Kirjoittaja Aihe: 308 - Äänentoiston parantelua  (Luettu 3172 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PEUGEOTTI 308 SW

  • Vieras
308 - Äänentoiston parantelua
« : 26.12.2019, 20:09:56 »
Auto: 2019 308 SW.

Tässähän on vakiona äänentoisto huono. Miten helpoiten saisin musiikinkuuntelun edes välttävälle tasolle?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #1 : 26.12.2019, 21:35:55 »
Etukaiuttimet uusiksi laadukkaimpiin (Focal, Alpine, Pioneer) ja etuovien äänieristys sekä subbari matkustajan istuimen alle.

https://www.ebay.co.uk/itm/123937674027

https://kouvolanautokiilto.fi/product-category/vaimennusmatot/

https://www.autoviihde.com/peugeot-308?mode=grid

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 720
Vs: 308 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #2 : 27.12.2019, 07:55:41 »
Aktiivi subwoofer kannattaa laittaa. Sopii hyvin esim. Tavaratilan välitilaan missä alkuperäisessä focal hifissä samas paikas. Sama havainto äänentoistosta. On ihan surkea, mutta parempi mitä 508 2011
Peugeot 3008 hybrid

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #3 : 27.12.2019, 10:43:19 »
Välttävään tasoon voisi riittää elementtien päivitys Denon hifi-paketin kaiuttimiin ja etuovien kunnollinen vaimennus. Pelkkä vaimennuskin saattaisi jo riittää. Denon-elementtien vaihto olisi lähes plug & play, mutta ei ihan. Denon diskanteissa on valmiina integroitu jakosuodin, mutta mid-bassoille pitäisi varmaan lisätä alipäästösuodin. Käsittääkseni myös 3008:n ja 5008:n Focal -kaiuttimet soveltuvat tilalle, ainakin mid-bassot. Denonia ja Focalia löytyy aina ajoittain kaupan. Jälkiasennussarjat vaativat hieman enemmän vaivaa, alemmissa linkeissä kuvia, mutta lopputuloskin on todennäköisesti laadukkaalla jälkiasennussarjalla parempi.

Saksalaisilta, Ranskalaisilta ja Britti nettifoorumeilta löytyy runsaasti keskusteluja aiheesta. Google translaten avustuksella näitä syksyllä kelasin läpi, kun aloitin päivittelemään tuota Denonin järjestelmääni.

Tässä muutamia linkkejä keskusteluihin mistä löytyy vinkkejä ja/tai kuvia:
https://www.peugeottalk.de/index.php?thread/3957-how-to-308-ii-t%C3%BCrverkleidung-ausbauen-vorne/
https://www.peugeottalk.de/index.php?thread/4948-308-ii-t%C3%BCrlautsprecher-getauscht/
https://www.audiocomponent.es/blog/equipo-de-musica-para-coche-peugeot-308-gladen-audio-mosconi-one-altavoces-coral/
https://www.forum-peugeot.com/Forum/threads/driver-sport-pack-int%C3%A9gration-ampli-alpine-hp-et-caisson-focal-ibus.28681/
https://www.peugeotboard.de/threads/53068-DENON-Soundsystem-Upgrade-Umbau-D%C3%A4mmung-der-T%C3%BCren
http://www.brax-team.com/member/ulf_schmidt.html

Itse valitsin vaimennuspaketiksi nämä:
https://www.fanaticaudio.com/shop/vaimennus/butyylimatot/ground-zero-gzdm-doorkit/
https://www.fanaticaudio.com/shop/vaimennus/butyylimatot/stp-black-silver-door/

Ovien ulkopeltien vaimennus on vielä itselläni tekemättä. Pelkkä ovipahvien vaimennus ei tuonut suurta eroa, muuta kuin sen että eivät enää pärise. Odotan mid-toiston parantuvan kunhan saan loputkin vaimennusmateriaalit paikalleen. Niiden asennus kuitenkin odottelee kevättä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #4 : 27.12.2019, 11:03:35 »
https://youtu.be/XZ6OJyt5Rqo

Tuossa asialliset ohjeet tehdä vaimennus kunnolla. Vuonna 2010 tein juuri noin perusteellisesti, mutta kattopahvin purkaminen ei innostanut. Hifissä tulee melko nopeasti raja vastaan autolla ajaessa, johonkin peltipurkista kuulumisen ja bassojytkeen välille. DSP:llä kuuluvuuden virittäminen aikaviiveineen n oma juttunsa. Kaiutinlinjaan on tarjolla tuollaista, säädöt toimivat GSM-appsilla, asensin 407:aan. https://nakamichicaraudio.com/products/nakamichi-nds4631a

Tuolla kattavaa tietoa, rajana on työläs toteuttaminen, kun uutta autoa ei tohtisi kovinkaan paljoa purkaa...mutta heppoisesti ja painoa säästäen tehtyä autoa on helppo/kannattaa parantaa.

https://www.google.com/search?q=audioimport&rlz=1C1EKKP_enFI742FI742&oq=audio&aqs=chrome.0.69i59j69i57j69i65l2j69i60l4.2445j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -