkkiin. Kokeilin samaa auton käydessä, niin sieltä tulee vaahtoavaa nestettä. Eli ilmeisesti vuotaa todella vähän tuo tiiviste ja paine menee tuonne lämmitys laitteen puolelle.

Pähkäily jatkuu mitä tuolle tehdään... Korjataan tuo kuitenkin jollain konstilla. Myyntiin tuota ei kannata laittaa enää edes ehjänäkään, sen verran on paasattu jo rahaa. Jos uuden ostan jää varmaankin harraste autoksi.

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Joillakin korjaamoilla on kemiallinen testeri, jolla pystytään tutkimaan onko paisuntasäiliön ilmassa pakokaasua. Jos löytyy, niin vähintäänkin kannentiiviste ellei isompaakin ole rikki.

Aikanaan 505:ssani jäähdytinnestettä katosi jonnekin, ja tuolla testillä pystyttiin poissulkemaan kansivika.
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

timmi306

  • Vieras
Nyt on tilattu tarvittavat romppeet kansipahvin vaihtoa varten. Vaihdetaan nokkahihna ja vesipumppukin samalla. Mitähän tuosta pitää irroittaa että kannen saa irti? Mahtuuko tulemaan pakosarjan kanssa vai pitääkö sekin irroittaa kannesta? Sekä imu- ja pakosarjaan tilasin uudet tiivisteet, mutta pakosarjan tiivisteet kyllä uusin hiljattain, joten hiukka harmittaa vaihtaa ne taas.