Kirjoittaja Aihe: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 6308 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

makkonen

  • Vieras
Auto: 2003 307 SW 2,0.

Terve.

Kävi äsken jokseenkin näin. Eka meni hiljaisen (parkkipaikalla) ajon aikana kytkin ilman minkäänlaisia varoituksia pohjaan. Laitoin auton parkkiin nopeasti, sammutin, käynnistin uudelleen. Sain juuri juuri hivutettua auton hieman teenpäin parkkiksella. Ja sit sammutin uudelleen, eikä enää lähtenyt käyntiin. Ei työntämälläkään. Startti pyörii ja kytkinpoljin tuntuu nyt raskaalta, kun nostin sen ylös. Kytkimellä saa kyllä vaihdelaatikon irrotettua moottorista.

Mikä kaikki tässä autossa nyt meni pieleen?

makkonen

  • Vieras
Ei toimi tuo "ecodrive mode" pois saamis opastus, esimerkiksi ikkunat eivät aukea. Virrat menevät kyllä päälle.  Hinatessa kyllä ikkunat toimivat.

Marmin

  • Vieras
Sama ongelma :( "economy mode active" poistu näytöstä hinauksen aikana, ikkunat ja radio toimii, mutta kone ei käynisty startista eikä hinamalla. kun yrittää startata pala "economy...." viesti näytölle.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 513
Peugeot 508 & Peugeot 607

Marmin

  • Vieras
Startti toimii, auto ei käynisty  >:(

Huhtis JR

  • Vieras
Auto: 2004 307 1,6 Wagon.

Meidän autossa oli vähän samanlaista vikaa. Aluksi auto ei startannut lämpimänä (käynnistinmoottori kuitenkin pyöritti), mutta kylmänä lähti kuin mitään vikaa ei olisikaan. Vika paheni ja auto ei lähtenyt käyntiin enää edes kylmänä.

Viaksi selvisi sytytyspuolan johtosarja. Johdot olivat irronneet, piuhat paikoilleen ja taas auto toimii normaalisti.

Pugi406

  • Vieras
Kytkin "räjähtänyt" ja rikkonut kierrosnopeusanturin?

Kami

  • Vieras
Auto: 2006 307 2,0 XT.

Vaimo oli lähdössä yöllä töihin ja rimpautti mun untani häiriten valittaen ettei Pösö lähden käyntiin. Ei kuulemma sano mitään... Minä sitten kampesin itseni auton luo öiseen sadekeliin ja iloisesti tuo pyöritti starttia, mutta jotenkin vajaa oli käynnistyksen ääni, aivan kuin ei kone pyörisi. Kumpi on:

A) Jakohihna lauennut?
B) Starttimoottorin solenoidi ei heitä starttia vauhtipyörälle?

Mites nuo ym. erottaisi parhaiten?

Jakohihna on kirjanpidon mukaan vaihdettu 14.5.2010 kilsojen ollessa n. 35 000 km. Kilsat on nyt n. 73 000 km. Näyttäisi olevan vaihtovälisuositus 120 000 km tai 4 vuotta... Eli voisi olla lauennut, jos on oikein ajastimella hihnan kestävyys (tulisi viisi vuotta täyteen 4 kk päästä).

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 036
Vaikea etänä mitään muuta kuin arvata, mutta jos kone ei pyöri startatessa, on ääni suunnilleen samanlainen kuin sähköporakoneessa tai jossakin sellaisessa. Ongelma voi johtua huonosta sähkönsaannista.

Solenoidi ei vedä starttiratasta starttikehälle, vaan sen tekee Bendix, jonka toiminta perustuu hitauteen. Kun starttimoottori ryntää liikkeelle, jää Bendix jälkeen ja työntyy käynnistyskehälle. Jos starttimoottori ei lähde rajusti liikkeelle, ei Bendixkään toimi.

