Kirjoittaja Aihe: 206 - Taka-akselisto  (Luettu 39507 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #15 : 03.06.2011, 12:58:20 »
Ja kyllä niitä akseleita on erilaisia, XS/GTi sportti malleissa malleissa on kolmioprofiilin muotoinen keskiputki vääntöjäykkyyden lisäämiseksi.

X-Parts

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #16 : 06.06.2011, 09:57:53 »
Kolmioprofiilinen akseli on yleensä (ei aina) GTI:ssä, mutta siellä toimii myös normaali pyöreä malli. Vääntöjäykkyyttä lisätään lisätukivarsilla "sivuvääntövakaajilla", joita on SW:ssä ja esim. RC:ssä.

X-parts: Kun te niita akselitappeja vaihtelette 206 akseleihin, niin mista ne vaihtotapit ovat peraisin? Purettu vanhoista akseleista vai uusia (itse sorvattuja)? Onko tapille tehty jonkinlaista pintakarkaisua?

Tapit tulevat uusina tukkurilta, eli emme tee niitä itse.

Peugeot91

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #17 : 16.12.2011, 20:29:42 »
Onko muuten SW mallin 206:sessa sama taka-akseli kuin viistoperässä. ?


Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 134
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #18 : 16.12.2011, 22:28:17 »
Ainakaan GTI:ssä ei ole samanlainen. Muistilisin, että rouvan kesymmällä koneella olevasta SW:stä löytyy myös samannäköinen akselistorakennelma takaa kuin GTI:ssä.

Lähde: http://206gti.net/206sw-review/

What’s different underneath the car?

From the front of the car to the rear axle is things are mainly the same as the normal 206, except the slightly stiffer springs, shocks, and a Ø21 mm anti-roll bar on the front axle.

The SW rear axle is significantly different from the normal 206: Two ties are added between the suspension arms and meet in the middle onto a cast alloy stay, wrapped around the axle body.

It comes with Ø20 mm spring bars, a 22 mm anti-roll bar and stiffer shocks.

This layout set-up was originally designed for the 306 Maxi by Peugeot Sport and is, next to the SW, now also used in the 206 RC/GTi180, which was introduced in France halfway into 2003.

Because of the more volumetric rear axle, the routing of the exhaust around the rear axle is different from the 206, which ends (as said before), “invisible” pointing 30° downwards, up to 10 cm in front of the rear bumper.

The emergency wheel still hangs in a cradle under the car and is a narrow, weight saver. The jack is the standard GTi scissors type.     
« Viimeksi muokattu: 16.12.2011, 22:33:57, kirjoittanut Penguin »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #19 : 17.12.2011, 00:53:38 »
Gti mallissa käytettiin vahvempaa keskiputkea joka oli muodoltaan jotain pyöreän ja kolmion väliltä, muuten rakenne on sama kuin perusmalleissa mutta perusmallien putki on pyöreä ja joku kolmaskin variaatio on muistaakseni olemassa. Farmareissa ja RC:ssä on sitten tuo perusmallin pyöreä putki johon on liitetty alumiinisella kiinnitysosalla ne ylimääräiset tuet.

JoonasEemeli

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #20 : 29.04.2012, 21:20:42 »
Auto: 1999 206 1,9 XRD (3-ovinen).

Osaisko sanoa mikä mahtaa olla vikana kun 206:n takarengas on kääntynyt runkoon päin eli camber kulma on muuttunut miinukseen? Takapää kolisee ja paukkuu kun ajaa pienimpäänkin töyssyyn.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 849
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #21 : 29.04.2012, 21:25:08 »
Eli takarengas on esim. näin: //---ll

Tuolloin on akselin laakerointi kynkästä pettänyt ja vaihtoon menee akseliputki tai sitten pienemmällä työllä koko akseli.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

JoonasEemeli

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #22 : 30.04.2012, 13:37:36 »
Tänään tutkin akselia niin sieltä on päätyssä oleva levy katki ennen pulttia. Onko kellään tiedossa ehjää taka-akselia ja mihin hintaan?

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 464
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #23 : 30.04.2012, 14:20:31 »
X-parts ja Leijonaosa (=Menovehje) myy niitä.

http://www.leijonaosat.com/

http://www.x-parts.fi/
Peugeot RCZ HDI FAP

JoonasEemeli

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #24 : 02.05.2012, 14:28:22 »
Kiitoksia! Mitenköhän sen vanhan jo väljän akselin korjaus? Onkohan se mahdollista?

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 849
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #25 : 02.05.2012, 14:47:01 »
Korjaus on mahdollista täytehitsaamalla, sorvaamalla ja lämpökäsittelyllä mutta taloudellisesti siinä ei ole mitään järkeä.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

TimoW

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #26 : 12.03.2013, 09:56:33 »
Auto: 2004 206 SW 2,0 HDi (320 000 km).

Pystyykö taka-akselin laakerit vaihtamaan, onko kokemuksia? Vai onko tiedossa koko akselin vaihto? Mittarissa 320 t ja katsastus edessä.

plagu

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #27 : 12.03.2013, 09:58:43 »
Kyllä pelkät laakeritkin pystyy vaihtamaan, mutta 95% todennäköisyydellä akseliputkikin on kaput, joten vaihto-osaa vaan tilalle.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 849
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #28 : 12.03.2013, 10:47:15 »
Tuolla on muutamia kuvia akselin purkamisesta. Tekstejä/ohjeita en ole jaksanut kirjoitella mutta aiheesta saa ainakin vähän irti. Klicks!

Kaikki muu tuossa on pelkkää purku- ja kasaustyötä ihan perusjuttuna mutta pitää muistaa mitata ennen purkamisen aloittamista, että mittaa iskarin kiinnityspulttien etäisyyden, jotta saa perän korkeuden pysymään saman ettei madalla tai korota autoa / pelkästään toista puolta.

Parisen päivää laskisin työajaksi, jos ei omista prässistä lähtien kaikkea ja kustannuksia tulee varmaankin joku 150e laakereista, tiivisteistä ja puslista.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

TimoW

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akselisto
« Vastaus #29 : 14.03.2013, 19:14:21 »
Pitäisi vaihtaa laakeri oikealle puolelle. Jos sen "läpyskän" päällä on hitsattu pelti, pitääkö irrottaa pultti toiselta puolelta ja yrittää vetää koko kallistuksen vaimennin läpi ? Vai irtoaako paukuttamalla + lämmittämällä ?