Kirjoittaja Aihe: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 5958 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

soppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #15 : 12.03.2017, 10:32:18 »
Auto: 2006 307 SW 1,6 (TU5JP4).

Eli perjantaina auto toimi normaalisti, eilen vain pesin auton ja nyt sunnuntaina auto kyllä pyöritti starttia, mutta ei käynnistynyt. Mittaristossa paloi huomiokolmiovalo ja moottorin kuva... Mikäköhän voisi olla vikana?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #16 : 12.03.2017, 13:29:22 »
Jos pesit myös moottoritilan, saattaa kosteutta olla päässyt väärän paikkaan.

Voisi olla jokin ajonestoon liittyvä ongelma? Kokeile varmuuden vuoksi toisella avaimella.

Huomiokolmiovalolla tarkoitat ilmeisesti mittariston keskellä olevan merkkivaloryhmän vasemmassa yläkulmassa olevaa huutomerkillä varustettua kolmiota (ohjekirjan mukaan "huollon merkkivalo")? Ohjekirjan mukaan valon palaessa yhtäjaksoisesti tai vilkkuessa pitäisi myös monitoiminäyttöön tulla ilmoitus viasta ja kuulua äänimerkki.

Palaako keskuslukituksen katkaisijan merkkivalo kojelaudassa ollenkaan tai koko ajan vai vilkkuuko se hitaasti tai nopeasti? Toimiiko keskuslukitus kauko-ohjaimesta?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52566.0

Vikakoodien lukeminen voisi antaa viitteitä vian aiheuttajasta.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2017, 17:04:29, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
  • TurboFiat ja V6-Alfoja. Ehkä taas joskus pösö.
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #17 : 12.03.2017, 15:43:58 »
Heitetään hattuvakiolla kuollut asentoanturi. Voi lakata toimimasta ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta.
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.

C-Petteri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #18 : 20.08.2017, 09:00:22 »
Auto: 2006 307 1,6 (2. mallisarja, TU5JP4, VF33HNFUC84425031, DAM 10564/11.10.2005).

Muutama vastaava otsikko näyttää palstalla olevan jo ennestään, mutta ehkä tänne yksi vielä mahtuu.

Pösön käynnistyksessä ilmeni parin viikon seisotuksen jälkeen sellainen ongelma, että käynnistinmoottori pyörittää normaalisti parin-kolmen sekunnin ajan aina kerrallaan, mutta lyö sitten pois päältä. Starttaus loppuu kuin seinään, eikä yritäkään käyntiin.

Muutama oletus mahdollisesta viasta:
- Akku tyhjä
- Ei saa bensaa
- Käynnistyksenesto päällä
- Kampiakselin asentoanturi sökö (tätä näytetään tarjoavan syyksi moneen vikaan)

Akku ja startti on vaihdettu uusiin pari kuukautta takaperin, joten luulisin että niissä ei olisi vikaa. Akun tosin varmuuden vuoksi latasin nyt vielä täyteen. Virrat kun vääntää päälle alkaa jostain kuulua surinaa, jonka oletan lähtevän bensapumpusta. Eli sen pitäisi pyörittää. Saa siis bensaa? Käynnistystä olen koittanut myös vara-avaimella, jolla ei ollut vaikutusta tilanteeseen. Oletan siis että vika ei ole avaimissa/käynnistyksenestossa? Ostin lisäksi halvan vikakoodin lukijan, joka kertoo pelkät moottorin vikakoodit, mutta sieltä ei tullut mitään. Oletan siis että kampiakselin asentoanturi on kunnossa... Kai se koodinlukija sen edes ilmottaisi, jos siinä olisi vikaa?

Kojetaulussa ei pala mikään varoitusvalo ja kaikki mittarit näytti heräävän eloon normaalisti, ennen kuin meni economy mode päälle. Moottoritilan sulakkeet näyttäisivät kaikki olevan kunnossa.

Seuraavaksi pitää hinata auto korjaamolle, molle, ellei täältä sitten löydy hyviä vinkkejä mitä kannattaa vielä tsekata. :)

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 121
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #19 : 20.08.2017, 09:17:29 »
Tuo startin kolmen sekunnin pyöritys kuullostaa oudolta, nimittäin startin pitäisi pyöriä niin kauan, kuin virta-avainta pidetään käynnistysasennossa. Loppuuko surina jossain vaiheessa, kun virrat laitetaan päälle, vai suriseeko koko ajan. Bensapumpun surinan pitäisi loppua, kun paineet ovat tarpeeksi korkealla.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

C-Petteri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #20 : 20.08.2017, 09:33:05 »
Surina kyllä loppuu aina hetken perästä, mutta pitänee käydä vielä kuulostelemassa. Eihän siellä mikään muu voi surista kuin bensapumpppu?

Lisätään sen verran että muistaakseni ensimmäisellä starttauskerralla kone pyöri pidempään kuin muutaman sekunnin, mutta en ole aivan saletti asiasta. Alkaa jo muisti pätkimään. Mutta voisiko tuo lyhyt starttausaika johtua siitä kun economy mode on mennyt päälle?