Jaon sekoaminen on yleensä dramaattisempi tapahtuma eikä ole noilla kilometreillä todennäköinen.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 108
  • 2x Peugeot, 2x Renault
No nuo kaksi tapausta erottanee siten toisistaan, että (vaimo?? tai joku muu) starttaamaan ja katsoo, että pyöriikö kampiakselin hihnapyörä. Jos pyörii niin startti pyörittää konetta, jos ei pyöri niin sitten startissa vikaa.
Sitähän tuosta ei erota onko jakohihna mennyt poikki mutta yleensä jostain raosta myös tuota hihnaa hieman näkyy.

Citroenilla samoisa koneissa on hieman pidemmät vaihtovälit jakopäälle, joten ihan todennäköistä hihnan katkeaminen tuolla ylityksellä ei ole, kaikkihan on toki mahdollista.

Edit: Jos kone pyörii normaalisti mutta ei käynnisty kylmänä ja koneen tyyppi on EW10A niin yksi mahdollisuus on että tuo moottorinohjaimen kylmäkäynnistys on seonnut. Lue mm seuraavat:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=62540.msg271917#msg271917
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=64772.msg315629#msg315629

Käynnistystä kannattaa siis yrittää painamalla kaasupoljin pohjaan ja startata pitkään (kaasupoljin pohjassa koko ajan siis) Sitten jos/ kun alkaa pyörittämään omin voimin niin päästää kaasua...
« Viimeksi muokattu: 18.01.2015, 10:01:40, kirjoittanut Timppa71 »

Kami

  • Vieras
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #10 : 18.01.2015, 12:01:14 »
Timppa71 olit oikeassa ;-)

Lähti käyntiin, kun pyöritin kaksi kertaa n. 30 s starttia kaasu pohjassa. Lyhyen sammutuksen jälkeen lähti taas normaalisti käyntiin.
Tuo epäilyksesi aiemmassa ketjussa syystä taitaa osua oikeaan, sillä itse olin eilen päivällä käynnistänyt Pösön ja siirtänyt n. 10 m eri paikkaan ja sammuttanut heti, ilman tyhjäkäyntiä. Merkillinen kone... :-o

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 108
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #11 : 18.01.2015, 12:15:33 »
Hyvä ettei pahempaa vikaa  :)

Tuon koneen kanssa kannattaa muistaa se jos siirtää vain hieman, että antaa käydä jonkin aikaa ennen kuin sammuttaa. Itse annoin käydä vielä hetken sen jälkeen kun kierrokset hieman laskee, ehkä minuutin... puolitoista, jos kylmänä piti käyttää tai siirtää... Tuolla säästyi noilta "kaasu pohjassa käynnistyksiltä" 8)

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 167
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #12 : 18.01.2015, 15:05:09 »
Omien kokemuksien mukaan vanhempi EW10J4 ei sekoa lyhyestä käytöstä. XU10J4R ei taas tykkää ollenkaan ja ES9J4S käynnistyy huonosti ja käy epätasaisesti aluksi.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

mika7676

  • Vieras
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #13 : 06.01.2016, 16:49:31 »
Auto: 2006 307 2,0.

Morjens, noin vuosi sitten syttyi moottorin vikavalo palamaan ja ajoin korjaamolle, jossa kuittasivat hälärin ja sanoivat, että kannattaisi vaihtaa puola ja tulpat. En sitten heti vaihtanut niitä, kun ilmoitusta ei enää tullut. Nyt pari päivää sitten autoa käynnistäessä prutkutti ja tuntui, että kävi kolmella ja vikavalo alkoi palamaan. Ajoin auton johdon päähän. Seuraavana päivänä käynnistinmoottori pyöritti, mutta auto ei lähtenyt käyntiin.

Tänään vaihdettu tulpat, puola ja akku varmuuden vuoksi, mutta auto ei vain lähde käyntiin. Pyörittää konetta, mutta tuntuu, että tulpat eivät saa virtaa. Onko jokin esto päällä ajotietokoneessa vai mistä kiikastaa? Helppiä tarvitaan.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 036
Vs: 307 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #14 : 06.01.2016, 17:48:31 »
Sähköongelmat selviävät mittaamalla. Se ei auta, että tuntuu joltakin.