Auto: 1994 405 1,8 Greenway (n. 250 000 km).
Ostin eilen ko. auton. Myyjä kertoi hämmästyttävän tarinan heinäladossa 3-4 vuotta maanneesta yksilöstä, jonka hän vuosi sitten kaivoi esille ja katsasti etujarrut uusittuaan. Huoltokirjasta löytyi remminvaihto joskus 17 vuotta sitten 100 000 km huitteilla, ja itse tehtyjä öljynvaihtomerkintöjä 2000 luvulla, nyt mittarissa vajaa 250 000 km.
Sepä tarinasta, mutta siihen liittyen myyjä kertoi hänelle kerrotun (

) että jakohihnakin olisi vaihdettu aika äskettäin (200 000 km?) mutta siitä ei ole merkintää missään.
Kyselin vähän korjaamoista jakohihnan vaihdon hintaa ja haitari oli 500 (AD) - 670 (merkkiliike), arvio työmenekistä 4,5 h.
Edellisten Pösöjen perua hyllyssäni on Alfamerin 405 korjausopas. Siitä kun luki remminvaihdon työn kuvauksen niin kuvittelen jopa itse kykeneväni tuon tekemään samaan työaikaan. Kuvitelma on kuvitelmaa, joten kertokaas mikä siinä oikein maksaa eli vie aikaa? Itse nyhräten tietysti kampiakselin hihnapyörän irrotus voi viedä sen neljä tuntia

ja jossain määrin hommaa joutunee tekemään käsikopelolla mutta silti...
AD korjaamonkin hinta on tietysti paljon enemmän kuin auton ostohinta tai myyntiarvo (kaksilla hyvillä renkailla), joten ehkä säiden lämmettyä tuossa on hyvä tee-se-itse-ensin remonttikohde. Tälläkin palstalla oli aika hyviä vinkkejä työn suorittamisesta - mutta että 4,5 h korjaamolla, normaalisti se tarkoittaa että itse tehtynä aikaa menisi ainaskin 9 tuntia, mokomaan homman? (joka tapauksessa minun pitää tehdä 8 h työpäiviä neljä, jotta saan 4,5 korjaamotunnin työn maksamiseen riittävän määrän rahaa käteen)