Kirjoittaja Aihe: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 18570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Keijo89

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajonesto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (ajonesto)


Auto: 2003 206 1,4 XR (TU3JP, KFW, 160 000 km).

Autossa on ilmeisesti Magneti-Marelli -moottorinohjaus. Yritettäessä käynnistää startti pyörii nätisti, mutta auto ei suostu käynnistymään. Tutkin asiaa haun avulla ja mahdollisiksi vioiksi löytyi mm. akku, ajonesto, bensapumppu/bensapumpun rele, BSI, ECU, johtosarjat, kaksoisrele, kampiakselin asennontunnistin, lämpötila-anturi, puolapaketti, virtalukko ja 4. sylinterin suuttin.

Ongelma alkoi yht'äkkiä eilen. Eilen yritin käynnistää perinteisesti valuttamalla alamäkeen ja laittamalla vaihdetta silmään. Ei lähtenyt tällä, mutta yrityksen jälkeen startti sai koneen käyntiin, kone kävi 3-5 sekuntia ja sammui. Tämä lyhyt käynti toistui kolmesti ja neljännellä kerralla lähti mopo käyntiin. 15 km ajettuani syttyi moottorin itsediagnostiikkavalo. En muista tarkalleen, piippaus kuului säännöllisesti, mutta valo joko vilkutti tai paloi jatkuvasti. Samalla moottorista katosi osa tehoista ja kiihdyttäminen oli tuskaa. Liikennevaloissa en havainnut ongelmia tyhjäkäynnissä. Perille päästyäni epäilin, ettei käynnisty enään, joten päätin kokeilla heti sammutettuani. Ei käynnistynyt. Annoin jäähtyä pari tuntia, kokeilin uudestaa, mutta tuloksetta. Tänään aamulla kokeilin taas, mutta sama homma. Startti siis pyörii edelleen iloisesti, mutta kone ei käynnisty.

Eli en tiedä onko kyse yhdestä ja samasta vai kahdesta eri viasta. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Voiko jotain mainitsemiani vikoja sulkea pois?

Miten Pösön ajonesto toimii? Startin pyöriminenhän ei sulje ajoneston mahdollisuutta pois. Pystyykö ajonestovian sulkemaan pois selvittämällä saako bensapumppu virtaa?

Mainitaan vielä, että laittaessa virrat päälle kojetaulussa palaa moottorin itsediagnostiikkavalo ja latauksen varotusvalo. Tämä on ilmeisesti ihan normaalia.

plagu

  • Vieras
Syttyykö moottorin itsediagnostiikan valo kun laitat sytytysvirran päälle? Jos ei syty vika ei ole ajonestossa, vaan maadoituksissa tai muualla. Jos itsediagnostiikan valo sekä ajoneston valo syttyy, niin sitten vika voi ollakkin ajonestossa.

Keijo89

  • Vieras
Viestin lopussa mainitsin, että laittaessa virrat päälle kojetaulussa palaa moottorin itsediagnostiikkavalo ja latauksen varotusvalo. Tämä on ilmeisesti ihan normaalia.

Erillistä ajoneston valoa en ole edes löytänyt koko autosta. Missä sellainen pitäisi olla?

plagu

  • Vieras
En nyt ulkoa muista missä kohdin se on, avaimen kuva kuitenkin, se syttyy ainoastaan jos ajonestossa on joku vika eikä normitilanteessa pala.

Keijo89

  • Vieras
Ok. Avaimen kuvaa ei pala, eikä manuaalin mukaan mittaristossa edes ole kyseistä valoa. Lieneekö siis ollenkaan edes ajonestoa?

plagu

  • Vieras
Ajonesto on pakollinen varuste vuodesta 97 eteenpäin, joten kyllä se siellä on, taisi muuten ollakkin että 206:ssa ei tuota valoa ole lainkaan.

J-PR

  • Vieras
Kannattaa lukea vikakoodit. Mikäli tuohon ei ole mahdollisuutta niin komponentteja voi mitata yleismittarillakin. Esim kampiakselin asentotunnistimen ja ja lämpötila-anturin resistanssit. Helppo ja nopea toimenpide. Referenssiarvoja voinee joku tällä foorumillakin kertoa. Mm. autodassahan nuo ovat mainittu, ehkä myös Haynes manuaalissa.

