Kirjoittaja Aihe: Adblue järjestelmän ongelmat - onko muilla?  (Luettu 5778 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyrki64

• Uusi käyttäjä
Adblue järjestelmän ongelmat - onko muilla?
« : 03.01.2025, 16:58:48 »
Kiinnostaisi tietää, miten tuo Adblue systeemi on muilla toiminut. Tässä vähän pohjalle omia kokemukisa. Autona 3008 1,5 hdi eat8 vm. 2020:

Auto hankittiin meille käytettynä Joulukuussa 2022 eli noin parin vuoden ikäisenä ja n. 44 tuhatta ajettuna. Auto ehti olla pihalla varmaan noin viikon kun
Adblue-järjestelmän ongelmat alkoivat. Huollossa totesivat Adblue pumpun olevan rikki ja pumppu + säiliö meni vaihtoon. Tämä meni nyt onneksi vielä takuun
piikkiin mutta mieliharmia toki aihetuaa, kun ajatuksena oli että kohtalaisen uudella uatolla voisi ajella nyt ainakin muutaman vuoden ilman vikailmoitusten
tuijottelua.

Tuolla em. korjauksilla selvitteen seuraavaan talveen eli 2023-2024 -talveen, jolloin taas pamahti tutut Adblue ilmoitukset ja laskuri aloitti vähentämään kilometreja
siihen hetkeen, kun ajaminen ei enää onnistu. Soitto huoltoon ja noin 3 viikon päästä seuraava vapaa aika, jooloin ongelman voisi diagnosoida... Tuossa Adblue
systeemissä oli tälllä kertaa joku vuoto ja nestettä sai kantaa kotiin kannukaupalla huoltoa odottaessa. Huollossa sitten totesivatkin, että putki on rikki. Osat tilaukseen
ja asennusaika jälleen sinne noin kolmen viikon päähän. No auto tuli kuntoon mutta viulut maksoi tällä kertaa asiakas ja kukkaro keveni reilun 800 euron verran.

Tuolla korjauksella selvittiin kuitenkin taas seuraavaan talveen eli tähän hetkeen. Nyt on sitten jälleen vikavalot päällä ja ajettavissa oleva kilometrimäärä hupenee. Huoltoon
päästään ongelmaa ihmettelemään parin viiko päästä.

Onkohan mulla vaan nyt erityisen huonoa tuuria tuon kanssa voi onko tuo syteemi kerta kaikkiaan noin huono ja epäluetettava? Nyt alkaa ottaa koko auto jo pattiin
vaikka kiva laite olisikin ilman tuota Adblue-painimista. Ja asiaa ei helpota yhtään, että kun tuo vika tulee niin lopullisen korjauksen odotteluun menee helposti sellaiset 6
viikkoa korjaamon jonojen takia. Käytännössä on pakko olla toinen auto, mikäli autolle on kutakuinkin päivittäistä tarvetta.

HiTec

• Käyttäjä
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Adblue järjestelmän ongelmat - onko muilla?
« Vastaus #1 : 03.01.2025, 17:41:51 »
Itsellä samainen 1.5BlueHDi 130 asennettuna Berlingon keulalle ja mittarissa on nyt n. 66tkm. Auto on ollut uudesta saakka (05/2020) talossa ja AdBlue on itselläni ollut muutoin oireeton, mutta nyt syksyllä 64tkm kohdalla napsahti suutin jumiin => jatkuvasti auki oleva suutin ruikki nestettä täydeltä laidalta koko ajan ja auton perässä leijailikin siksi kitkeränhajuinen höyrypilvi. Suutinvaihdossa LänsiAuto tuli hiukan vastaan ja lasku töineen kaikkineen tasan 500;-

AdBlue käyttöprofiilini on ollut koko ajan että ajan säiliön niin tyhjäksi, että auto itse kertoilee täyttötarpeesta, jonka jälkeen kippaan sinne Bilteman 10 litrasen tonkan. Näin ollen tuo 17 litran säiliö ei koskaan ole minulla ihan piripintaan täysi, pääsee nesteet mukavasti hölskymään ajossa ja muutenkin jos jäätyy yli -11 pakkasissa, niin ei ole pelkoa että halkaisisi säiliötä tms. Sen verran tuon suutinvian vuoksi tein muutosta että nyt on AdBlue lisäaineistettua tuollaisella AntiCrystal -nesteellä, enkä ole sen käytöstä vielä ainakaan haittoja löytänyt. Ja jos tuolla säästää edes yhden järjestelmän vikaantumisen, niin se putelihan maksoi itsensä moninkerroin takaisin laakista. Ja tuotahan lisätään vain pieni liru tuollaiseen 10 litraseen tonkkaan, jolloin putelin riittoisuus on vähintäänkin kohdillaan.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Skodisti

• Käyttäjä
Vs: Adblue järjestelmän ongelmat - onko muilla?
« Vastaus #2 : 03.01.2025, 23:40:29 »
Näitkö tämän viestin: https://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=88369.msg509781#msg509781 Vaimolla myös ajossa 2020 1.5 BlueHdi 5008:n keulalla. Ollut nyt vajaan vuoden käytössä ja toistaiseksi ei ongelmia. Kentin lisäainetta olen laittanut ja maksimissaan 10 litran täytöillä auton sitä pyytäessä. 15 l kusta olen sinne tähän mennessä kaatanut ja mittarilukema on nyt vajaa 160 tkm Tietoa aiemmista ongelmista järjestelmän kanssa ei minulla ole.