Kirjoittaja Aihe: 508 - Led ajovalon vaihto  (Luettu 1629 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tomjoh

  • Vieras
508 - Led ajovalon vaihto
« : 07.11.2021, 20:06:12 »
Auto: 508 2015 hdmi 163

Oikean puolen toinen led ajovalo pimeni. Onko kenelläkään kokemusta onnistuuko ledin vaihto vai onko koko umpio vaihdettava.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 720
Vs: 508 - Led ajovalon vaihto
« Vastaus #2 : 08.11.2021, 23:53:37 »
Onko lisävalo asennettu?
Peugeot 3008 hybrid

tomjoh

  • Vieras
Vs: 508 - Led ajovalon vaihto
« Vastaus #3 : 10.11.2021, 00:46:42 »
Umpiossa vasemmalla lyhyt, keskellä pitkä, oikealla lyhyt(pimeänä)nyt. Mitään muita lisävaloja ei asennettu.
Siinä kyllä palaa heikompitehoisempi ledi kuin parkkivalo. Itse ajovalon ledi pimeä.
Pimentäisikö boksi vain yhden Ledin.

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 508 - Led ajovalon vaihto
« Vastaus #4 : 10.11.2021, 02:40:19 »
Ensiksi puhu ballastista koska sillä nimellä ne tunnetaan yleisemmin (esim eBayssa). Ballasti tuo ei tietääkseni ihan ole, mutta nimitys on jäänyt elämään Xenon ajoilta joissa oli vähän samantapainen boxi. Taitaa olla nykyään olla lähempänä jotain ECU boksia.

No joka tapauksessa kokemukseni mukaan rikkinäinen ballasti pimentää koko valaisimen, ei yksittäisiä osia valossa. Valaisimen tai ballastin (joka on kiinni valaisimen alla) vaihto muuten aika työläs operaatio. Jotta ballastin tai valaisimen saa vaihdettua (sama työmäärä vaihdoit kumman tahansa) pitää sitä varten purkaa auton etupuskuri. Vaihtooperaatio vie siis helposti useamman tunnin aikaa.

Ja sitten vielä varoitus noita käytetyistä 508 ballasteista. Vaikka vasemman ja oikean puolen ballasteissa on samat tuotenumerot, liittimet ja mallimerkinnät niin ne ei käy päittäin. Ongelmaa ei olisi muuten, mutta jostain käsittämättömästä syystä tuotteen virallisessa valkoisessa tarrassa ei ole mitään mainintaa kumman puolen ballasti on. Vasemman ja oikean puolen ballastit ovat ulkoisesti siis täysin identtisiä.

Jossain uudemmissa ballasteissa on jälkikäteen liimattu hopean värinen huonosti istuva ja huonoliimainen Gauche (Ranskaa = Vasen) tai Droit (Ranskaa = Oikea) tarra. Itse ostaisisin ehdottomasti tällaisen yksilön. Ilman tuota lisätarraa on täysin mahdoton sanoa kumman puolen ballastin olet ostanut. Jos olet ostanut väärän puolen ballastin niin koko valaisin ei yksinkertaisesti käynnisty.

Seuraavissa Full LED valojen omaavissa malleissa 3008, 5008 ja uudemmassa 508 mallissa on nykyään ballastien valkoisessa tuotetarrassa iso L (Left=Vasen) tai R (Right=Oikea) merkintä.

Ballasti maksaa käytettynä noin 100 euroa ja koko valaisin noin 500-600 euroa (sis ballastin). Voihan tuota ballasti kokeilla jos itse aiot purkaa auton etupuskurin. Jos vika onkin valaisimessa itsessään eikä tuo ballastin vaihto auta, niin se tarkoittaa etupuskurin purkamista toiseen kertaan. Eli jos teetät työn ulkopuolisella niin siinä vaiheessa kannattaa harkita koko valaisin kombinaation  (valaisin + ballasti) ostamista, jotta saat valaisimen kerralla kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2021, 03:14:58 kirjoittanut am_tiainen »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Led ajovalon vaihto
« Vastaus #5 : 10.11.2021, 21:17:22 »
Ensiksi puhu ballastista koska sillä nimellä ne tunnetaan yleisemmin (esim eBayssa). Ballasti tuo ei tietääkseni ihan ole, mutta nimitys on jäänyt elämään Xenon ajoilta joissa oli vähän samantapainen boxi. Taitaa olla nykyään olla lähempänä jotain ECU boksia.

Ballasti on xenoneissa muuntaja, joka saa kehitettyä suurjännitettä sytyttääkseen kaasun. Ledien jännite ei vaadi ballistia, vaan ohjausboxin, joka rajoittaa ledin virtaa. Sama se, tuurilla on vika joko ohjausboxissa tai sittentuo ledi. Boxin voi saada irti matalilla työkaluilla, niin välttä puskurin irroituksem.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -