Kirjoittaja Aihe: Vaihda jakohihna ajoissa  (Luettu 133490 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti O

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #75 : 21.04.2009, 09:47:35 »
Voisiko joku kertoa miksi hihnan vaihtoväli on uudemmissa autoissa selvästi pitempi kuin vanhoissa. Kyse ei siis ilmeisesti ole itse hihnan kestävyydestä koska luulisi vanhoissa voitavan käyttää myös uudentyyppisiä hihnoja.

Minua kiinnostaa myös se miksi eri maissa on erilaiset vaihtosuositukset vuosirajoissa. Onko nämä pohjolan olosuhteet niin kovat jakohihnan kumiseokselle ettei se kestä yli 4v jos autolla ei ajeta vaikka kun 5000km/v

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #76 : 21.04.2009, 12:28:55 »
Voisiko joku kertoa miksi hihnan vaihtoväli on uudemmissa autoissa selvästi pitempi kuin vanhoissa. Kyse ei siis ilmeisesti ole itse hihnan kestävyydestä koska luulisi vanhoissa voitavan käyttää myös uudentyyppisiä hihnoja.

Venttiilikoneiston käyttö vaatii nykymoottoreissa huomattavasti vähemmän voimaa kuin vanhemmissa. Massat, nokan profiilit yms. on kehittyneet vähemmän tehohäviötä aiheuttaviksi. Kaikki koneiston käyttövoimahan on poissa kampiakselilta. Samalla kun systeemin värähtelyt osataan hallita paremmin, nokka pyörii tasaisemmin vähemmällä "nykimisellä". Eli kun taloudellisuutta, melua yms. kehitetään niin siinä samalla tulee muitakin etuja, tai nykyään nämä kaikki osataan optimoida keskenään paremmin.

Varmasti myös hihnat on kehittyneet.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #77 : 21.04.2009, 12:45:15 »
Venttiilikoneiston käyttö vaatii nykymoottoreissa huomattavasti vähemmän voimaa kuin vanhemmissa. Massat, nokan profiilit yms. on kehittyneet vähemmän tehohäviötä aiheuttaviksi. Kaikki koneiston käyttövoimahan on poissa kampiakselilta. Samalla kun systeemin värähtelyt osataan hallita paremmin, nokka pyörii tasaisemmin vähemmällä "nykimisellä". Eli kun taloudellisuutta, melua yms. kehitetään niin siinä samalla tulee muitakin etuja, tai nykyään nämä kaikki osataan optimoida keskenään paremmin.

Juurikin näin. Nykymoottoreissa venttiilikoneiston käyttöteho ja synkronihihnaan kohdistuvat sykliset rasitukset pienempiä. Koneiston massat pienempiä. Jouset löysähköjä, värähtelytaajuuttomia. Nokkaprofiilit kehittyneempiä. Myös vesipumppua on optimoitu, eli senkin käyttöteho ja siten hihnan rasitus hieman pienempi.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 364
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #78 : 22.04.2009, 00:23:20 »
Jakohihnan vaihto on nyt suoritettu. Asentaja kertoi että hihna oli päälisin puolin ihan kunnossa, pientä löystymistä oli havaittavissa vain. Hihnalla oli tosin ikää 5 vuotta mutta vain 22tkm. Nyt on taas huolettomia kilometrejä tiedossa!

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #79 : 29.04.2009, 07:27:46 »
Auto: 407 2005 SW V6

Itelläni tulee kesäkuun alussa täyteen 4 vuotta ja kilometrejä nyt 57000km. Citikka liikkeessä sanoivat, että voit huoletta ajaa ainakin 80000km asti, että ei kannata ennen vaihtaa. Uudemmissahan noi remmin vaihtovälit ovatkin muuttuneet.

Mä olisin kyllä erittäin varovainen antamaan mitään voit huoletta ajaa takuuta, varsinkaan kun hihnan katketessa ei citikka liike ole missään vastuussa. Eikä suomen kuluttajalakien mukaan synny edes tilannetta jossa asiakas voisi olettaa että hihna kestää. Kysehän on loppupeleissä mielenrauhasta ja sen hinnasta.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2009, 07:50:09, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #80 : 29.04.2009, 10:37:58 »
Kysypä tarjousta muualtakin, voit yllättyä. Halpaa ei kyllä ole tehdä koneremonttiakaan. Työkaverini vaihtoi juuri erääseen focukseen kaikki jakopäähilkkeet. Täystuho ollut vain karvan päässä. Eräs kiristinrulla oli keskeltä halki ja laakerit sökönä.

Aika turhaa on tuollaisilla pelotella. Taatusti ei kiristinrullan ja laakereiden kestoikä riipu iästä vaan kilometreistä. En tiedä vaihtaako Automaa nykyään aina myös rullat, mutta ennen 80 tkm vaihtovälillä vaihdettiin vain hihna ja sitten 160 tkm välein myös rullat.

Tilanne on kyllä jotenkin aivan koominen, että samalla koneelle sanotaan eri vaihtoväli Suomessa Citroenina ja Peugetina JA sitten vielä lisäksi Euroopassa vaihtoväli on pidempi. Service Boxissa mainittiin (Ei enää näy 2000-luvun malleja!!!) 2005-2007 vuosimalleilla joko 150 tkm/10 vuotta tai tihennetyllä huoltovälillä 120 tkm/10 vuotta eli tämä 4 vuotta lienee ihan suomalainen keksintö. Ainakaan Etelä-Suomessa ei olot poikkea mitenkään monista Euroopan alueista.

Joakim
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

Christer

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #81 : 29.04.2009, 10:46:56 »
Kysypä tarjousta muualtakin, voit yllättyä. Halpaa ei kyllä ole tehdä koneremonttiakaan. Työkaverini vaihtoi juuri erääseen focukseen kaikki jakopäähilkkeet. Täystuho ollut vain karvan päässä. Eräs kiristinrulla oli keskeltä halki ja laakerit sökönä.
Joo, Automaa on varmaan kallein paikka. Sitä mä vaan ajan takaa, että kilometrit yleensä kuluttaa remmit ja rullat, ja kun ajokilometrejä vuodessa tulee näin vähän tällä autolla, ajattelin vaihtaa remmin mielummin ajetun matkan perusteella eikä iän mukaan. Kuvittelen ainakin että remmin materiaali ei ole niin huonoa, että kovettuisi tai haurastuisi sanotaanko esim. 8 vuoden aikana niin paljon, että siitä syystä katkeaisi.

Ja pointtina vielä se, että sitikan vastaavassa koneessa käytetään täsmälleen saman valmistajan remmi täysin samasta materiaalista (vaihtokelpoisia keskenään, tämä tieto annettiin ainakin Veholta), ja sen aikaraja on 10 vuotta. Se on tämä kun pistää miettimään, onko Automaa taas turhaan rahastamassa. Olisi kiva saada luotettava tilasto jostain, montako remmiä on katkennut 407:ssa pelkästään aikaväsymyksen takia pienellä kilometrimäärällä.

artsi

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #82 : 29.04.2009, 10:55:53 »
Se on tämä kun pistää miettimään, onko Automaa taas turhaan rahastamassa.

Ihan vaan varmuuden vuoksi: Ohjeistus jakohihnan vaihtoväleistä tulee maahantuoja Maan Auto Oy:ltä. Automaa on yksi Peugeot-merkkisiä autoja myyvä ja huoltava liike, joka itse hinnoittelee työnsä. On muitakin paikkoja huollattaa ja korjauttaa Peugeot-autoja.

Ottamatta kantaa vaihtoväleihin ja niiden noudattamiseen tai noudattamatta jättämiseen.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 520
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #83 : 29.04.2009, 11:38:28 »
Aika turhaa on tuollaisilla pelotella. Taatusti ei kiristinrullan ja laakereiden kestoikä riipu iästä vaan kilometreistä. En tiedä vaihtaako Automaa nykyään aina myös rullat, mutta ennen 80 tkm vaihtovälillä vaihdettiin vain hihna ja sitten 160 tkm välein myös rullat.

Tilanne on kyllä jotenkin aivan koominen, että samalla koneelle sanotaan eri vaihtoväli Suomessa Citroenina ja Peugetina JA sitten vielä lisäksi Euroopassa vaihtoväli on pidempi. Service Boxissa mainittiin (Ei enää näy 2000-luvun malleja!!!) 2005-2007 vuosimalleilla joko 150 tkm/10 vuotta tai tihennetyllä huoltovälillä 120 tkm/10 vuotta eli tämä 4 vuotta lienee ihan suomalainen keksintö. Ainakaan Etelä-Suomessa ei olot poikkea mitenkään monista Euroopan alueista.

Joakim
Tarkoitukseni ei tosiaan ollut pelotella. Eikä se ole minun pussista pois, jos joltakin katkeaa hihna tai hyppää pois paikaltaan. Nimenomaan se tihennetty vaihtoväli johtuu Suomen eurooppaa kovemmista olosuhteista. 20 asteen pakkaset eivät olleet harvinaisia etelässä tänäkään talvena. Ja kokemusta on itsellä jakopääremontista. Renault lagunan hihna hyppäsi pois paikoiltaan 2,5 vuotiaassa autossa ja 30 000 ajettuna. Remontti meni onneksi takuuseen ja parisen tuhatta euroa maksoi muutama vuosi sitten .

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #84 : 29.04.2009, 22:00:07 »
Minkälaisilla kilometreillä uutta hihnaa pitäisi 1.6 bensaan alkaa miettimään?
Itselle on merkitty 01/2010, tai 120Tkm. Autolla nyt 60.000. Eli pitääkö tuo remppa tehdä viimeistään kun tuo suositusaika umpeutuu vaikka kilometrejä olisi vasta 70.000?
Mites tuo seuraava huolto? Viimeisin tehty 51Tkm kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2009, 22:06:25, kirjoittanut Peugeot 307 SW »

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 520
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #85 : 29.04.2009, 22:04:22 »
Minkälaisilla kilometreillä uutta hihnaa pitäisi 1.6 bensaan alkaa miettimään?
Vaihtovälihän on se 120 000km tai neljä vuotta.

artsi

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #86 : 29.04.2009, 22:10:57 »
Minkälaisilla kilometreillä uutta hihnaa pitäisi 1.6 bensaan alkaa miettimään?
Itselle on merkitty 01/2010, tai 120Tkm. Autolla nyt 60.000. Eli pitääkö tuo remppa tehdä viimeistään kun tuo suositusaika umpeutuu vaikka kilometrejä olisi vasta 70.000?
Mites tuo seuraava huolto? Viimeisin tehty 51Tkm kohdalla.