Kaasupedaali pohjassa olen myös koittanut startata, kun sitä on aiemmissa viestiketjuissa kehotettu kokeilemaan.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2017, 09:56:44, kirjoittanut C-Petteri »

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 762
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #21 : 20.08.2017, 10:11:42 »
Economy mode ei vaikuta starttaukseen, ainoastaan "mukavuus" virrankulutuslaitteisiin.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 020
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #22 : 20.08.2017, 12:08:48 »
Ovatko akun napakengät puhtaat ja johdot kunnossa?

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 323
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #23 : 20.08.2017, 15:08:31 »
Tarkista vielä moottorin ja rungon välinen maakaapeli.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

C-Petteri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #24 : 20.08.2017, 18:58:59 »
Löytyykö koneen alta vai päältä?

Akkukaapeleita kävin räpelöimässä ja vaikuttaisi että niissä ei vikaa ole. Bensapumpun suhinaa myös kuuntelin ja keskimäärin yhdeksän sekuntia se pyörii kun vääntää virrat päälle. Ei kuitenkaan loputtomiin. Mutta kiitos vinkeistä. Lisääkin saa ehdotella.

hejuni

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #25 : 20.08.2017, 22:33:58 »
Yhdeksän sekuntia bensapaineen syntymiseen? Joko nyt on kysymyksessä huono maadoitus jossain tai sitten bensapumppu loppumassa. Miten tulpat, ovatko bensan tuhrimat, kun yrität käynnistää vai ovatko kuivat? YKK-anturi saattaa myös olla kyseessä - ei saa tietoa, miten moottori pyörii ja ei anna kipinälle käskyjä...

C-Petteri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #26 : 23.08.2017, 18:34:15 »
Kiitokset kaikille apua tarjonneille. Autoa ei ole vielä kuntoon saatu, mutta sen verran on jo selvennyt tulppaa irti käyttämällä että kipinää ei palotilassa ainakaan liiku. Tulppa oli lisäksi täysin kuiva, joten tuskin bensakaan paljon virtaa. Mitenkäs se on tämä kampiakselin asentotunnistin, kuuluisiko sen näkyä vikakoodinlukijassa, jos se on sökö? Vikakoodinlukija oli siis halvin mahdollinen, joka tarjoilee pelkät moottorin vikakoodit, mutta luulisi moisen anturin kuuluvan moottorijärjestelmän piiriin. Onko YKK-anturi sama kuin kampiakselin asentotunnistin? Missä oli moottorin ja rungon välinen maakaapeli, ei satu silmään...

Kiitosta jo etukäteen.

C-Petteri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #27 : 09.09.2017, 17:32:40 »
Sen verran päivitystä tilanteeseen,  että vika on saatu paikannettua.  Sulakerasian ohjainyksikkö oli mennyt särki.  Uuden hinta 500€.  Asennuksen ja vian etsinnän kera hintaa kertyi rapiat 700 €. 

Halpaa lystiä!

leikhan

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #28 : 10.09.2017, 22:40:04 »
Jep,jep. onhan nämä 307:kat vähän omituisia, jos menee rikki seisoessa tai muuten ihan huvikseen. Mulla hajos, kun laitoin nokkapellin kiinni käydessä ja siihen simahti, kyyseesä 2.0 Hdi-04. Vikakoodiksi tuli suutinhäiriö, kolmas pytty pimeenä, P0190, P0200,P0230 ja P0235, oli kyllä ihan ensimmäinen ja viimeinen siemensin pumpulla varustettu kulkuneuvo. Mulla tuli sama vika yhteen situkkaan, kun oli seissyt pari viikkoa, eivät ilmeisesti kestä paljon starttailla, toinen meinas tehdä saman, mutta menin sisälle ja painoin keskuslukituksen kiinni ja auki, lähti kuin palmun alta. Pökötistä vielä, että on jo paalattu.

H

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #29 : 22.03.2018, 15:59:38 »
Auto: 2003 307 1,6 (TU5JP4).

Starttaa hyvin mutta ei käynnisty. Ajonesto ei ole päällä, ainakaan ei vilkuta punaista valoa. Tässä mitä on jo kokeiltu:

- Kokeiltu eri BSI boxilla, sulakeboxilla, ECU? boxilla (se siinä sulakeboxin vieressä) nämä siis haettu purkaamolta samanlaiset.
- Vaihdettu uusi kampiakselin asentotunnistin anturi.
- uudet tulpat.
- kokeiltu uudella bensapumpulla (ed. omistaja oli kokeillut)
- Kokeiltu toisella puola/jakajalla. (huollossa oli kokeiltu)
- Kokeiltu kaikki netin vinkit BSI:n suhteen...
- puristukset koneessa hyvät ja tasaiset. mitattu.

OBD portin kautta en saa yhteyttä autoon. OBD lukija (motonet) ilmoittaa linkkivirheestä ja OBD BT mokkula ei saa yhteyttä. Mutta tämä 307 on ilmeisesti hieman ronkelimpi siitä millä siihen saa yhteyden? Vai olisivatko nämä molemmat BSI boxit sitten viallisia? tai sulakeboxit... Näkyvissä ei mitään vikailmoituksia. ainoastaan "economy mode activated", mutta se kai tähän liity, vaan korjautuu sitten kun auto käynnistyy. Auto hyvin huollettu ja vähän ajettu. harmittaisi pistää osina myyntiin. olisi emännälle sopiva kauppakassi, ilmastointi yms.

MITÄ kannattaisi seuraavaksi kokeilla? onko kellään hyviä ideoita?

kiitos jo etukäteen.