Kirjoittaja Aihe: 605 - Haaleaa ilmaa lämmityslaitteesta (venttiilikannen tiiviste ja lämmityslaitteen kenno)  (Luettu 6567 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jaketson

  • Vieras
No niin! Nyt auto pelaa. Kansipahvi oli hieman kärähtänyt kahden sylinterin välistä. Samassa huomattiin että jakohihna oli hampaan verran pielessä. Pakosarjaa siis ei tarvinnut irroittaa, tiedon löysin tältä foorumilta. Eräästä keskustelusta löysin myös Benkun ohjeet kannen kiristykseen. Taas oli foorumista valtavasti hyötyä  ;D Yllätykseksi venttiilinvälyksissä ei ollut mitään säädettävää ja sylintereissä oli ihan selvät hoonausjäljet näkyvissä. Karstaakin oli hyvin vähän.

Miten se tuollainen vaikuttaa sitten siihen että lämmityslaite ei puhalla kuumaa?

Benkku

  • Vieras
Teknisesti ottaen ei mitenkään - mikäli kannentiivisteen vaurio tosiaan on sylinterien välisessä kannaksessa - eikä esim. vesitilaan. Tiivisteessä on siis ollut sylinterinpaineen vuoto vesitilaan.

timmi306

  • Vieras
Joo se vuoti todella vähän, siksi sillä aika kauan ajeltiinkin ja ihmeteltiin vain miksi ei tullut kovin lämmintä ilmaa sisälle. Ilmaa tuli kiertoon niin vähän ja meni ensimmäisenä tuonne lämppärin puolelle. Nyt lopuksi alkoi vuotaa sitten enemmän tai kerääntyi tarpeeksi että pääsi moottorinkin kiertoon ja lämmöt alkoi nousta. On se saattanut vuotaa useammastakin kohtaa, mutta tuo sylinterien välinen kohta oli selvästi tummunut, ei kuitenkaan rikki. Velipoika tuon rempan teki ja kehui että kansi olisi ollut hänen mielestään aavistuksen liian löysällä alunperin. Pääasia että nyt toimii ja tarkenee! Fiat Unolla ajeltiin viikon verran ja sen jälkeen tuo pösö tuntuu aivan taivaalliselta! Auton vaihto kuumetta on hieman ollut ja kauppojakin hierottu, mutta nyt kyllä kuume hieman laski kun pääsi pösöllä taas ajelemaan.

timmi306

  • Vieras
No niin, jatkoa seuraa. Auto seisoi hieman yli puolivuotta kun sitä rempattiin. Nyt katsastettu ja otettu ajoon jälleen. Seisonnan jälkeen on alkanut kuulua melkoinen lorina ja lotina lämmityslaitteesta. Kuuluu yleensä kylmänä tyhjäkäynnillä, kierroksilla saattaa kuulua satunnaisia pulpahduksia. Kun ajaa lämpimäksi ei yleensä enään ääntä kuulu. Vaikuttaisi että olisi ilmaa, ilmaus ei auta. Nestettä ei häviä ainakaan huomattavasti. Epäilin kennon vuotavan, mutta ei ainakaan näy merkkejä siitä. Moottori lämpenee ja toimii ihan normaalisti.

Kuinka helposti tuon kennon pystyisi näkemään ilman sen irroittamista? Täten voisin varmistua ettei vuoda. Meinasin jo sitä katsoa, mutta en sitten viitsinyt alkaa muoveja purkamaan etten pura väärin ja riko jotain.

Autolla taas ajeltu välillä. Lämpenee todella nopeasti näin lämpimällä. Noin 2km ajoa ja lämmöt lähes 90 astetta. Kun alkaa auto lämmetä, lasit alkaa vetämään huuruun. Märkää tuntuu keskikonsolin verhoilun alareunassa, apukuskin puolen jalkatilassa. Kai se lämppärin kenno vuotaa jostain. Ajattelin ensin katsoa ihan letkujen liitoksia mitä kevyellä purkamisella näkyy, jos ei vuoda niistä, jotkin mömmöt tupiin.

Onko mitään toivoa että mönjät menisi lämppärinkennolle asti? Onko kellään kokemusta moisesta?

timmi306

  • Vieras
605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto

No kennon vaihtaminen olisi oikea ratkaisu, mutta ei enää jaksaisi.... Ja kennokin varmaan maksaa jotain. Laitetaan nyt kuitenkin harkintaan. Pitää katsoa jos huomenna kerkeäisi kurkata tuonne kennon suuntaan.

timmi306

  • Vieras
Kävinpä kysymässä tuota kennoa jo valmiiksi. Tarvikkeena Valeo merkkinen 60€. Ei nyt ihan sikahintainen. Nyt kun katsoin kennoa niin vuotaahan se ihan selvästi. Kai tuo mömmön laittaminen täytyy hylätä, ja jossain välissä vaihtaa tuo kenno. Tuo "keisarinleikkaus" tulee olemaan toimenpiteenä kun homman teen. Pitääkö noiden putkien kanssa ottaa mitään erityistä huomioon että tulee tiiviit liitokset?