Ei millään pahalla, mutta kun jakohihnan vaihdostakin löytyy aikas paljon tekstiä foorumilta, niin voisiko käyttää hakua joskus.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #87 : 30.04.2009, 09:36:28 »
Nimenomaan se tihennetty vaihtoväli johtuu Suomen eurooppaa kovemmista olosuhteista. 20 asteen pakkaset eivät olleet harvinaisia etelässä tänäkään talvena. Ja kokemusta on itsellä jakopääremontista. Renault lagunan hihna hyppäsi pois paikoiltaan 2,5 vuotiaassa autossa ja 30 000 ajettuna.

Pitäisi kysyä joltain hihnanvalmistajalta mikä on sellainen "kova olosuhde", että on syytä vaihtoväliä tihentää. Ainakaan pääkaupunkiseudulla ei tainut olla kertaakaan -20 astetta tänä vuonna eikä edellisenäkään. Ja silloin kun on ainakin mun auto starttaa vasta lohkolämppärin lämmittämänä. Kyllähän nuo -20 kelit ovat vähintään yhtä yleisiä mm. alppikylissä ja vaikkapa Jenkkien pohjoisosissa. Onko sielläkin tihennetty huoltoväli? Tuskin ainakaan Jenkeissä, kun siellä on muistaakseeni lakikin, että hihnan pitää kestää huomattavan pitkä aika (olikohan yli 200 tkm).

Esimerkkisi ei juuri tähän liity, sillä Lagunassasihan ei ollut vaihtoväli vielä läheskään täynnä ja "poishyppäys" tuskin johtuu kulumisesta. Tavallaan voisi sanoa niinkin päin, että hihnanvaihto on aina myös riski, koska siinä voi tulla asennusvirhe tai viallinen osa, joka aiheuttaa ongelmia. Tietysti itsensä kipeäksi maksamalla saa jonkinlaisen takuun ja tuotevastuun, mutta mahtaakohan se päteä vaikkapa 10-vuotiaiseen autoon, josta on hihna vaihdettu 3 vuotta sitten.

Kansiremppa on tietysti kovin kallis merkkiliikkeessä uusilla osilla teetettynä, mutta tavallisimpiin konemalleihin saanee kolariautoista vaihtokansia ja -koneita. Mulla meni joskus 90-luvun taitteessa tuosta Lanciasta hampaat jakopäänhihnasta. Seurauksena yksi vääntynyt venttiili, jonka vaihdoin varakannesta itse. Kukaan ei ollut silloin kertonut, että sitä pitäisi joskus vaihtaakin. Tosin tuon kyllä aiheutti hajonnut komposiittihihnapyörä, jonka metallikeskiö klappasi ja täten väänsi hihnan hampaita, mutta eihän se hihna olisi muutenkaan ikuinen ollut.

Joakim
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #88 : 30.04.2009, 10:01:41 »
Niin, tavoite lienee se että hihna ei katkea? Siihen nähden tuo 120 tkm / 4-v on varman päälle. Uudemmissa HDi ja V6 moottoriessa vaihtoväli on pidennetty jo 160 tkm / 72 kk. Jos hihna vaihdetaan merkkiliikkeessä ja se katkeaa alle 24 kk (lue osien takuuaika) niin liike ja osien maahantuoja maksaa käytännössä koko lystin. Jos hihna katkeaa yli 24 kk mutta alle maksimi välin niin kuluttajasuojalakien mukaan tuossa päädytään neuvottelu pöytään. Eihän öljyjäkään vaihdeta siksi että moottori vaurioituisi välittömästi jos sitä ei tehdä ajallaan vaan siksi että moottori pysyisi kunnossa. Loppuhan on politiikkaa ja psykologiaa. Vakuutuksetkin otetaan loppupeleissä mielenrauhan takia.

Pösön hihna politiikka ei tue kovinkaan paljoa vähän ajavien tarpeita, no ei pösön huoltovälitkään ole suunniteltu erityisesti vähän ajaville. Mutta jos ajaa paljon on huoltovälit ja hihnan vaihtovälit ihan kohdallaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 863
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #89 : 30.04.2009, 10:21:26 »
Pösön hihna politiikka ei tue kovinkaan paljoa vähän ajavien tarpeita, no ei pösön huoltovälitkään ole suunniteltu erityisesti vähän ajaville.

No eipä ole Rellunkaan. Meganen normihuolto on 30tkm/2v ja kun hihnalla aikaväli on 4v, niin sehän tarkoittaa että vähän ajava joutuu vaihdattamaan joka toisessa huollossa myös jakohihnan :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...