Automalli: RCZ
Korimalli: Coupe
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: perus
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: (automaatti vai manuaali)
Moottori: 2,0 HDI 163 FAP
Mihin kokemukset perustuvat: koeajo
Ajomäärä: 80 km
Kävin tekemässä koeajolenkin Automaa Herttoniemessä olevalla esittelyautolla. Lenkkiin sisältyi ajoa niin asfaltilla kuin soralla, pääteillä, moottoritietä, katuja, pikkuteitä ja hidastustöyssyjä. Muualla auto oli kuin kotonaan, mutta 18-tuumaisten leveiden renkaiden kanssa meno soratiellä oli aavistuksen leijuvaa. Osin tämä saattoi kyllä johtua kuljettajan kaasujalasta, joka mielellään vastasi auton menohaluihin ja välillä nopeus nousi turhankin kovaksi. Puolet matkasta ajoin ESP päällä ja urheilullisuus oli jotenkin paikoitellen tukahdutettua. Rengasta ei saanut ulvahtamaan vaikka olisi yrittänyt ja kaikin puolin oli yliturvallinen olo. ESP:n poiskytkennän jälkeen alkoi huvi. Autoa pystyi ajamaan karteissa ja kulmissa kahva edellä ja silti auto pysyi hyvin hallinnassa. Lievä yliohjautuminenkin tuntui kadonnen ESP:n myötä tai ainakin käytös niissä tilanteissa muuttui täysin. Kun ESP:n kanssa menosta tuli tökkivää auton yliohjautuessa, ilman sitä auto vain tarjoaa kevyesti perää rinnalle ja oikenee siitä nätisti. Näin ainakin kuivalla asfaltilla +34 lämpötilassa.
Ekologisuus on tunkenut tähänkin autoon ja se muistutteli minulle ahkerasti että pitäisi vaihtaa suurempaa vaihdetta, kertoen suoraan mikä olisi se optimaalinen vaihde. Missään tilanteessa se ei kuitenkaan suosittanut vaihtamaan pienemmälle, joten siinä mielessä hyvä toiminto on jätetty puolitiehen. En pitänyt ollenkaan auton kangasverhoilusta, joka mielestä näyttää halvalta nylonkankaalta. Auton jarrut voisivat olla tehokkaamatkin. Nyt auto kyllä pysähtyy, mutta jarrutusmatka on yllättävän pitkä, eikä rengaskaan oikein valita, puhumattakaan että tiehen jäisi mustaa jälkeä. Ehkä tuo muuttuisi paremmaksi 19-tuuman vanteiden kanssa tulevien suurempien etujarrujen myötä. Kiva auto yhdelle tai kahdelle hengelle, mutta takapenkki on aivan tarpeeton. Sinne ei mahdu kuin alle 10-vuotias lapsi.
Kokonaisuus kuitenkin maukas ja vaimokin antoi jo luvan ostaa tällaisen kolmosautoksi
+ ESP:n saa kytkettyä pois päältä ja se pysyy pois
+ Ohituskiihtyvyys, vaikka ainahan se voisi olla parempi.
+ Napakka, sporttinen alusta
+ Yllättävän vähäinen vaihtamisen tarve
+ Vaihto-opastin
+ Kerrankin auto, jossa ohjauspyörän saa riittävän lähelle ilman että polvet on suussa.
+ Kääntää ohikulkijoiden päät tien päällä ja parkissa
+ Hinta
+ Varustetaso vakiona
- Dieselin löysempi alusta
- Tyhjäkäyntiääni
- Kangasverhoillut penkit
- Vaihto-opastin
- Tehottomat jarrut
- Nahkaverhoilun hinta
- Auto vaatii ajamaan kovaa
- ESP tukahduttaa urheilullisuuden
- Tilat