Kirjoittaja Aihe: 605 - ZPJ4-moottorin osa  (Luettu 3195 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
605 - ZPJ4-moottorin osa
« : 12.05.2010, 15:17:28 »
Peugeotin eikä Citroenin palvelut eivät tunnista osaa numero 0942.27. Osa on todennäköisesti ZPJ4 -moottorin nostajankuppi? Onko kellään hajua kyseisestä osanumerosta?
Audi A4 Tdi Q

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - ZPJ4-moottorin osa
« Vastaus #1 : 12.05.2010, 15:52:12 »
Vaikka osaa 0942 27 ei löydy varaosaluettelosta, löytyy se silti SB:n ja CS:n hinnastosta, mutta sitä ei ole hinnoiteltu, joka tarkoittanee, että osaa ei enää ole saatavilla:

0942 27, VALVE PISTON

Edes 605:n varaosamikrofilmeiltä (tosin melko uusia eli vuosilta 2000 ja 2001) ei ko. osaa löydy (mutta esim. 0942 25 ja 0942 26 löytyvät). Myöskään 505:n mikrofilmeiltä (vuosilta 1993 ja 1997) ei osaa löydy.

Jos osanumero on oikea, on kyseessä mahdollisesti osa, joka on "kaikessa hiljaisuudessa" korvattu uudemmalla, jolloin siitä ei ole merkintää edes SB:ssä. Mistä olet osanumeron löytänyt?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - ZPJ4-moottorin osa
« Vastaus #2 : 12.05.2010, 16:04:00 »
Osa on tässä:



En osaa tunnistaa tuota osaa varmuudella, eikä myyjäkään osaa sanoa koska ei myöskään tiedä siitä nettiluetteloita enempää.
Audi A4 Tdi Q

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - ZPJ4-moottorin osa
« Vastaus #3 : 12.05.2010, 16:10:03 »
Kysy asiasta maahantuojalta, eiköhän sieltä löydy tietoa osasta (ja siitä, miksi luettelot eivät enää sitä tunne).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - ZPJ4-moottorin osa
« Vastaus #4 : 12.05.2010, 16:46:00 »
Peugeotin eikä Citroenin palvelut eivät tunnista osaa numero 0942.27. Osa on todennäköisesti ZPJ4 -moottorin nostajankuppi? Onko kellään hajua kyseisestä osanumerosta?

Ei ole ainakaan ZPJ/ZPJ4:n hydraulitasain. Kuvasta kun saisi selvää, voisi tunnistaakin, mutta on alivaloittunut.

ZPJ/ZPJ4 hydarulitasaimet INA ja Ruville.
PSA koodi:    0942 26
INA koodi:   420 0026 10
INA Ref:    F-46209.8
Ruville koodi:  265906

Ø=14,00 mm
l=26,00 mm
Tyyppi 'KEEH'

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - ZPJ4-moottorin osa
« Vastaus #5 : 12.05.2010, 17:07:45 »
Vanhasta (CD:llä olevasta) varaosaluettelosta löytyi "Replacement solutions" -kohdan haulla seuraavanlaista tietoa:

REPLACED / REPLACING PART / DESCRIPTION
094227 / 094238 / VALVE PISTON
094227 / 094238 / POUSSOIR

Taas yksi ominaisuus, jota ei uudemmasta SB:stä löydy...

605 (1. mallisarja), INJECTION AND ZPJ4 SINCE ENGINE 0005815
605 (2. mallisarja), INJECTION ZPJ4

0942 38, NFP, VALVE PISTON

Kyse lienee niistä ZPJ4:n venttiilikoneistossa tehdyistä muutoksista eli ilmeisesti 0942 27 se alkup. huonompi osa, joka on korvattu paremmalla 0942 38:lla ja siihen liittyvällä keraamisella välilevyllä:

0944 02, NFP, CERAMIC INSERT

Kuten huomaatte, tässä varaosakuvassa näkyy vielä vanha osa (todennäköisesti juuri 0942 27), mutta sen toimitus on lopetettu ja siten se on poistettu myös luettelosta:

605 (1. mallisarja), INJECTION AND ZPJ4 UNTIL ENGINE 0005814

Lisätietoa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6706.msg131264#msg131264
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - ZPJ4-moottorin osa
« Vastaus #6 : 12.05.2010, 17:22:23 »
Kuten huomaatte, tässä varaosakuvassa näkyy vielä vanha osa (todennäköisesti juuri 0942 27), mutta sen toimitus on lopetettu ja siten se on poistettu myös luettelosta:

Ei, vaan tuo muutos koskee noihin 'H':n mallisiin kappaleisiin asentuvia nokka-akselia vasten tulevia painimia.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - ZPJ4-moottorin osa
« Vastaus #7 : 12.05.2010, 19:29:07 »
Ei, vaan tuo muutos koskee noihin 'H':n mallisiin kappaleisiin asentuvia nokka-akselia vasten tulevia painimia.

Mitähän tuossa on sitten erilaista verrattuna uudempaan 0942 38 osaan ja kun kerran keraaminen levy tulee sen päälle?
Myyjä sanoi noita olevan 5kpl jäljellä. Onko tarve koko moottorille tosiaan 18kpl kuten luettelossa?
Audi A4 Tdi Q

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - ZPJ4-moottorin osa
« Vastaus #8 : 12.05.2010, 19:42:43 »
Peugeot Service Box:
0942 38 VENTTIILI MÄNTÄ 118,00€
0944 02 KERAM. LISÄÄM. 81,00€

Aika hinnoissaaan ovat jos edes saa enää kun kerran NFP:tä näyttää...

18x(118+81)= 3582 €

Jos tuon verran maksaa kansien kunnostus ilman uusia nokka-akseleita niin huhhuh... Pelkät keraamiset levyt olisivat jo paljon halvempia.

Kuvista jos katsoo, niin tarve 094238 osalle olisi 6kpl?
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - ZPJ4-moottorin osa
« Vastaus #9 : 12.05.2010, 22:32:00 »
Mitähän tuossa on sitten erilaista verrattuna uudempaan 0942 38 osaan ja kun kerran keraaminen levy tulee sen päälle?

Nokka-akselia vasten tuleva  painimen runko luonnollisesti matalampi, keraamilevyllä kokonaiskorkeus sama kuin alkupreäisessä asennelmassa.

Sinänsä tuossa toimii kyllä karkaistu, hiottu ja peilikiillotettu teräsprikkakin - kun käyttää korkean pintapaineen keston/lisä-aineistuksen omaavaa huippulaatuista moottori-öljyä.

Toinen vaihtoehto on hioa alkuperäiset (alle 4087 moottorinumeron) ja pinnoittaa ne keraamilla tai timantilla (DLC). Pinnan tulee olla peilikiiltävä. DLC pinnoitteet, jotka eivät kunnolla peilaa, eivät tule toimimaan.

Kolmas mikä kannattaa myös, on venttiilin jousipaineiden merkittävä keventäminen. Kyseisessä moottorissa on 'kilpamoottorien' nokkaprofiileille/nostoille riittävät jousipaineet.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2010, 22:40:11 kirjoittanut Benkku »