Kirjoittaja Aihe: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)  (Luettu 9013 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jaketson

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1989 405 1,6 GL (kaasutin).

Purin virranjakajan koska akseli vuotaa öljyä läpi, kasasin ja laitoin takaisin paikoilleen niin eipä auto lähekkään käyntiin. Kaikkia on kyllä kokeiltu, tulpille tulee kaikkiin kipinä, pensakin haisee. Olen kokeillut säätää sytytystä mutta missään kohin ei pienintäkään yritystä käyntiin. Laitoin merkit sytytyksenlle ennenkuin irroitin sytkän. Ennen purkamista en olut käyttänyt autoa vuorokauteen.

Ratkaisu:

Sain auton käyntiin, sytytys oli 180 asetta väärin sieltä mistä virranjakaja menee nokka akseliin kiinni. Sytytys ei ollut kohillaan vaikka oli hyvät merkit. Piti säätää että kävi tyhjäkäyntiä.

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #1 : 05.01.2009, 19:35:13 »
Sytytystä voi muuttaa virranjakajan asentoa kääntämällä. Irroittaessa asemointi tulee merkata esim. pistepuikolla virranjakajaan ja moottorin kannessa olevaan blokkiin.

Niin merkkasinkin ja laitoin sen oikeaan kohtaan kun laitoin virranajakajan paikoilleen. Mutta voiko sytytys kuitenkin muuttua jotenkin kun käytin koko virranajakajan osina. Kipinä tulee mutta lyökö se niin pahasti väärin ettei käynnisty?

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #2 : 05.01.2009, 19:44:47 »
Niin merkkasinkin ja laitoin sen oikeaan kohtaan kun laitoin virranajakajan paikoilleen. Mutta voiko sytytys kuitenkin muuttua jotenkin kun käytin koko virranajakajan osina. Kipinä tulee mutta lyökö se niin pahasti väärin ettei käynnisty?

Duselierinjakajassa muistaakseni käyttöpyörän saa asennettua puolikierrosta väärin. Eli sytytysjärjestys muuttuu.

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #3 : 05.01.2009, 21:02:50 »
Kävin äsken starttaamassa autoa, laitoin kaasun pohjaan ja starttasin niin kone vähän aivasteli öljyä pihalle venttiilikopasta ja öljytikku nousi ylös.

Kyllä kait moottorin pitäs vähän yrittää käyntiin vaikkei sytytys olekkaan ihan kohdallaa, olisi pitänyt koittaa autoa käyntiin ennenkuin purin virranjakajan. Kaikki tulpat antaa kyllä hyvän kipinän ja luulen että pensaakin se saa koska kiihdytyspumppi vuotaa pensaa kun kaasun laittaa pohjaan.

jorma52

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #4 : 05.01.2009, 21:53:04 »
Kuulostaisi siltä, että jakaja on puoli kierrosta väärin. Pyöritä ykkösmäntä yläkuolokohtaan (puristustahdilla) ja katso mitä tulpanjohtoa pyöriä osoittaa. Pitäisi olla ykkösellä jos ei niin jakaja ylös ja pyöritä puoli kierrosta.

KARRI1

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #5 : 05.01.2009, 22:09:40 »
Mahdolliset viat on putosiko se hiili pois mikä on siinä sisäpuolella keskellä ja joku tarvike  virran jakakajan kansi menee myös puoli kierrosta väärin paikoilleen.Virranjakajaa ei voi laittaa niin paikoilleen että akseli olis puoli kierrosta pielessä mutta kun jouduit irroittamaan sen helan jota nokka akseli pyöritää se sopii kahteen asentoon ja väärässä asennossa virranjakajan akseli on puoli kierrosta pielessä ja startatessa tupsahtelee ja voi roiskautella öljyjä tai pomppauttaa mittatikun ylös ja siinä vanhemmassa on myös se säätö mistä edellisissä viesteissä mainittiin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #6 : 06.01.2009, 01:10:07 »
Kylläkait moottorin pitäs vähän yrittää käyntiin vaikkei sytytys olekkaan ihan kohdallaa...

Pitäisikö - niin ja paljonko on 'ihan kohdallaan' 10, 20, 50 astetta?

Sytytysennakon ollessa poskellaan - vaikkapa vain kymmenenkin astetta - riittää siihen ettei käynnisty. Sytytysennakko tyhjäkäynnillä on melko pieni, luokkaa alle 10 astetta ja käynnistysennakko vain muutaman asteen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #7 : 06.01.2009, 14:10:28 »
En turhaan käy säädättämässä tuota kun pitäs saada se öljynvuoto loppumaan.

Ajoituslamppujen hinnat alkavat n. 30 eurosta ja sytytyksen säätö ko. XU5-koneessa on helppo tehdä itsekin.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #8 : 06.01.2009, 14:30:45 »
Miten herkästi tuon alipainesäätimen pitäsi toimia, kokeilin itse imeä siitä mutta ei paljon liikatanut sisällä oleva osa johon se on kiinnitetty

Kyllä sen pitäisi silminnähden liikkua imettäessä, säätömekanismi voi olla jumissa tai säätimen kalvo rikki. Rikkinäisen kalvon kyllä huomaa imiessä kun ei vastetta säätimessä tunnu.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #9 : 06.01.2009, 15:13:58 »
Kyllä siellä joku äänteli kun imi, kuinka iso liike pitää sitten olla että se toimii oikein?

Luokkaa 2-3mm.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #10 : 06.01.2009, 15:22:15 »
Kyllä se sitten toimii oikein. Ihemttelen kun kävin muutama kuukausi sitten säädättämässä sytytyksen kohilleen ja merkkasin ja nyt kun laitoin kasaan ja samoihin merkkeihin niin auto ei käyny tyhjäkäyntiä ollenkaan. Mitenhän se voi muuttua niin paljon?

Alipainesäädin kunnossa ollessaan toimii ainoastaan moottorin käydessä ja säätää sytytystä aikaisemmalle kierroksia nostettaessa, pitäisi tyhjäkäynnillä palata perusennakkoon.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #11 : 06.01.2009, 15:51:29 »
Eikös tuossa (muistaakseni) säädetä perusennakko tyhjäkäynnillä, alipainesäätimen letku irroitettuna?

Sillai ne ainakin sääti liikeessä, alipaineletku irti ja lampulla säätö oikeaan kohti.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #12 : 06.01.2009, 16:25:33 »
Eikös tuossa (muistaakseni) säädetä perusennakko tyhjäkäynnillä, alipainesäätimen letku irroitettuna?

Kyllä ja perusennakon voi myös säätää pelkällä koetinkynällä asettamalla ohjeen mukaan EYKK-merkit kohdalleen ja jakajaa kääntämällä. Tarkemmin tehtynä juuri noin, kuten mainitsit jos käytetään stroboskooppivaloa.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (virranjakaja asennettu väärin)
« Vastaus #13 : 07.01.2009, 01:24:41 »
Mitkä ne on ne  EYKK merkit?

Merkit ovat vauhtipyörässä ja kytkinkotelossa, kytkinkotelon puolella yleensä YKK- ja vähintään yksi EYKK-merkki, siis yläkuolokohta- ja ennen yläkuolokohtaa -merkit.

Vaihteiston kytkinkotelossa, jossa vasemmalta oikealle 0, 5 ja 10 asteen merkit. Kyseisten merkkien kohdalla on kumi/muovitulpalla peitetty reikä, jonka takaa saa vauhtipyörän kehällä sijaitsevan merkin näkyviin.