Kirjoittaja Aihe: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi  (Luettu 4163 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 234
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #30 : 05.06.2021, 07:24:59 »
Onko muuten kukaan koskaan vaihtanut hiiliä tuohon tehostimen pumppuun tai purkanut tuota osiksi. Omassa ei ole tarvinnut vielä tutkia niin syvällisesti tuota tehostajan pumppua. Koitin googlettaa aihetta mutta en äkkiseltään löytänyt 407 pumpun hiilien vaihtoa. Tubesta löytyi 307 pumppusta video missä sen tehostin on purettu osiksi ja siinä pumpun moottori on hiiliharjaton https://youtu.be/c0xJEwbOJfw?t=204 Tuskin tuo kuitenkaan rakenteltaan eroaa 407:kan tehostimesta? Joitakin kuvia löytyi tuosta 407:kan pumpun mekaniikasta https://www.peugeotforums.com/threads/power-steering-problem-please-help.254290/#lg=thread-254290&slide=2. Mitenkähän kuuma tuo tehostaja on kun oire ilmenee? Omasta ei ole tullut kokeiltua miten lämpimä tuo pumppu on ajon jälkeen.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #31 : 05.06.2021, 08:54:39 »
Itse suosin pintojen pyyhkimistä. Pesusta voi tulla lisää ihmeteltävää. Coupen konehuone oli kaupassa pesty. Puolen vuoden jälkeen tuli koodeja. Kaasuläpän töpseli oli hapettunut. Ei ihan heti selvinnyt.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #32 : 05.06.2021, 09:20:35 »
Eipä ole käynyt mielessäkään pestä moottoritila.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 234
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #33 : 05.06.2021, 10:17:27 »
Olihan tuohon 407 pumppuunkin tube video https://youtu.be/6VKc_OpU5pM
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #34 : 05.06.2021, 11:17:11 »
Ajelin tossa 25km eikä mitään oireita. Öljyn pinta oli kylmänä noin 2-3 cm yli maxin, ja ajon jälkeen hitusen enemmän. Mitä JPL,än linkkiin tulee niin keskustelujen pohjalta lähden öljyn vaihdolla liikkeelle. Toki kokeilen koputtelua tehostajaan heti kun tulee ne viat (hiilien testaus).  Pitää vielä etsiä jostain tyyppikohtaisempi ohje öljyjen poistoon.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 234
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #35 : 05.06.2021, 12:20:24 »
Paras tapa olisi varmaan ottaa paluuletku säiliöstä erilliseen astiaan ja tulpata säiliön liitäntä. Tämän jälkeen kierrättää uudet öljyt auton käydessä ja ohjausta käänneltäessä. Vaatii tosin jonkun avustajan tai suppilon säiliöön jolla saa uudet öljyt täytettyä. Virallinen tyhjennys ohje taitaa käskeä ottamaan putket irti hammastangolta. Itsellä käytössä pösön virallinen suppilo jonka saa kierrettyä täyttökorkin kierteisiin. Sama suppilo käy myös jäähdytinnesteen paisuntasäiliöön. Ranskankielinen  opetusvideo 407:sta https://youtu.be/v7UP__Aznvs?t=1160. Täyttömäärä tulee kuitenkin olla yli maksimimerkin olisikohan virallinen ohje ollut +15mm. Vikakoodeja ei ilmeisesti ole luettu?
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #36 : 05.06.2021, 14:16:09 »
Tokmannin testeriversio sano ainakin ettei virhekoodeja ole.
Paluuleltku säiliöstä?  Tyhmä kysymys varmaan mutta missä semmonen säiliö on ?   Ymmärsin jostain että vanhat öljyt vois vaikka imeä pois, mutta semmonen säiliö ei ole silmiin osunut.
Ostanko 2 litraa öljyä että saa huuhteluaine tehtyä jos huomenna vaan kerkeisin vaihtotöihin.

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #37 : 05.06.2021, 14:29:59 »
Paluuleltku säiliöstä?  Tyhmä kysymys varmaan mutta missä semmonen säiliö on ?   

Ei ole mitään erillistä säiliötä. Sillä tarkoitetaan suoraan täyttöaukon alapuolella olevaa tilaa pumpussa. Paluuletku on siinä kiinni. Letku irti ja tulppa reikään.
Auton ei tarvitse edes käydä kun vaihtaa öljyä. Riittää kun ohjausta kääntelee laidasta laitaan rauhallisesti ja pitää huolen ettei "säiliö" pääse tyhjenemään. Likainen öljy tulee poistoputkesta vaikkapa tyhjään kanisteriin joka on "säiliötä" korkeammalla. Näet kun alkaa tulla puhdasta ...
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #38 : 05.06.2021, 15:25:12 »
No nyt tuli selkeä ohje eikä vaikuta vaikeelta. Tirskahtaako öljyä paljo ku irrottaa paluuletkun ?  Ajattelin että teen sen tos pihassa huomenna ja suojauksen hiukan muovilla ympäristöä.
Sanoivat motonetissa että oikea öljymäärä on 1 litra. Pitääkö toi kutinsa?   2 litraa siten kannattaa ostaa.