Yhden vaihtoehdon sulkisin ainakin pois, yksittäisen suuttimen toimimattomuus ei estä käynnistymistä. Tuo vekotin käy kahdella sylinterilläkin.

Benkku

  • Vieras
Kaksoisrele ja/tai polttoainepumppu, eli kannattaa aloittaa releen kuormitettavuden testauksella** sekä polttoaineen linjapaineen mittauksella.

**Keinokuormalla tai muuten mitataan, välittyykö releen kärkien kautta virtaa pumpulle.

Keijo89

  • Vieras
Kiitos vinkeistä. En todellakaan ole mikään autoguru, enkä edes rassari, joten kaikki apu on tervetullutta.

ELM327 Bluetooth vikakoodinlukija lähti eilen tilaukseen. Se kai on ihan riittävä, kun ei kiinnosta parin tonnin autoon investoida järin suuria summia. Yleismittarikin sattuu olemaan sopivasti muuton jälkeen hukassa, mutta kun tänään sattuu olemaan muutenkin asiaa kaupoille, niin kai sieltä uusi pitää mukaan napata.

J-PR

  • Vieras
Ostin pari päivää sitten itselle motonetin 40e hintaisen "standalone" vikakoodinlukijan, sai sillä ainakin volkkarista vikakoodit luettua. Ja kulkee kätevästi vaikka hanskalokerossa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 523
Vs: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #10 : 26.07.2013, 16:12:17 »
Puola varmaan vaan sökö.
Peugeot 508 & Peugeot 607

VilleH

  • Vieras
Vs: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #11 : 09.08.2013, 13:21:37 »
Auto: 2005 206 1,4.

Tervehdys toverit. Auttakaahan miestä mäessä. Eli pösö ei lähde käyntiin, starttaa kylläkin iloisesti.

Taustaa:
Rouva lähti töihin ja auto sammui ajossa 3x. Kun sitten piti töistä lähteä niin auto ei startannut enää. Hinauksella kotiin ja ihmetelty on oikein porukalla sitä tuossa pihassa mutta syytä ei löydy.

Tehdyt toimenpiteet:
- uusi akku
- bensapumppu irroitettu ja laitettu virtaa suoraan akusta, toimii.
- bensapumpun liittimelle(päällä) tulee virtaa mutta jostain syystä pumpun mottorilla olevaan liittimeen ei tule virta kun liitin on kiinni. Heti kun liittimen irroittaa niin virta kulkee. Mistäköhän kyseinen homma voisi johtua. Onko ajonestolla tekemistä tämän kanssa vai kenties olisiko puhtaasti sähköpuolen hommia?

Kiitos etukäteen!

rimpilainen

  • Vieras
Vs: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #12 : 10.08.2013, 13:59:10 »
Auto: 2005 206 1,1.

Pösö teki tenän eli kuulu hiukan kolinaa. En tiedä tuliko, putkesta. Kun olin menossa korjaamaan putkea, sammui yhtäkkiä ja kun starttaa, niin sanoo vain, että zsyy zsyy. Virrat toimivat, mutta ei vain saa potkua. Kone pyörii, ettei ole kai leikannut kiinni mun käsityksen mukaan. Onko paha vika?

Jatkan vielä, että minkä hintainen on toinen kone kyseiseen autoon vai mikä tulisi halvimmaksi, kun olisi pakko käyttää autoa kummiskin?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 125
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #13 : 10.08.2013, 15:43:51 »
Avataan arvauksella: Jakohihna katkennut? Kolina ennen sammumista aiheutunut seonneesta jaosta ennen totaalituhoa..?

Tuo nyt on ainakin kohtuu helppo todeta, että pyöriikö nokka-akseli tai hihnapyörä kun moottoria pyörittää...

rimpilainen

  • Vieras
Vs: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #14 : 10.08.2013, 15:46:30 »
Kone kyllä pyörii!