PS, kyllä sitä säiliötä kieltämättä hämmästelin, että missähän ;)

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #39 : 05.06.2021, 16:11:28 »
Tirskahtaako öljyä paljo ku irrottaa paluuletkun ?
Riippuu öljyn pinnan korkeudesta säiliössä, ei kuitenkaan paineella. Säiliöstä voi imeä ylimääräistä pois ennen letkun irroitusta. Ja etukäteen miettii sopivan tulpan ... ettei tarvitse sormea lykätä reikään.  ;D
Aina kun rattia kääntää, poistoletkusta tirskahtaa jonkin verran paineella. Siksi jäteöljyastia kannattaa tukea niin ettei mene nurin.
Itse lisäsin uutta öljyä jokaisen ratinkäännön jälkeen, niin ei säiliö tyhjentynyt ja turhaan mennyt ilmaa systeemiin. Pari litraa itsellä oli öljyä hommaan varattuna ja hyvin riitti. Ja homman saattoi tehdä ilman apumiestä.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #40 : 05.06.2021, 16:37:42 »
Voiko irroitetusta paluuletkusta imeä öljyt pois?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #41 : 05.06.2021, 18:02:17 »
Voiko irroitetusta paluuletkusta imeä öljyt pois?
Enpä osaa sanoa. Ratin kääntelyä se voisi kuitenkin vaatia ???
Jos auto ei ole käynnissä, ohjauksen kääntelyä helpottaa huomattavasti jos viitsii nostaa eturenkaat irti maasta ... tai ajaa eturenkaat rasvattujen pellinpalojen päälle.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #42 : 06.06.2021, 00:39:23 »
Ei ole mitään erillistä säiliötä. Sillä tarkoitetaan suoraan täyttöaukon alapuolella olevaa tilaa pumpussa. Paluuletku on siinä kiinni. Letku irti ja tulppa reikään.
Auton ei tarvitse edes käydä kun vaihtaa öljyä. Riittää kun ohjausta kääntelee laidasta laitaan rauhallisesti ja pitää huolen ettei "säiliö" pääse tyhjenemään. Likainen öljy tulee poistoputkesta vaikkapa tyhjään kanisteriin joka on "säiliötä" korkeammalla. Näet kun alkaa tulla puhdasta ...

Tämä ohje kyllä selkeä. Mutta yhtä asiaa jäin miettimään:
Mikä merkitys on sillä, että jäteöljyastia pidetään täyttö"säiliötä" korkeammalla?

Jos normaalia(painovoimaan perustuvaa) nestekiertoa haettaisiin, silloinhan tilanne pitäisi olla päinvastoin. Tässä sitä ei varmaan haeta, koska ratin kääntelyllä saadaan neste liikkumaan riittävästi. Ja ilmeisesti ohjausvaihde pitää huolen siitä, ettei neste lähde kiertämään väärinpäin ratinkääntöjen välissä, vaikka jätesäiliö onkin ylempänä?

Hmm... tässä kirjoittaessa taidan päästä jyvälle:
Ilmeisesti tällä nimenomaan estetään se "luontainen" kierto, jolloin neste täyttökaulassa ei laske niin nopeasti, ehtii paremmin yksinkin täyttelemään?
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #43 : 06.06.2021, 10:37:12 »
Mikä merkitys on sillä, että jäteöljyastia pidetään täyttö"säiliötä" korkeammalla?

Itse olen järkeillyt sen niin, että sillä tavalla poistoletku ei ala valua itsekseen tyhjäksi ja vedä ilmaa järjestelmään "takaperin". Vähän sama juttu kuin jarrujen ilmaamisessa ... Ehkä paras olisi että nesteen pinta on vähintään samalla korkeudella kuin säiliössä.

Varmaankin pumppua pyörittämällä neste vaihtuu vielä perusteellisemmin, mutta kyllä tämä on minulle riittänyt ... Ammattimiehet tietää paremmin. Kaipa niille tehtaankin ohjeille on hyvät perusteet.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #44 : 07.06.2021, 21:27:10 »
Sunnuntai aamuna öljynvaihto tehty, homma oli aika simppeli kiitos hyvien ohjeiden. Toistaseksi ei ole ongelmia ilmaantunut. Vanha öljy oli selvästi uutta tummempaa, en tiedä johtuiko just vanhuudesta, vaiko erilaisesta merkistä. Jokatapaukses ohjaus tuntui hivenen kevenevän vaihdon jälkeen. Seurannassa siis ohjaustehostin tilanne tällä hetkellä.
No, ei pösö mua ny rauhaan jätä ku on putki alkanut, uusi ongelma tuli, mutta sitä puidaan toisaalla.